Avatar billede hansuwe Juniormester
31. marts 2012 - 13:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ny notebook, intermitterende defekt

Hej,
vi har anskaffet en HP Notebook model 1210 g7 eo.
Den anvender Windows # 7, Home Premium, 64 bit.
Den brugte indtil fornylig Symantec's  Norton 360 sikkerhedspakke,
men istedet for at købe en fornyelse
er vi gået over til at bruge YouSee / F-secure pakken
Der er tilkøbt og installeret en Office 2010 pakke.
Der er iøvrigt ikke tilføjet nogen andre programmer indtil nu.
Den har kun været brugt ganske kort, mest til at finde emner på Internettet.
Problemet med den er, at skærmen en gang imellem uden varsel "fryser".
Musepilen / markøren reagerer ikke, og INGEN tangenter bevirker noget.
Vi er nødt til at slukke helt for maskinen, og når den genstartes kommer en reprimande:
Der er ikke lukket ned på normal vis.
Den tager en nedtælling og starter så alligevel, "Velkommen etc.".
Et par gange er der blevet vist en lyseblå skærm med hvid skrift:
Der er konstateret en alvorlig fejl og systemet lukkes for at beskytte Windows -
så pakkede den sammen og vi måtte slukke og genstarte.
Vi har haft fat i HP support, først pr. telefon og siden pr E-mail, i flere omgange.
Deres råd var: Tag en opdatering af BIOS, med angivelse af en Internet-adresse,
og desuden: Fjern en lille file med navnet hp quickweb,
med upræcis angivelse af, hvor denne befinder sig.
Vi synes, at det lyder underligt, at en nyindkøbt Notebook straks skulle behøve at opdatere BIOS. Ligeledes at der burde pilles ved en forud-installeret file.
Vi har foreløbig ikke gjort nogen af delene
Er der nogen der kan give yderligere råd angående, hvorfor en ny Notebook
uden varsel bliver ustabil og "fryser".
Mvh.,  hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2012 - 18:42 #1
Hej hansuwe.
Hvad skriver den i logbogen?
Højreklik computer-administrer-logbog.
Der må været listet fejl her.
Hvordan har du fjernet Norton antivirus programmet?
Har du brugt deres tool til at fjerne det helt?
https://www-secure.symantec.com/norton-support/jsp/help-solutions.jsp?docid=kb20071130124653EN_EndUserProfile_da_dk&lg=danish&ct=denmark&product=home&version=1&pvid=f-home
Avatar billede hansuwe Juniormester
01. april 2012 - 18:59 #2
hej "220661",
tak for hurtig reaktion. Da denne notebook er helt ny for os, kender vi endnu ikke detailler omkring "logbog".
Som nævnt har vi haft fat i HP support pr. telf. for 3 uger siden. Dér fik vi mundtlig instruks om
at gå ind via START til søgefunktion og dér indtaste: msinfo32. Der kom en file med en for os ukendt ext'n: .nfo. Vi fik besked på at sende den som vedhæftet til en E-mail til HP support. Umiddelbart fik vi ikke noget svar på, hvad HPs folk har kunnet se heri. Fornylig har jeg selv set nærmere på denne file. Den har størrelsen 1.188 Mbyte og kunne åbnes med en særlig "dåseåbner", 'Systemoplysninger'. Filen indeholder fire emnegrupper: Systemoplysninger / Hardwareresourcer / Komponenter / Softwaremiljø. I sidste gruppe er der nederst et emne: Windows fejlrapportering. Her ses så med dato-angivelse en LANG række fejlmeldinger. Umiddelbart er det volapyk for os. Er det dette, som du kalder logbogen - eller skal vi søge andetsteds ?
Angående af-installeringen af Norton-suiten, så gik den "helt efter bogen". Der kom godt nok milde protester fra Norton, om det virkelig var meningen, og spørgsmål om, hvorfor vi dog ville melde fra. Men det er da let nok at forstå: Norton vil have 499 Kr. for fornyelsen, hvorimod vi i forvejen har en "husstandslicens" til YouSee/F-secure, så det ikke koster ekstra at have den nye notebook beskyttet.
Har du eller andre, der kigger med her, forstand på de nævnte fejlmeldinger ? Jeg vil gerne fremsende den omtalte file til inspektion.
Mvh.,  hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2012 - 19:06 #3
Nu kører jeg ikke selv Win 7 på denne, men har du fulgt min anvisning og kommet ind til logbogen?
Har du fundet frem til den?
Har du kun fjernet Norton gennem fjern et program?
Du skal lige vide at du ikke kan være sikker på at alt ER fjernet på denne måde.
Når en pc pludselig fryser kan det selvfølgelig være hardware fejl, men det kan også være program fejl.
Avatar billede hansuwe Juniormester
02. april 2012 - 23:46 #4
Hej 220661
så har jeg set nærmere på det sted på den nye Notebook som du anviste:
START / Kontrolpanel / Administration / Logbog. Denne er i Windows 7 opdelt i tre sektioner:
1 ) Oversigt over administrative hændelser
2 ) Senest viste nodes
3 ) Logfil oversigt
Jeg kiggede / åbnede 1 ) og så, at der i den viste tabel findes 3 hændelses-typer:  Kritisk, Fejl
og Advarsler. Der er søjler i tabellen, bl.a.: Hændelses-tidspunkt, Hændelses-ID, Kilde og "log"
( hvor emnet ligger ). Her kunne jeg nu navigere rundt til forskellige underafdelinger og emner og åbne disse for at få vist details. Du skriver kort "- - at der må være fejl - -" Jeg kan love dig, at der var MANGE i et tidsrum på godt 3 uger. Der er den ulempe, at hændelses-ID kun angives som en flercifret talkode. Jeg véd hidtil ikke, hvor jeg finder en liste over betydningen af disse ID.

Udfra den mundtlige instruks jeg fik for nogle uger siden fra HP support har jeg endvidere gjort flg.: Begyndt ved START, i nederste rude "søg i alle programmer & filer" indtastet  msinfo32
og givet dobbelt venstre-klik - så kom straks et panel med "Systemoplysninger" i tre grupper: Hardwareresourcer / Komponenter / Softwaremiljø. Når sidstnævnte åbnes, er der her et sidste emne: Windows fejlrapportering. Når dette åbnes kommer en lang liste, med søjler, ikke strikt kronologisk ordnet, men med fejltyper og detailler. Også her var der "masser af fejl" fra godt
3 uger, men mere nøjagtigt beskrevet. F.eks. under Fejltype findes flere "Application error" og
i en sådan fejls linie kommer f.x. konkret beskeden:  Der er fejl i i programmet hpqwutils.exe. Tilsvarende er set, at der skulle være fejl i programmerne HPWMISVC.exe og i armsvc.exe.
Det ser ud til, at der her i Softwaremiljø / Windows fejlrapportering er mere nøjagtige oplysninger end i den føromtalte logbog.
Jeg agter at tage fat i HP support éngang mere, fremsende denne file og bede dem om at forklare, hvad jeg kan gøre.
Angående Norton sikkerhedsprogrammet så har jeg anvendt deres eget un-install.exe program
som lå med i program-mappen.
Du nævner, at der kan ligge rester tilbage på maskinen alligevel. Det kender jeg også til:
Jeg har kørt en omgang C(rap)Cleaner program, seneste nye udgave # 3.17, men kun set på,
hvad det fandt i Registry. Også her lå en masse skrammel, 107 emner. For ordens skyld tog jeg
en back-up af Registry, som det så ud før "udrensningen", og så slettede jeg alle emner.
Lige nu er jeg ikke kommet videre,
hilsen fra hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2012 - 07:59 #5
Application error er fejl i et program. Har du afinstalleret et program og der er rester af det i startsti i msconfig vil det give fejl meddelelser under boot. Den omtalte fil (HPWMISVC.exe) har noget med HP Quickweb at gøre, og jeg ved ikke lige hvad det bruges til. Men det er helt sikkert et der kom med pc'en.
Prøv at se om du har nogle startelementer med filnavnene du kan lokalisere i de logs du har set på deaktiver dem i msconfig og se om problemet forsvinder. Forsvinder problemet skal du sikkert have programmet geninstalleret. Bruger du ikke disse programmer overhoved, så fjern dem fra tilføj/fjern programmer.
Har selv en Hp Stationær som var fyldt med programmer jeg aldrig brugte. Dem fjernede jeg.
Med hensyn til Norton, så havde jeg hentet og kørt deres tool selvom jeg havde brugt deres afinstallerings program. Har nemlig flere gange været nødt til at gøre det, da det konfliktede med det nye antivirusprogram der blev lagt på.
Der er dog et men med denne tool. Man skal være opmærksom på den fjerner andre forekomster af Norton programmer også. Har du Norton Ghost så vil denne også blive fjernet. Men det står også der inden tool startes.
Avatar billede hansuwe Juniormester
05. april 2012 - 00:10 #6
Hej 220661
så har jeg haft fremsendt den tidligere omtalte file msinfo32.nfc (med den ukendte ext'n .nfc)
til HP support-manden, og fået et ganske kort svar:  File'n hp quickweb  bør fjernes, men uden begrundelse. Hvad den betyder / bevirker, véd jeg stadig ikke.
Du nævner også dette program, men udfra min oplysning om fejl ved HPWMISVC.exe.
Så er jeg igen forvirret: Hvorfra kender du forbindelsen mellem de to ?
Findes der nogen form for kryds-indeks for sådanne navne ?
Forøvrigt er fænomenet med "frossen" skærm blevet sjældnere, uvist hvorfor.
Så omtaler du også, at du på din PC har / har haft en række programmer, som du aldrig bruger.
Jeg ser noget lignende på den nyanskaffede Notebook: En stor flok forud-installerede programmer, som vi ikke har bedt om og om hvilke vi dårlig nok véd, hvad de skal bruges til.
Efter næsten 4 ugers "ping-pong" med HP support sidder jeg stadig og undrer mig:
Hvorfor skal man som ny ejer / bruger fjerne et program, der er forudinstalleret ved købet,
og hvorfor skulle det være nødvendigt at opdatere BIOS på en helt ny Notbook.
Jeg har nu haft en HP desktop i mere end 8 år, og har aldrig fået opfordring om at opdatere BIOS på den, den virker stadig.
Generelt synes jeg, at præsentationen ( GUI ) på Notebook'en er mere forvirrende og gnidret,
end hvad jeg kender fra Windows XP - men den er jo gammeldags ( undskyld den surbøvs - - )
Nå, vi bøvler videre, hilsen fra hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2012 - 01:07 #7
Jeg kender kun forbindelsen gennem de søgninger jeg har lavet på det.Som sagt har jeg ikke bemærket dette før.
Hvis du mener samhørighed (krydsindeks)så får jeg disse når jeg søger på filnavne og sammenhængen mellem disse.
Producenten Hp har rigtig mange af disse programmer med en preinstalleret maskine, og det er simpelthen ren reklame for deres firma. Acer har også et hav af deres programmer med. Lamgt de fleste er ikke noget værd. Det er faktisk kun programmet til at lave systemgendannelses diske jeg har brugt.
Ja det lyder tosset at de anbefaler at fjerne et program. Det lyder til de ikke har afprøvet det i den store sammenhæng før produktet kom ud.
At opdatere bios er heller ikke det første jeg anbefaler. Men kører pc'en Windows 7 kan det måske være en løsning på kommunikationsproblemer med bundkort og ram blandt andet. Men som du selv er inde på, så burde det være på plads før man får produktet.
Jeg har selv en Hp stationær fra 2005 og den har kørt upåkalgeligt uden at opdatere bios. Og den bliver i opdateret så længe Xp Pro ligger på den.
Gammeldags... Ja det kan du have ret i, men der er næsten aldrig bøvl med den. Denne maskine jeg sidder ved her er omindstalleret i 2008 til Xp pro, og jeg har ikke haft problemer med den overhoved. Det kan godt være at det nye Win 7 er mere sikkert end Xp. Man bliver i hvert fald gjort opmærksom på om man vil gøre dit og dat på Windows 7 før alt skal køres, og så længe man ikke ved horfor man siger ja til at koøre disse, så er den ikke mere sikker end XP.
Langt de største fejl sker bag skaærmen.
Har du en opdateret Xp med sikkerhedsprogrammer der er i orden og agerer fornuftigt, så går det ikke galt.
Og ja jeg kan også bedre lide Xp's brugerflade end Windows 7.
På min Windows 7 har jeg forsøgt at ændre den så den ligner Xp mest muligt.
Avatar billede hansuwe Juniormester
06. april 2012 - 23:08 #8
Hej 220661 endnu engang,
så har jeg bøvlet med min kones nye notebook endnu engang. Hun var ellers ængstelig for,
at jeg skulle komme til at ødelægge noget. Jeg fandt, ved at støve det meste af stifinderen for C:\ af, hvor emnet HP Quickweb lå. Fra HPs supportmand havde jeg fået det indtryk, at det var en file - men nej, det er en hel lille undermappe, som indeholder 5 files. Jeg tog en kopi som back-up og lagde den på den medbragte USB stick. Så tog jeg mod til mig og slettede alle 5 files.
Det næste blev, at en BIOS update file, som jeg havde hentet hos HP på nettet og medbragte på USBen blev kopieret ind på notebooken, direkte på C:\. Herfra startede jeg så update programmet, der var fra HPs underleverandør "Insyde". Det viste en Installation Wizard, som kørte på velkendt måde (man skal akceptere EULA osv.). Det hele forløb glat med automatisk luk og genstart.
Dagen efter har konen så startet notebooken og den har hidtil opført sig ordentligt, dvs. hun har kunnet komme på nettet. Nu venter vi så på, om der sker mere "frysning" af skærmen.
Tak for gode råd undervejs, og hilsen fra hansuwe.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2012 - 08:46 #9
Håber det er forsvundet. Ellers kommer du bare tilbage, og vi ser hvad vi kan gøre.
Avatar billede hansuwe Juniormester
07. april 2012 - 22:28 #10
Hej 220661,
her kommer et eftersmæk: Du bragte pr. 1. apr. på bane, at jeg burde se på "log-bogen" under Administration, og de følgende dage var jeg inde på, at den af HP support opgivne "msinfo32" gav en mere udførlig beskrivelse af fejlhistorikken. Jeg har yderligere støvet rundt på både den nye Notebook og min gamle desktop og fundet flg: Dybt nede i Windows, nærmere betegnet
i C:\ Windows / system32 ligger en undermappe: dllcache og heri gemmer sig et lille program: msinfo32.exe. Dette gælder som sagt to helt forskellige maskiner med forskellige versioner af Windows. Men begge vil, når man starter dem, fremkomme med fejloversigt-fil'en msinfo32.nfc, gældende for den pågældende maskine. Jeg har altså på begge maskiner lavet en genvej til msinfo32.exe og lagt denne ud på skrivebordene. Hvis der fremover kommer sære fejl, vil det være let straks at se, hvor det er galt. Nu venter vi så på, hvad der måtte ske fremover med Notebooken. Mvh., hansuwe
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2012 - 07:56 #11
Ok.
Avatar billede hansuwe Juniormester
08. april 2012 - 22:20 #12
Hej 220661 og til alle, der har kigget med.
Jeg mener, at vi kan lukke dette emne / denne tråd.
Jeg har forsøgt at følge HP supports anvisninger,
som dels var utydelige (præcis hvor ligger "msinfo32",
og hvad ER dette) og dels gav anledning til undren:
Hvorfor skulle det være nødvendigt at opdatere BIOS
på en splinterny notebook.
Jeg har henad vejen lært noget og nu venter jeg på,
hvad der sker, om skærmen fremdeles kan vise "forfrysninger"
Mvh., hansuwe