Avatar billede HaleZz Nybegynder
30. april 2012 - 12:50 Der er 5 kommentarer

matematik

forstår ikke det her...

a^2 + b^2 - a(a+b)=

f(x)=4/3+3x =
Avatar billede Kemadx Juniormester
30. april 2012 - 13:03 #1
Hvilken en af dem forstår du ikke?

Fordi 4/3 + 3x = er rimelig simpel.

For at løse sådanna ligninger gælder det om at samler x på en side af =, og tallene på den anden. I det her specifikke tilfælde skriver vi:

4/3 + 3x = 0
    <>
så tager du -4/3 på begge sider så det giver:

4/3 - 4/3 +3x = -4/3
De to 4/3 - 4/3 giver her 0 og kan fjernes, så du får en nemmere ligning:

3x = -4/3

For her at finde hvad x er, så dividere du 3 på begge sider og få:

3x/3 = (-4/3)/3

Igen har du på venstre side 3/3 hvilket udligner hinanden og kan fjernes. Så du får

x = (-4/3)/3

Herfra er det ren indtastning på lommeregneren. Det giver dog et noget skævt tal, så det får mig til at tro det er tal du lige har fundet på korrekt?

Den første opgave er lidt tricky. Princippet er det samme, men her forsøger man at samle a på den ene side af =, og b på den anden side. Så du fx får 3a = b som svar :)

Held og lykke.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2012 - 13:06 #2
a^2 + b^2 - a(a+b) =
a*a + b*b - a(a+b) =
a*a + b*b - (a*a + a*b) =
a*a + b*b - a*a - a*b =
b*b - a*b =
b^2 - ab
Avatar billede Kemadx Juniormester
30. april 2012 - 13:13 #3
Det kan godt være min matematik er lidt rusten her Claes, men ville du ikke skrive den der videre?

b^2 - ab = 0
b^2 = a*b
b^2 / b = a
b = a

Eller er jeg som sagt galt på den?
Avatar billede Kemadx Juniormester
30. april 2012 - 13:13 #4
hov - det skulle kun være en kommentar. Disregard svar mulighed.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2012 - 16:46 #5
jeg kunne ikke komme længere, da jeg ikke ved, hvad der er på den anden side af =. Den kan løses =0, men jeg har ikke opgaveteksten.

Tilsvarende i den anden opgave - det er en ret linje i et koordinatsystem, der skærer y-aksen i 1,333, og har hældnings koefficienten 3 - den kan så løses når x=0 (y=4/3) eller et givent andet sted (x=2 => y=1,33 + 6=7,33)