Avatar billede Svend51 Nybegynder
10. april 2012 - 21:49 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Overføre DBX-filer imellem to drev

Hej, jeg har forsøgt både at kopiere og importere DBX-filer fra drevet med den gamle Outlook Express-mappe med mine "gamle" filer til drevet med mine "nye" DBX-filer; men uanset "overførselsmetode" kommer de gamle filer/meddelelser ikke frem, når jeg åbner Outlook Express 6.
Kopieringen/importen er også forsøgt via en mappe med filerne på Skrivebordet uden held.
Ved forsøg på import via Outlook Express fra mappen på Skrivebordet fremkommer følgende fejlmeddelelse:

"Import meddelelse:
Der er ingen meddelelser i denne mappe, eller et andet program har de påkrævede filer åbne.
Vælg en anden mappe, eller luk eventuelle programmer, der har filerne åbne".

Nogen der kan vejlede så DBX-filerne kan åbnes i Outlook Express?
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2012 - 22:03 #1
Hvad hedder .dbx filerne?
Er det standard-mapper som f.eks. Indbakke.dbx, eller er det mapper du selv har oprettet på den gamle Outlook Express?
Avatar billede Svend51 Nybegynder
10. april 2012 - 22:10 #2
Det er mapper jeg selv har oprettet.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2012 - 22:20 #3
Sådan her gjorde jeg selv, engang for længe siden.  :-)

I den nye Outlook Express oprettede jeg mapper med nøjagtig samme navn, og så ruten også var den samme, altså alle mapper oprettet på nøjagtig samme "plads" som i den gamle Outlook Express.
Husk navnet skal være nøjagtig, med hensyn til bl.a. store og små bogstaver.

Herefter lukkede jeg Outlook Express igen.

Via stifinder åbnede jeg mappen med de nu nye .dbx filer, og kopierede de gamle derind. Den "brokker" sig selvfølgelig, og spørger om du vil overskrive, det siger du "Ja" til.

Og vupti, mine gamle mails var på plads, da jeg åbnede Outlook Express igen.

Men hold nu tungen lige i munden, og vær sikker på du gør det korrekt.
Tag evt. en kopi af dem der indeholder mails, inden du begynder, så du ikke får slettet noget forkert.
Avatar billede juleulven Nybegynder
10. april 2012 - 23:24 #4
jeg forstår ikke din meget lange besked... åbn lokationen for DBX-filerne på den gamle computer/Placering flyt dem via USB-nøgle f.eks til den nye computer/placering

åbn outlook express importer mails fra overordnet mappe og peg på placeringen og importer?

eller har jeg fuldstændigt overset noget?
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2012 - 23:39 #5
Ja, du har misforstået.
Hvis du ikke er helt med, er det vigtig, at du ikke prøver dig frem, det kan gå grueligt galt.
Ved min metode skal der ikke importeres noget, men kopieres direkte ind.

Hvis vi nu siger, du havde en mappe på den gamle OE, f.eks. Hans.dbx.

Så skal du:
Åbne den den nye OE, og oprette en mappe med navnet Hans, på nøjagtig samme sted som den lagde på den gamle.

Luk nu den nye OE igen.

Nu kommer vi så til det: Ved du hvordan du browser frem til dine .dbx filer på den nye via Stifinder?

Ellers spørg igen.

Hvis du ved det, så brows frem til dine dbx filer, her vil nu ligge en Hans.dbx, den du lige har oprettet inde fra OE.

Den skal overskrives med din gamle Hans.dbx, og alle de mails der lagde i den gamle burde nu ligge i den nye OE.

Jeg ved det er kringlet, og nemt kan gå galt. Jeg aner jo ikke hvor meget erfaring du har med at browse rundt på din computer.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
10. april 2012 - 23:47 #6
Hej Vejmand
Det lyder virkelig kringlet; men forklar venligst hvordan jeg browser frem til .DBX-filerne via Stifinder.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2012 - 23:53 #7
Jeg går ud fra det er på XP maskine?

For at se dem, skal slå visning af skjulte filer og mapper til.

Normalt ligger de her: C:\Documents and Settings\*Dit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express

Hvis du ikke er fortrolig med browse rundt på din maskine, er det måske ikke vejen frem. Har du f.eks. før slået visning af skjulte filer og mapper til?
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 00:01 #8
Det er en XP-maskine.
Jeg har slået visning af skjulte filer og mapper til, og fundet frem til filerne, som jeg jo allerede har kopieret til en mappe på skrivebordet.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 00:03 #9
Det er ikke mappen på skrivebordet, jeg taler om. Det er vel dem fra den gamle OE?

Prøv at browse frem til mappen C:\Documents and Settings\*Dit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express via stifinder, og fortæl hvilke mapper som ligger derinde.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 00:20 #10
Måske vi lige skal være sikker på, det er den lagringsmappe du bruger.

Åbn den nye OE -> Funktioner -> Indstillinger -> Vedligeholdelse -> Lagringsmappe.

Her kan du se stien til mappen, hvorfra OE vil gemme .dbx filerne.
Kopier den gerne herind.

Hvis den er ændret fra standard, er min tidligere vejledning forkert.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 08:52 #11
Skulle lige sove lidt på den.

Den ny OE ligger på D-drevet på følgende sti: D:\Documents and Settings\Ejer\Email, og indeholder følgende mapper:
Båd, Folders, Indbakke, Kladder, Offline, Sendt post, Slettet post, Svend, Udbakke, Yamaha samt naturligvis en fil med adressekartoteket.

Den gl. OE ligger på F-drevet på følgende sti: C:\Documents and Settings\*Mit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express, og indeholder følgende mapper:
Albin Vega, Alton, Båd, Computer, Folders, Indbakke, Job, Kladder, Navigation, Sendt post, Slettet post, Svends mappe, Udbakke, Windows, Yamaha.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 09:04 #12
Okay, så er jeg med.
Er der overhovedet nogle mails i den ny OE? Eller er alle mapper tomme, når du åbner dem i OE?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 09:14 #13
Jeg er desvæære nødt til at krybe til køjs nu, men:

De mapper du nævner i den nye, kan du se dem inde fra OE, eller er det i stifinder du ser dem?

Og stien D:\Documents and Settings\Ejer\Email, er det den der står her: Åbn den nye OE -> Funktioner -> Indstillinger -> Vedligeholdelse -> Lagringsmappe.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 09:47 #14
De nævnte mapper kan ses både fra OE og i stifinder, dog undtagen mappen Offline, som kun kan ses i stifinder.

Ja, stien D:\Documents and Settings\Ejer\Email, er den der står her: Åbn den nye OE -> Funktioner -> Indstillinger -> Vedligeholdelse -> Lagringsmappe.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 10:03 #15
Hej Vejmand
Jeg glemte at oplyse at der er mails i mapperne i den nye OE, dog undtagen mapperne Udbakke, Slettet post og Kladder, der er tomme.
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. april 2012 - 12:14 #16
http://support.microsoft.com/kb/270670/da
Det er ikke DBX filerne der skal importes men MAPPEN der indeholder dbx filerne  !
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 14:03 #17
Når der er mails i mapperne i OE, så dur min metode med at overskrive .dbx filerne ikke.
Jeg forstår bare ikke helt hvordan du kan have mails i 2 lagringsmapper?
Er der mails som findes både i den gamle og den nye, eller hvordan hænger det sammen?

Har du selv ændret lagringsmappe på et tidspunkt, og hvordan har du i givet fald gjort det?
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 14:06 #18
Hej Hjolsen
Jeg har forsøgt at følge vejledningen i supporten fra Microsoft; men resultatet bliver igen som beskrevet under "import meddelelse" i mit første spørgsmål.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 14:20 #19
Vil du svare på #17?
Jeg forstår ikke hvordan situationen er opstået......
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 14:43 #20
Hej Vejmand
"Problemet" er opstået i forbindelse med at jeg har flyttet harddisken (nu drev F) fra min tidligere computer over i min nuværende, hvor OE allerede fandtes på drev D.
Der findes ingen "kopier" af mails-ene. Dvs de mails der findes på drev F findes ikke på drev D.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 15:03 #21
Du er sikker på OE findes på Drev D?

Stien du viser, ligner bare stien til en lagringsmappe?

Hvis du højreklikker på OE ikonet og vælger Egenskaber, må du kunne se stien til hvor exe filen til OE ligger.

Kopier den sti herind.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 15:38 #22
"C:\Programmer\Outlook Express\msimn.exe"

Du har ret i at programmet OE ligger på drev C; men det er vel ikke hertil mappen eller DBX-filerne fra mit "gamle" OE skal eksporteres, når DBX-filerne, der hører til mit "nye" OE-program på drev C, ligger på drev D.

Det lyder ret kompliceret.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 15:48 #23
Du skrev i #11
Den gl. OE ligger på F-drevet på følgende sti: C:\Documents and Settings\*Mit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express

Går ud fra det er en skrivefejl, det er vel:
F:\Documents and Settings\*Mit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express

Det er vigtig vi holder tungen lige i munden, nu har vi 3 drev involveret, C,D og F
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 16:22 #24
Du har fuldstændig ret, det skal naturligvis være F:\...
Det er farlig blot at kopiere andres tekst.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 18:03 #25
Du skriver, at du har prøvet at importere fra skrivebordet.
Vi skal lige være sikker på, du har gjort det korrekt.

Lav en ny mappe på skrivebordet, kald den Backup_dbx.
Kopier nu alle dbx filerne fra mappen F:\Documents and Settings\*Mit brugernavn*\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express ind i den nye mappe på skrivebordet.

Hvis F drevet er en ekstern disk, kan du nu evt. frakoble den, så er vi sikker på der ikke er noget der konflikter med den.

Derefter, åbn OE og udfør dette fra linket længere oppe:

1. Peg på Importer i menuen Filer, og klik derefter på Meddelelser.
2. Klik på Microsoft Outlook Express 5 eller Microsoft Outlook Express 6 i feltet Vælg det e-mail-program, der skal importeres fra, og klik derefter på [/b]Næste[/b].
3. Klik på Importer post fra en OE5-lagringsmappe eller Importer post fra en OE6-lagringsmappe, og klik derefter på OK.
4. Klik på Gennemse, og klik derefter på mappen Backup_dbx på skrivebordet.
5. Klik på OK, og klik derefter på Næste.
6. Klik på Alle mapper, klik på Næste, og klik derefter på Udfør.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 18:43 #26
Har nu prøvet ovenstående; men efter at have udført pkt. 5 får jeg følgende fejlmeddelelse, som jeg også beskrev i mit indgangsspørgsmål.:

"Import meddelelse:
Der er ingen meddelelser i denne mappe, eller et andet program har de påkrævede filer åbne.
Vælg en anden mappe, eller luk eventuelle programmer, der har filerne åbne"

og jeg har kun OE kørende.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 18:48 #27
Hvor meget fylder dbx filerne i mappen Backup_dbx?
Altså hver for sig, er der meget forskel på størrelsen?
Bare for at konstatere, at de ikke er tomme....
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 19:03 #28
De fylder fra 59 kb til 25.870 kb.
DBX-filen med de 25.870 kb husker jeg indeholder rigtig mange mails.
Filerne med 59 kb indeholder tomme mapper som fx Kladder og Udbakke.
Der er ingen af filerne med 0 kb.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 19:20 #29
Ok, vi må prøve noget andet.

Åbn OE, og åbn mappen Båd
Du har før fortalt, at der er synlige mail i den mappe.

Flyt nu alle disse mails til mappen klader, som du før har fortalt er tom. Nu er så mappen Båd tom, og kan overskrives.

Luk OE

Åbn mappen Backup_dbx på skrivebordet, og højreklik på filen Båd.dbx -> Kopier

Luk mappen igen

Via stifinder, brows frem til mappen D:\Documents and Settings\Ejer\Email -> Højreklik inde i mappen, og vælg Sæt ind.

Nu skulle den gerne overskrive Båd.dbx med filen du hentede fra mappen på skrivebordet.

Luk Stifinder

Åbn nu OE, og se om ikke du har dine mails tilbage i mappen Båd

Hvis ja, kan du herefter flytte dem tilbage fra Klader, som du startede med at flytte. OG alle dine Båd mails skulle nu gerne være tilgængelige igen.
Avatar billede Svend51 Nybegynder
11. april 2012 - 21:18 #30
Hej Vejmand

Forsøget er faldet heldigt ud. Det lykkedes at flytte de "gamle" mails over i den "nye" OE og derefter flytte de nye mails tilbage til den rette mappe igen.
Jeg må nu igang med de øvrige mapper.

Mange tak for hjælpen. Du har virkelig fortjene mine sølle 30 points.

Mvh
Svend
Avatar billede vejmand Juniormester
11. april 2012 - 21:24 #31
Velbekomme, ja, der er nok kun "den hårde vej" tilbage, det kan godt tage lidt tid.  :-)

Men giv dig tid, så du ikke pludselig får overskrevet en fil med nogle vigtige mails.  :-)

Svar til accept kommer her.