Avatar billede pentium4 Juniormester
19. april 2012 - 21:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Minus Fuld Skærm På Ny Samsung 27"

Jeg har lige fået en 27" samsungskærm og når jeg kører billedet igennem HDMI-kabel er der en ca. 2.5cm bred kant i begge sider og ca. 1.5 cm foroven og forneden, men når jeg kører billedet igennem det gamle type kabel som har blå stik (D-Sub) er der billede helt ud til kant og det er der også når jeg kører igennem det medfølgende USB 3.0 kabel som denne skærm kan fordi der er USB-HUB indbygget i foden.
Det er den nye type HDMI-kabel som jeg bruger (Version 1.4)
Jeg har talt med Samsung support 2 gange og de er ved at finde ud af hvorfor jeg ikke har fuldt billede, men jeg tænkte, at det kunne være, at i var hurtigere for umiddelbart vidste han ikke hvad der er i vejen udover at det måske kunne være grafikkortet.

Jeg har dette her:

Skærm : Samsung SyncMaster CA750 (LC27A750 / C27A750X)
Grafikkort : Asus EAH 5770 Cucore (1GB DDR5-Ram / 850 Mhz)
Bundkort : Asus P6X58D-E
CPU : Intel core i7-930 (2.8Ghz)
Ram : 12 GB Corsair Dominator DDR3-Ram (1600Mhz CL7)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
19. april 2012 - 21:20 #1
Sørg for at sætte den opløsning som din skærm kan klare på de forskellige stik.
Det er sjældent ens for alle stikkene, så du skal nok ned i din manual og søge en del.

Du kan også risikere at dit grafikkort kun kan vise nogle bestemte opløsninger på den port og at de tilfældigvis ikke passer med det som skærmen kan klare.
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. april 2012 - 16:13 #2
Den står til 1920 x 1080 som samsung anbefaler

Inde på Asus's hjemmeside står mit grafikkort til flg.

D-SUB : 2048x 1536
DVI : 2560 x 1600
HDMI : ? (Der står ikke noget)

Jeg har hentet den sidst nye driver til grafikkortet og installeret det.

Der er ikke noget DVI-stik på skærmen, kun HDMI, D-SUB og USB 3.0
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. april 2012 - 16:50 #3
Det er ikke nok at kigge på max. opløsningerne.
Du bliver nødt til at se om den specifikke opløsning er tilgængelig på den specifikke port.
Husk det gælder også for frekvensen.
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. april 2012 - 18:13 #4
Ok - Jeg finder lige min manual senere og kigger lidt i den...
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. juni 2012 - 21:29 #5
I må undskylde, at jeg ikke har været inde og skrive om hvad der sker ang. min skærm.
Jeg har lånt et ældre Nvidia-kort med 512MB ram med HDMI-udgang og der var bare billede helt ud til kant med det samme.
Grunden til at jeg ikke har fået gjordt noget indtil nu er at jeg lige skulle have skrabet nogle penge sammen til en ekstra Harddisk så jeg kan overføre alt det jeg har på den anden så jeg kan komme til at formatere den installere Windows på den igen, bare for lige at give mit grafikkort en chance til inden jeg bestiller et Nvidia-kort.
jeg tror nemmelig, at jeg måske har fået installeret en driver til Nvidia på et tidspunkt for jeg hentede driverne til mit kort fra ATI og så gik den helt i sort så jeg måtte ind i fejlsikret tilstand for at slette den igen.
Den driver jeg normalt kørte med var den fra ASUS som var lavet til kortet.

Jeg vender tilbage når jeg får kørt systemet om og det bliver sikkert i næste weekend...
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. juni 2012 - 21:32 #6
Jeg glemte lige at skrive, at jeg også har fået en pixel-fejl i min venstre side og fik at vide da jeg ringede til Samsung, at det kunne være det garfikkort som jeg havde lånt eller det kunne være mit HDMI-kabel.
Jeg tror nu mere på det kortet, da jeg ikke mener at det var der i starten...
Avatar billede pentium4 Juniormester
09. juli 2012 - 00:29 #7
Så er jeg endeligt tilbage med et svar...

Jeg skulle lige have sparet op så jeg kunne købe mig en HD med god plads, så jeg kunne få flyttet de ting jeg havde på mit C-drev så jeg kunne komme til at formatere og installere Windows 7 igen så jeg var sikker på at jeg ikke havde fået lagt en grafik-driver ind til et Gforce-kort, når det nu er et ATI-kort jeg har.
Det havde jeg åbenbart for nu har jeg ingen problemer med at skærmen går i sort, når jeg starter Catalyst Control Center som hører til mit ATI-kort og det finder også min skærm og indstiller selv til 1920 x 1080 og det samme står min skærm også til, men alligevel er der en kant rundt om som tidligere.
Jeg sad så og legede lidt med Catalyst Control Center og der var der en "fane" hvor der stod "Mine digitale fladskærme" og der inde under var der et "punkt" hvor der stod "Skaleringsfunktioner (Digital Fladskærm)" og der kunne man justere på et "skyde-potmeter" imellem "underskandering og overskandering" og den stod til ca. 10% og da jeg flyttede den til 0 % flyttede billedet sig helt ud til kanten på nær 1-2 mm.
Der stod også derinde "Justér kanterne på dit skærmområde for at tilpasse den digitale fladskærm".

Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at gøre det på eller om det er bedre at købe et andet grafikkort (Gforce).
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. juli 2012 - 15:27 #8
Jeg har nu opserveret, at når jeg har genstartet min pc eller bare har tændt for den, så går den stadigt ikke ud til kanten, men hvis jeg går ind i programmet "Catalyst Control Center" som beskrevet lige ovenover og lige kører lidt med "skyde-potmeteret" op på f.eks. 10% og ned på 0 % igen, så går den ud til kanten, men næste gang den genstartes eller tændes er den gal igen.
Så nu vil jeg have mig et Gforce-kort...

Wally1973, kan du ikke lægge et svar så får du point'ne...
Avatar billede pentium4 Juniormester
03. august 2012 - 16:33 #9
Wally1973 kan du ikke lige lægge et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet???
Avatar billede pentium4 Juniormester
15. august 2012 - 16:59 #10
Så må jeg jo selv lægge et svar så vi kan få lukket spørgsmålet...