Avatar billede alperc Nybegynder
28. april 2012 - 18:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PC gider ikke starte efter ny harddisk

Hej, jeg har for nylig skiftet min HP harddisk, da den havde "imminent failure" i følge SMART harddisk check.

Jeg har skiftet harddisken ud med en brugt harddisk, der  sandsynligvis havde windows xp.

Jeg prøvede at installere windows 7 (64 bit) på den nye harddisk, men den gad ikke starte installationsprocessen.

NB: Min HP bærbar har som standard installeret Windows vista 32 bit.

Hvordan kan jeg løse dette problem? Jeg håber i kan hjælpe mig, på forhånd tak :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2012 - 18:52 #1
"den gad ikke starte installationsprocessen"

Kan du ikke uddybe. Det er lidt svært at se hvor fejlen er ...
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 20:00 #2
Du skal slette alle partitioner, og oprette en ny til windows 7. Du vælger f.eks en partition på 40-50 GB, så kan du senere, i windows, oprette flere.
Avatar billede aryan Nybegynder
28. april 2012 - 21:49 #3
valbycom:
han kan ikke starte installationsprocessen, hvordan skal han slet alle partition?

alperc:
Jeg har et par tips du kan undersøge, før du begynder at installer win. 7(64).

1. finde ud af om pc'en processor understøtter 64-bit?
2. cd'en/usb'en du installer fra er bootable?
3. hvis du bruger usb til at installer fra tjekke om den understøtter boot?

4. har du adgang til bios, når du tænder pc'en?
5. DEN SKAL VÆRE FOR MIG SELV ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. april 2012 - 22:11 #4
Hvordan kan i se hvad hans problem helt præcist er?

#3
1. Du har en pointe, men installationsprocessen kører i 32 bit, og understøttes 64 bit ikke, får han besked, så installationen burde i det mindste komme SÅ lagt.
2. Herinde går vi ud fra at softwaren er original og med mindre der skrives andet, så er det en original DVD skive man prøver at installere fra.
3. Læs ovenstående.
4. Det har man normalt, men du har en pointe. first boot device skal sættes til det optiske drev.
5. hmmm... ;)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
28. april 2012 - 22:22 #5
Sørg for at BIOS kan se den nye harddisk.
På HP skal man typisk trykke F10 under opstarten for at komme i BIOS.

Sørg så for at starte op på dit DVD-drev.
På HP skal man typisk trykke F9 under opstarten for at komme til den alterantive bootmenu.
Avatar billede aryan Nybegynder
28. april 2012 - 23:26 #6
#4
Hans problem er at installation starter ikke. det skriver han selv tydeligt.
men der kan være forskellig årsager.

1.det er altid en god ide at undersøge om processoren understøtter 64-bit, før man prøver at få installations processen igang.
2.det nævner han ikke at det er en original DVD skive. chancen er 50%-50%. så det er rart at nævne det til manden.
3.hvis jeg var i stedet for ham, vil jeg heller købte en helt ny bærbar i stedet for (en harddisk med xp+ en original dvd skive af win. 7) beløbe. Folk bruger næsten ikke cd mere bare for at brænde en image, når det tager 3 minutter til at lave en usb-bootable uden at betale.

4.det er en tjekkelist, man starter med i stedet for at bede ham selv igen, "hvad er helt præcis problem er?" hvis han vidste problemet, vil han ikke oprette et spørgsmål her. ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2012 - 12:45 #7
#6
Hvorfor tror du jeg spørger alperc i #1 "Kan du ikke uddybe. Det er lidt svært at se hvor fejlen er ..."

Resten af #6 tolker jeg som værende henvendt til #3.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. april 2012 - 12:45 #8
alperc> kommer du lige på banen?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 23:37 #9
#3 Selv om installationen ikke vil starte, burde det være muligt at komme ind på win7 DVDén og slette partitionerne.

Ellers kan man jo bruge en XP skive, eller en Hirens boot-cd. Der er flere muligheder. Og endelig er der jo Killdisk som rydder det hele.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2012 - 20:00 #10
Afmelder spørgsmålet. Alperc er ikke interesseret i hjælp, og har ikke været online siden spørgsmålet blev stillet.
Avatar billede alperc Nybegynder
25. juni 2012 - 20:30 #11
Jeg undskylder meget for ikke at have svaret. Jeg havde glemt at tjekke eksperten, da jeg fandt løsningen.