Avatar billede jenzahr Nybegynder
07. april 2012 - 14:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern Harddisk kan ikke findes

Jeg er helt grøn på området, så håber I kan hjælpe mig på et forståeligt niveau! Jeg har søgt lidt på nettet og kan derfor give følgende noter om mit problem.

Jeg sad og overførte filer til min eksterne harddisk og skulle til at overføre endnu en fil. Jeg kunne se at computeren tænkte, men ikke overførte filen, hvorefter den til sidst gav op. Jeg kan ikke se min eksterne harddisk i "Finder" og har enkelte gange set den dukke op i "Diskværktøj" efter den har været tilsluttet flere minutter. Her vises den som grå og jeg har ingen valgmuligheder for at reparere disken eller gøre den aktiv under "Arkiv".

Hvilke muligheder har jeg? Jeg vil MEGET NØDIGT miste mit indhold, da den indeholder en masse data (600 GB), herunder dokumenter, fotografier og dets lige.

Med venlig hilsen,
Avatar billede KHHP Juniormester
07. april 2012 - 15:16 #1
Du siger at du kobler den til en Mac. Hvordan er din eksterne harddisk formateret(NTFS, Mac OS Extended(Journaled) MS-DOS FAT, exFAT etc.) Når den vises i diskværktøj, som du beskriver, er det fordi Mac OS X ikke kan læse harddisken med dens nuværende formatering. Bruger du Boot Camp kan du prøve at starte den op i windows og se hvad der sker, ellers kan ud prøve med en windows computer.
Jeg havde for et par år siden også problemer med en ekstern harddisk, dog var det ved mig den enhed der forbandt harddisken med computeren, som var brændt sammen.
Lige for at udelukke en død harddisk, skal jeg lige høre om der kommer nogle korte klikke eller hakke lyde fra din eksterne når den er tilsluttet computeren og tændt.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
07. april 2012 - 15:24 #2
Jeg har kun brugt den til min MacBook Air og har aldrig haft et problem med den før nu. Har ikke Windows på min computer og tror aldrig jeg har brugt den på en Windows computer. Formateringen er vist nok MS-DOT FAT? Det er i hvert fald den som er markeret under "Slet" i "Diskværktøj".

Jeg kan ikke høre klikke eller hakkelyde, men jeg kan høre og mærke den snurrer rundt. Desuden er der et blinkende lys på min eksterne harddisk, så der må være forbindelse mellem den eksterne harddisk og computeren.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
07. april 2012 - 16:31 #3
Nu fik jeg adgang til "Kontroller disk" og den skriver følgende

Kontrollerer enheden "disk1s1"
Kontrollerer arkivsystem
** /dev/disk1s1
Can't open (Resource busy)
Fejl: Disken skal repareres. Klik på reparer disk.

Tidligere hed enheden ikke "disk1s1" men "My Passport". Jeg kan godt klikke på reparer disk, men som sagt, så vil jeg gerne vide om jeg kan beholde mine data på den ene eller anden måde, så vil ikke trykke på "reparer disk", hvis den derved sletter alt indholdet, før jeg har udelukket alle andre metoder.
Avatar billede KHHP Juniormester
07. april 2012 - 19:49 #4
Kunne godt tyde på at der er problemer med harddisken, så jeg er ikke sikker på om den vil slette filer under reperation. Du siger at du bruger en MacBook Air, og derudfra kan jeg godt regne ud at du ikke har 600GB ledig plads, fordi så havde det været nemt at lave et diskbillede og så derefter trykke reparer disk. Evt. manglende data  kunne så hentes fra diskbilledet.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
08. april 2012 - 14:23 #5
600 GB har jeg ikke ligefrem på min MacBook Air, nej.

Kan man bruge en anden ekstern harddisk og på den måde gemme eller overføre sin data til den på en eller anden måde. Jeg kan som sagt ikke komme ind på min harddisk, men det kunne jo være man kunne bruge et program til det?
Avatar billede KHHP Juniormester
10. april 2012 - 11:03 #6
Du kan godt lave et diskbillede, som gemmes på en anden ekstern harddisk.
Du behøver som sådan ikke at have adgang til at åbne dit drev, du skal blot åbne diskværktøj i Mac OS X og vælge din eksterne og så gå op i arkiv og vælge ny og så diskbillede af enhed, så vidt jeg husker, er ikke ved min Mac lige nu så kan ikke tjekke det. Når den så spørger hvor du vil gemme det, så vælger du bare den anden eksterne og gemmer. Giver den så en fejl, så kan du nok ikke komme udenom at skullle trykke reparer disk og så muligvis miste data.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
06. juli 2012 - 11:30 #7
KHHP. Undskyld den lange svartid. Du må gerne lægge et svar. Den var helt død, så har købt en ny.
Avatar billede jenzahr Nybegynder
19. september 2012 - 10:44 #8
Da der ikke er kommet et svar, lukkes tråden.