Avatar billede nickwan Nybegynder
25. april 2012 - 21:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tjekke mysql database "on the fly" ?

Hej der ude,

Jeg er nybegynder til mysql, kan det mest basic men det er også det..

mit spørgsmål går således:
Jeg har 2 forms ( A og B )
Hvis jeg så skriver 10 så skal den gå ind i databasen og lede efter en linje i databasen der hedder 10 og så skal den skrive i from B hvad der står.

f.eks hvis databasen ser således ud:
NAVN - TEXT
9      hej
10    kom
11    det

når man så skriver 10 i form A skal den skrive kom i form B.

det skal være uden man skal trykke submit eller andet den skal gøre det "on the fly"

håber spørgsmålet er forstået.
på forhånd tak.
m.v.h.
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2012 - 00:33 #1
Er det en webapplikation det skal fungere i? I så fald så kig nærmere på AJAX, eventuelt gennem jQuery.
Avatar billede nickwan Nybegynder
26. april 2012 - 08:03 #2
Altså ville bare lave det via html/php og så mysql.
Lidt lige som en hjemmeside hvor du så f.eks skriver dit postnummer og så skriver den selv hvilken by det er, det går den jo uden man skal trykke submit.?
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2012 - 11:31 #3
det kræver en eller anden form for javascript - enten ved at loade alle byer og postnumre ud til fx et javascript-array og så lave et opslag deri på fx onblur eller også, og nok mere performancevenligt, lave det foreslående AJAX-kald til en PHP-fil, der kan returnere by ud fra postnummer.
Avatar billede nickwan Nybegynder
26. april 2012 - 17:17 #4
se nu er vi ude i noget hvor jeg er ved at være på dybt vand.
Foregår det stadig over mysql(så man kan lave en database hvor den henter info)?

det der er meningen er at man skal skrive et VVS nummer og så skal den skrive hvad det er.
Jeg har også overvejet at lave en submit/hent knap så den bare loader siden igen, og skriver de felter man nu har udfyldt. Men ville være nemmere hvis man kunne få den til at skrive det med det samme..?
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2012 - 17:47 #5
Hvor du henter data i sidste ende og uanset hvilket af mine forslag (eller et helt tredje) du benytter er ligegyldigt, det er kun et spørgsmål om at vælge det rette strategi.

Vælger du forslag 1 henter du bare alle data i din MySQL og med PHP danner du dit javascript-array. Med forslag 2 laver du bare en simpel PHP-side, der henter en enkelt række i din MySQL og returnerer til klienten.

jQuery er et javascript-framework - altså et slags hjælpebibliotek så mange trivielle opgaver bliver gjort lettere. AJAX er en asynkron teknik, der gør at der kan sendes data til serveren og modtages data tilbage til klienten uden at klienten opdager det.
Avatar billede nickwan Nybegynder
26. april 2012 - 22:35 #6
Okay smart nok, dog kan jeg ikke finde ud af at kode javascript kan du vise mig et eksempel på hvordan jeg kan gøre det?
Avatar billede keysersoze Guru
26. april 2012 - 23:36 #7
Jeg har ingen færdige dele jeg kan sende til dig, men hvis du fortæller hvilken løsning du har mod på vil jeg selvfølgelig komme med de hints jeg kan.
Avatar billede nickwan Nybegynder
27. april 2012 - 20:21 #8
Hvilken metode ville du anbefale ?
Avatar billede keysersoze Guru
28. april 2012 - 11:22 #9
Det kræver et større overblik for at komme med en egentlig anbefaling - den første metode er nok den letteste, men metode 2 var nok den jeg selv ville lave hvis jeg skulle benytte noget i mine applikationer.
Avatar billede nickwan Nybegynder
28. april 2012 - 11:26 #10
hvad mener du med at benytte noget i dine applikationer ?
er det noget ligende det her jeg skal lave: http://stackoverflow.com/questions/3235517/check-username-availability-on-fly  ?
Avatar billede keysersoze Guru
28. april 2012 - 11:35 #11
De sider jeg selv laver.

Ja, det ligner meget samme scenarie.
Avatar billede nickwan Nybegynder
28. april 2012 - 11:41 #12
okay super duper, det jeg skal ha lavet er jeg har en masse vare numre som når man skriver dem ind i forms så skriver den hva det enkelte varenummer er.. :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. april 2012 - 12:07 #13
Vil dog råde dig til at kigge lidt på dokumentationen frem for kun tilfældige spørgsmål rundt omkring - så får du et meget bedre indblik i hvad det handler om; http://api.jquery.com/category/ajax/
Avatar billede nickwan Nybegynder
28. april 2012 - 12:11 #14
men jeg kan slet ikke finde ud af at kode ajax / jquery desværre:(
men må kigge lidt rundt omkring ellers må jeg bare lave en simpelt sumbit knap der henter data:)