Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 11:42 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Min Pc generer mig

Jeg har en HP Compaq 8200 Elite i7 som kører rigtig godt, men den har den store skavank at den udsender en højfrekvent tone som giver mig "propper" i begge ører, en hyletone mellem ørene som fortsætter efter Pc'en er slukket (tinnitusagtig)og herefter hovedpine. Jeg har fået en ny harddisk fra HP - det hjalp ikke og jeg har lånt en anden PSU (jeg arbejder i en IT afdeling) fra en tilsvarende Pc og det hjalp heller ikke. Når jeg slukker Pc'en kommer der en "squirk" lyd fra harddisken når den stopper (har jeg aldrig hørt før fra en Pc)og sådan sagde den oprindelige disk også. For mange år siden var jeg ude for samme problem og det var disken der var defekt.Jeg tror ikke at det er CPU blæseren. Efter Pc'en har kørt i ca. 10-15 sekunder begynder hyleriet mellem mine ører. Der findes ikke nogen anden BIOS version end den der er installeret.Der er garanti på Pc'en og jeg ringer igen til HP selvom de aldrig har hørt om dette problem, men jeg kunne godt tænke mig at høre en ekspertbedømmelse?
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 11:44 #1
Squirk lyden har jeg kun hørt fra denne PC!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2012 - 11:50 #2
Ved ikke om det er en ekspertbedømmelse, men det kan sagtens være en komponent på bundkortet der "svinger" med når der løber strøm gennem den. Typisk kondensatorer kan få denne uheldige lyd.
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. april 2012 - 12:11 #3
har for mange år siden haft ligende problem dog på et TV så det kan jo selvf. ikke sammenlignes men jeg helder også til en komponent på bundkortet efter som du siger du har prøvet en anden strømforsyning.
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 12:48 #4
At harddisken siger denne squirk lyd når den parkerer kunne måske også betyde at den også siger noget når den kører. Det er bare sært at den nye disk siger samme lyd og det er ganske højt. Ellers hælder jeg også mest til systemboardet. Pc'en er købt den 8. marts så det må være op til HP at finde en løsning.
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 13:01 #5
Nu har jeg haft Pc'en tændt uden spænding på disken og den underlige lyd kommer alligevel...
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. april 2012 - 18:38 #6
hvis det er tilfældet så ville jeg sende den ind til rep. det kan være træls at undvære den, men det andet er da slet ikke ti lat leve med
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 19:34 #7
Det er tydeligt at denne kvæk lyd kommer fra PSU'en, men det er jo sært når jeg har skiftet den. Måske kan systemboardet belaste PSU'en forkert. Det er jo en switchmode forsyning og den kan være årsage til højfrekvente lyde. Pc'en var tændt kortvarigt i formiddag og det hyler stadig i mit hoved. Der er jo 3 års onsite garanti, men forhandleren vil ha' at Pc'en skal sendes ind (?)og så ved jeg godt hvad der sker. Den ender på et larmende værksted hvor man ikke kan høre noget der hyler og så kommer den retur med beskeden "Ingen fejl konstateret". Jeg er måske lidt pessimistisk, men jeg tager den lige med HP først. Jeg har en god Thinkpad jeg bruger i stedet fordi jeg fører noget regnskab, men den er ikke velegnet til billedbehandling som HP'en også skal bruges til.
Avatar billede sadolin1978 Novice
09. april 2012 - 20:51 #8
hvis forhandleren vil have den indsendt så lad vedkommende gøre det, men gør det klart i fejlbeskrivelsen at det er en højfrekvent lyd der kommer derfra.
Vedlæg evt. selv en skriftlig fejlbeskrivelse, i stedet for at lade forhandleren skrive ned.
hvis der er onsite garanti på er der så ikke et nummer der du kan ringe til ? eller skal dette først aktiveres ??
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
09. april 2012 - 23:20 #9
Jeg har talt med en tekniker fra Atea som kommer i den IT afdeling hvor jeg er ansat og han siger at når der er on-site garanti så er det i princippet ligegyldigt hvor jeg fejlmelder. Hvis jeg fejlmelder til Atea og tager Pc'en med på arbejde så bliver den repareret on-site på min arbejdsplads. Jeg skal bare lige ha' det verificeret med HP og leverandøren. Vedkommende tekniker har i øvrigt heller ikke hørt om denne fejl før. Onsite garantien skulle fungere så snart der er tale om en Business Pc og leverandøren reklamerer også med on-site garanti. Det er derfor lidt sært at Pc'en alligevel skal sendes afsted. Måske er det HP der yder on-site garantien og leverandøren kan kun strække sig til "bring-in garanti".
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
10. april 2012 - 08:50 #10
Pc'en er fejlmeldt til HP og der kommer en tekniker fra Atea i morgen og skifter systemboardet. Jeg kunne godt selv skiftet det, men for at være på den sikre side mht. garantien så valgte jeg at lade en tekniker som er godkendt af HP gøre det.
Avatar billede sadolin1978 Novice
10. april 2012 - 14:45 #11
håber du får lavet din PC og det " bare " var systemboardet
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
11. april 2012 - 13:48 #12
Systemboardet er skiftet on-site og lyden er væk!
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. april 2012 - 18:16 #13
det er godt for dig husk evt. at lukke denne tråd
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
12. april 2012 - 18:49 #14
Jeg takker for alle de råd og kommentarer jeg har modtaget, men jeg kan ikke finde ud at lukke tråden?
Avatar billede sadolin1978 Novice
12. april 2012 - 18:54 #15
der skulle stå en guide herinde et sted ellers bed om et svar eller lave evt. selv et og godkend så
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
12. april 2012 - 19:04 #16
Jeg har skiftet systemboardet hvorved mit coil-whine fænomen forsvandt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2012 - 19:30 #17
Var det ikke det jeg skrev i #2??
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
12. april 2012 - 20:46 #18
Jo det var det og jeg havde også udelukket alt andet end systemboardet. Jeg havde bare svært ved at overbevise både leverandør og HP om fejlen indtil jeg bad om at tale med en tekniker. Jeg er selv tekniker og det er guld værd at tale med een man er på øjenhøjde med. Han sagde at fejlen ganske vist er sjælden, men "well known" og så blev boardet skiftet. Den lille squirk lyd kommer fra blæseren i PSU'en og den skal åbenbart være der, men den generer ikke. Det kan godt være at jeg prøver at skifte PSU'en igen når nu vi har så mange Pc'er på lager som jeg kan låne fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2012 - 12:53 #19
Skulle du så ikke have bedt om et svar fra mig du kunne bruge til at lukke med, i stedet for at tage point tilbage?
Avatar billede luksusbugen Nybegynder
13. april 2012 - 17:28 #20
Nu er min dejlige Pc begyndt at hyle igen og problemet er eskaleret til HP's ingeniører i Indien. HP Danmark vil skifte både systemboard og CPU, men vil lige konsultere inderne. Forhandeleren siger at jeg må købe en ny Pc til fuld pris!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2012 - 17:43 #21
Okay. Jeg afmelder tråden her nu.