Avatar billede stigma Nybegynder
02. april 2012 - 11:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bedste metode, bruger tilladelse til at se en side MySQL PHP

Hej!

Vil gerne lige have jer eksperters mening på hvilken metode i mener er hurtigst.

Jeg har en tabel i min database som har felterne:
pageID - user_groupID

Denne skal holde styr på hvilke brugere der må få vist den enkelte side, hvor user_groupID henviser til de grupper der nu er oprettet.

Mit spørgsmål er så om jeg skal have én række per tilladelse, så jeg kan fange mit resultat således:
SELECT * FROM page_access WHERE user_groupID = 'x'

ELLER, om jeg skal have mine værdier i user_groupID komma separeret, så jeg skal hente dette ud således:
SELECT * FROM page_access WHERE pageID = 'x'
også derefter lave en explode() på mit user_groupID felt, hvorefter jeg så tjekker om værdien er i jeg leder efter i dette array.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg tænker hvis jeg gør det på den første måde, ville det gøre det en del lettere for mig selv, da jeg kan lade databasen klarer arbejdet, men jeg kunne forestille mig på større sider, at der ville komme MANGE rækker. Hvor imod nummer 2 løsning, ville have så mange rækker som der er sider, og det er det.

Lad mig høre jeres mening, og på forhånd tak! :)
Avatar billede danco Nybegynder
02. april 2012 - 16:13 #1
Fordi der vil være tale om en mange-til-mange relation vil den korrekte måde være at lave en tabel med pageID og groupID som sammensat primærnøgle.
Du bør ALDRIG have noget i en tabel der er kommasepareret da man siger at indholdet skal bestå af udelelige elementer.
Avatar billede stigma Nybegynder
02. april 2012 - 18:02 #2
Super! - Lige det svar jeg ledte efter! - Smid et svar! ;)
Avatar billede danco Nybegynder
02. april 2012 - 18:13 #3
Det får du så her ;)