Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 17:04 Der er 14 kommentarer

Nogen gode links, bøger til at lære C# og SQL?

Hej eksperter. Jeg har tænkt mig og kode mit eget online spil, men jeg ved intet om hvordan man laver en database (SQL) og jeg ved intet om C#. Nogen gode links, bøger hvor i lærte det? Skriv gerne en lang stribe med navne og links. :-)

-Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2012 - 17:22 #1
Du kan godt finde diverse tutorials paa nettet, men jeg vil anbefale dig at finde nogle gode boeger.

C# maaske Wrox Beginning C# (hvis du er begynder til programmering) eller Wrox professional C# (hvis du kender andre sprog).

Hvilken database vil du bruge? SQLServer? MySQL?
Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 17:24 #2
MySQL
Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 17:25 #3
Men det ville være dejligt med en dansk bog
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2012 - 17:28 #4
Dansk og programmering er som FCK fans og Broendby fans!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2012 - 17:30 #5
Til MySQL skal du nok splitte op i:
* ADO.NET og teknlogier som bygger oven paa denne
* MySQL adminitsration og SQL syntax
Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 17:32 #6
Jeg havde da lært HTML og CSS på html.dk
Avatar billede keysersoze Guru
07. maj 2012 - 18:11 #7
forkert - du tror du har lært HTML og CSS på html.dk, der er stor forskel.

Hvis du skal i gang med en microsoft-teknologi og du ingen forudsætninger har for allerede nu at lægge dig an på MySQL vil jeg umiddelbart råde dig til at kigge på MSSQL i stedet da du på den måde får mest ud af dit teknologi-valg, blandt andet muligheden for at arbejde med data gennem Entity Framework så du skal lære knap så meget ekstra til en så stor opgave.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2012 - 18:19 #8
Man kan godt bruge MySQL med EF.

Men der er langt flere eksempler med SQLServer.
Avatar billede mireigi Novice
07. maj 2012 - 18:47 #9
Jeg er enig med arve_v. Medmindre du er engelsk analfabet bør du holde dig til en engelsk bog/guide/tutorial. Ellers er jeg også enig i valg af bøger.
Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 18:50 #10
Tak for de gode svar, det var bare en ven der anbefalede mig MySQL, jeg har lige bestilt en bog om C#
Avatar billede mireigi Novice
07. maj 2012 - 18:57 #11
Årsagen er nok at han selv kender det godt i forvejen og har brugt det i lang tid, fordi han ikke gad betale for MSSQL dengang de ikke tilbød gratis udgaver, og man var nødsaget til at bruge Access.

MSSQL er dejligt nemt at starte op med, og, som arne_v er inde på, findes der flere eksempler på C#/MSSQL end der gør med C#/MySQL.
Avatar billede keysersoze Guru
07. maj 2012 - 19:02 #12
Der er for så vidt heller intet i vejen med MySQL - der er bare mere der virker out-of-the-box hvis man holder sig til samme "familie". Som arne_v skriver kan man godt benytte Entity Framework mod MySQL, men det er en ekstra tilføjelse og dermed bare mere arbejde bare for at komme i gang (ligesom sådanne løsning naturligt er lidt forsinkede i forhold til hovedproduktet).
Avatar billede HamDerLasse Nybegynder
07. maj 2012 - 20:57 #13
Taktak, jeg vil se på det :-)
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
08. maj 2012 - 12:27 #14
Prøv de røde WROX bøger, de står på biblioteket.