Avatar billede joeblack Nybegynder
08. april 2012 - 12:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør den blå avis ?

Hej alle,

Hvordan gør dba.dk, når de i url'en kan inkludere en tekst ? F.eks. http://www.dba.dk/citroen-saxo-11i-sx-3-doers/id-81896033/

Jeg gætter på, at de næppe har oprettet en mappe der hedder "citroen-saxo.." Jeg er med på, at det er ID'en de tager fat i, men hvordan gør de ?
Avatar billede wjens Guru
08. april 2012 - 13:00 #1
Webserveren er jo også en computer. Når du sender en url til den, fortolker serveren teksten og sender dig en hjemmeside.

Standard løsningen (f.eks. på webhoteller) er at tolke url'en som foldere/filer. Men har du selv styr på serveren kan du frit programmere en anden fortolkning.

Jeg gætter også på at de kun bruger ID'en. Teksten er sikkert med for at få en bedre placering i Googles søgning.
08. april 2012 - 12:59 #2
Den fulde url er

http://www.dba.dk/citroen-saxo-11i-sx-3-doers/id-81896033/

Så de må have oprettet en mappe citroen-saxo-11i-sx-3-doers og i den mappe lagt en fil id-81896033.  Det er i denne fil teksten ligger, og den fil kaldes ved url'en.
08. april 2012 - 13:01 #3
Det er irriterende at Eksperten forkorter url'erne.  Før musen henover linket, i dit eller mit indlæg, så ser du den fulde url.
Avatar billede keysersoze Guru
08. april 2012 - 13:01 #4
Mon dog de ligefrem opretter mapper og filer? Det hele kan klares med URL rewriting - det kan let klares i de fleste moderne teknologier hvorimod det i klassisk ASP kræver fx en custom 404-side.
Avatar billede wjens Guru
08. april 2012 - 13:01 #5
Webserveren er jo også en computer. Når du sender en url til den, fortolker serveren teksten og sender dig en hjemmeside.

Standard løsningen (f.eks. på webhoteller) er at tolke url'en som foldere/filer. Men har du selv styr på serveren kan du frit programmere en anden fortolkning. De behøver derfor ikke at lave foldere til hver annonce.

Jeg gætter også på at de kun bruger ID'en. Teksten er sikkert med for at få en bedre placering i Googles søgning.
Avatar billede joeblack Nybegynder
08. april 2012 - 13:21 #6
Uden at være sikker, så tror jeg ikke på, at de opretter en mappe for hver annonce - det må være id'en de tager fat i. Og ja, det er selvfølgelig for at blive fundet af google.

Så vidt jeg kan se, bruger de asp. Keysersoze: Hvordan kan det gøres med URL rewriting ?
Avatar billede joeblack Nybegynder
09. april 2012 - 21:45 #8
@Keyser: Super ! Drop et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2012 - 22:31 #9
svar :)