Avatar billede kiki Juniormester
22. april 2012 - 16:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan et købt program indeholde malware?

Haj Eksperten.

Jeg har købt et program "Movavi Video Converter" her
http://www.movavi.com/videoconverter/

Det virkede fint. Men så sagde "AVG Internet Security 2011" at jeg havde en malware på min computer. Den viste den mappe som jeg havde installeret " Movavi Video Converter" i. AVG spurte mig, om den skulle fjerne truslen, det sagde jeg naturligvis ja til. Men efter computeren har genstartet, så virker " Movavi Video Converter" ikke længer?

Kan det virkeligt være rigtigt at der er malware i et program som jeg har købt? Eller tager AVG fejl, så det slet ikke var malware?

Jeg vil meget gerne have programmet til at virke igen. Men det er selvfølige vigtigere, at jeg ikke har malware på min computer.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. april 2012 - 17:21 #1
Vi vil os meget gerne vide hvilken fil det er AVG har fjernet, samt evt detaljer om det :) Geninstaller programmet og lav evt en skanning med AVG, medmindre AVG selv snapper filen kort efter :)
Avatar billede sand321 Nybegynder
22. april 2012 - 17:27 #2
Den viste ikke noget filnavn, men kun et mappenavn?

Virustotal giver ikke udslag på den eksekverbare fil:

https://www.virustotal.com/file/e9296d3af923bf881370a2ba725933709f5a67bdd91385ea1e61ead31e759156/analysis/

Hvis du kan få et konkret filnavn kan du prøve at finde filen på virus total for at se hvilke virusprogrammer der angiver den som virus.

Vil ikke umiddelbart tro at programmet indeholder malware, da man i så fald burde kunne finde andre der havde oplevet samme problem vha. google.
Avatar billede kiki Juniormester
22. april 2012 - 18:19 #3
Filen heder: extconverter.exe

Muligvis kan dette bilede giver jer flere detaljer? Det er den besked jeg fik da AVG havde fjernet filen. Jeg har ikke taget noget billede af besked, hvor AVG advare mig om problemet.
http://www.kimki.dk/images/m.JPG

Jeg har prøvet at opdater programmet, for at se om det så kom til at virke igen. Det gjord det ikke.
Jeg vil nu afinstaller og efterfølgende installer det igen.
Avatar billede sand321 Nybegynder
22. april 2012 - 18:48 #4
Tak for info.

Når du har geninstalleret programmet, så prøv at gå ind på https://www.virustotal.com/ og tryk på knappen "choose file"
og vælg "extconverter.exe" og tryk på "scan it".

Så vil filen blive scannet af 42 forskellige virus programmer,
hvorefter du kan se resultatet og bedømme om der er tale om falsk alarm.
Avatar billede kiki Juniormester
22. april 2012 - 19:24 #5
Efter jeg har installeret programmet igen, virker det.
Jeg prøvede så at skanne den mappe som programmet er blevet installeret i. AVG sagde at der ikke var nogen virus / malware?
Hvordan kan det være?

Nu har jeg også prøvet virustotal. Den siger: Detection ratio: 0 / 42

Men hvordan kan det så være at den fil havde malware før?
Kan malware klistre sig til en tilfældig rask fil?
Avatar billede sand321 Nybegynder
22. april 2012 - 19:35 #6
Ja, det kan være et andet program (virus) der udnytter en sårbarhed i extconverter.exe, men tror mere der bare er tale om en fejl i forbindelse mad AVG, der laver denne falske alarm.
Avatar billede kiki Juniormester
22. april 2012 - 19:44 #7
Når men, problemet ser ud til at være løst.
Tak for hjælpen.