Avatar billede lassesvend Nybegynder
22. april 2012 - 13:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til sammensætning af ny computer!?

Hej eksperter, er der nogen der har lyst til at hjælpe mig med at sammensætte en ny computer til mig. Jeg har haft gamle computere i en del år nu, men nu har jeg endelig fået skrabet sammen til en ny, og derfor er jeg ikke opdateret omkring hvad der er bedst at købe for tiden.
Jeg vil bare gerne have at den skal være hurtig til generelle opgaver, og gerne støjsvag.
Mit budget er 6.000kr, og jeg har prøvet at fordele pengene på de forskellige poster, ud fra hvad jeg regner med, men det kan selvfølgelig omrokeres.

kabinet            500
grafik             1300
processor        1250
CPU køler        300
ram (12GB, 1600MHz)    800
strømforsyning        700
bundkort        1000
(Jeg genbruger mine harddiske)

Kunne være fedt hvis du kunne linke til noget benchmark af det forskellige hardware du anbefaler :)

Tusind tak!
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. april 2012 - 13:53 #1
Det ville være smartere hvis du havde skrevet hvad du skal bruge pc'en, i stedet for at skrive nogle priser på noget som du, i følge dig selv, ikke ved hvad er.
Avatar billede lassesvend Nybegynder
22. april 2012 - 14:00 #2
Jeg bruger meget computeren til multitasking opgaver, altså hvor jeg har mange programmer kørende på samme tid. Jeg vil gerne kunne se HD film uden problemer. Jeg er ikke den store gamer, men vil også gerne kunne spille BF3.

Men jeg er interesseret i at få noget hjælp til hvad der er bedst i den prisklasse jeg har angivet, da jeg ikke selv er så meget inde i om det f.eks. er bedst med en Intel eller AMD til ydelse kontra pris.
Avatar billede buttwipe Juniormester
22. april 2012 - 14:02 #3
En tilføjelse:
Medmindre du skal game, er der ingen grund til at bruge 1300,- på et grafikkort.
Du vil næppe heller få noget ud af at sætte 12 GB ram i den.
Køb en SSD til OS og programmer.
Avatar billede habalap Nybegynder
22. april 2012 - 15:19 #4
du behøver heller ikke cpu køler da der følger en ganske god med fx i5 som du nok skal ha da det er den bedste cpu i den prisklasse
Avatar billede lassesvend Nybegynder
23. april 2012 - 07:06 #5
Ja habalap det er nok en meget god idé at vente med køleren, til hvis jeg har lyst til at OC. har tjekket nogle forskellige cpu'er. Det ser ud til at i5-2400 er rigtig god value for money. Den koster 1350,- hvilket passer fint i budgettet.

Mit opsætningsforslag ser sådan her ud:

grafik                1200,-    Geforce GTX 560
processor            1350,-    i5-2400
ram                  715,-    Corsair vengance, 4x4GB, 1600MHz
strømforsyning        781,-    Corsair Enthusiast Series TX750 V2
bundkort              850,-
kabinet              445,-    Antec One
Ialt                  5341,-

Jeg mangler så bare at finde et fedt bundkort, til en LGA 1155 socket. Nogle forslag?
Avatar billede habalap Nybegynder
23. april 2012 - 16:29 #6
det her har fået gode anmeldelser
http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8z68-v-lx-id-5339456.aspx

og får 100 kr mere vil jeg anbefale at du køber i5-2500k
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4606781
Avatar billede lassesvend Nybegynder
26. april 2012 - 01:19 #7
@habalap
Ja der er 3 gode i den prisklasse jeg kigger på, det ASUS du linker til, et Gigabyte og ASRock Z68 Pro3 Gen3 som jeg tror jeg tager.

Og ja god idé at tage 2500k, så har jeg også mulighed for at overclocke på et tidspunkt, og få endnu mere power for pengene.

Mit setup ser nu sådan her ud:

grafik                1200,-    Geforce GTX 560
processor            1450,-    i5-2500k
ram                  700,-    Corsair vengance 4x4GB, 1600MHz
strømforsyning        781,-    Corsair Enthusiast Series TX750 V2
bundkort              650,-    ASRock Z68 Pro3 Gen3
kabinet              445,-    Antec One

Hvad tænker i om det?
Avatar billede lassesvend Nybegynder
29. april 2012 - 17:19 #8
Jeg er i gang med at kigge på grafikkortet, og har fundet et par factory overclocked GTX 560, hvor de er oppe på 900MHz (frem for omkring 810MHz standard).
Et Club 3D Coolstream super OC til 1278,- :
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/club-3d-geforce-gtx-560-coolstream-super-oc-edition-1-gb-id-5207538.aspx

Et Gigabyte til 1337,- :
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n56gso-1gi-1-gb-id-5179760.aspx

Og et Palit GeForce GTX 560 Sonic Platinum til 1322,- :
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/palit-geforce-gtx-560-sonic-platinum-1-gb-id-5064101.aspx

Jeg hælder mod Coolstream der skulle have god køling og er billigt, eller Palit (Der har kostet over 1420,- for 7 uger siden), men kender ikke mærkerne så godt. Hvad ville i vælge?
Avatar billede lassesvend Nybegynder
05. maj 2012 - 21:14 #9
Nå, så har jeg bestilt delene, bliver super fedt :) De skulle komme på tirsdag så jeg kan få samlet dem. Jeg takker for hjælpen. Habalap smid et svar så jeg kan give dig dine point :)
Avatar billede habalap Nybegynder
24. maj 2012 - 14:53 #10
ok, håber du bliver glad for din pc :)
Avatar billede lassesvend Nybegynder
25. maj 2012 - 03:26 #11
Jeg er rigtig glad for den :)