Avatar billede ansen Nybegynder
07. maj 2012 - 17:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

BSOD, måske SSD?

Hej eksperten, jeg er fornyligt begyndt at støde ind i problemer med nogle bluescreens, "kernel  data inpage error", som sker på meget random tidspunkter.
Jeg har en SSD nærmere sagt Corsair Force 3, 120 GB SSD. Jeg har ejet den i lidt over et halv år og har ikke oplevet problemer før det begyndte at ske jævnligt igår.
Det der er det mest mystiske er ikke kun bluescreen'en som der opstår, men nærmere sagt at min computer (motherboard/bios) ikke kan genkende SSD'en, det er som om den ikke findes. Indtil jeg slukker computeren helt, og tænder den op igen. Så kan jeg finde den under min bios > boot > hard disc igen, hvor jeg så skal ind og vælge den som første prioritet. Derefter starter systemet fint op og der er ingen problemer. Det eneste problem der ja er, at den BSOD på random tidspunkter, som gør at jeg skal lave et tryk på sluk knappen for derefter at skulle ind i bios'en og sætte den til at boote op på min ssd igen. Hvis jeg somsagt bare genstarter, så kan min computer overhovedet ikke finde den.

Specs
Bruger Windwos 7 64 bit, har somsagt Corsair Force 3, 120 GB SSD, Bundkortet er af typen: Asus p8z68-v pro, min processor er en I5-2500k og rammene er af typen Corsair Dominator 1600 MHz 2x4 GB CL8. Har en 850W strømforsyning og et GTX 560 Twin Frozr II som grafikkort.

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
07. maj 2012 - 18:20 #1
Har du opdateret din firmware til den nyeste version?

http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206
Avatar billede chalde Seniormester
07. maj 2012 - 19:04 #2
Avatar billede ansen Nybegynder
07. maj 2012 - 19:11 #3
Har lige fået opdateret min bios, som var et par versioner tilbage i tiden. Når jeg kører deres software updater, så kan den åbenbart ikke finde min ssd?
Her er et screenshot af programmet efter en scan:
http://i.imgur.com/ytelb.png
Avatar billede ansen Nybegynder
07. maj 2012 - 19:15 #4
Her er et billede af min enhedhedshåndtering, som viser at windows godt kan genkende den: http://i.imgur.com/jCHGc.png
Avatar billede sand321 Nybegynder
07. maj 2012 - 20:14 #5
Har du tjekket harddisken og dine ram for fejl?

Installer evt dette program for at få info omkring dine BSOD:

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Avatar billede ansen Nybegynder
07. maj 2012 - 21:14 #6
Tvivler på at det kan være mine ram som er fejlen? da SSD'en somsagt forsvinder, indtil jeg HELT slukker for strømmen? anyway, på grund af at den ikke kan finde min SSD efter BSOD, så gider den ikke at gemme dump filerne, så kan ikke analysere dem desværre :(
Avatar billede Wally1973 Praktikant
07. maj 2012 - 21:33 #7
Læste du vejledningen til firmware opdateringen?
Avatar billede ansen Nybegynder
07. maj 2012 - 21:37 #8
Jep, og følger den til punkt og prikke, men den kan desværre ikke finde min ssd som også kan ses på billedet :/ , indtil videre er den ikke BSOD efter bios opdateringen, men nu må vi se. Det kommer måske lige pludselig :(
Avatar billede Blandy Praktikant
08. maj 2012 - 09:38 #9
Har haft samme fejl med min første ssd. Det var godt nok kingston. Men den havde næsten samme problem. Min computer genstartede bare i stedet for bsod. Og så kunne mit system ikke finde disken. Heller ikke Bios.

Kun når man slukkede helt for maskinen og tog strøm fra, så kunne den finde den igen.

Sendte disken tilbage til der hvor jeg købte den fra, og fik pengene tilbage. Så det er vist en kendt defekt ved ssd- Tror faktisk det er controllern i disken der har det med at stå af.

Fik mig en ocz i stedet bagefter, og har ingen problemer haft endnu efter over 1 år.

Kort sagt, send disken retur.
Avatar billede ansen Nybegynder
08. maj 2012 - 10:05 #10
Var også noget jeg er kommet frem til, som at være løsningen. Venter lige til næste BSOD for at se om bios opdateringen har gjort en ændring. Min første SSD, som også var den samme type corsair, var i den generation af corsairs SSD'er som var defekte og dette medførte at den chrashede ved belasting.
Har du nogle argumenter jeg kunne skrive i min reklamation for at den er defekt? eller skal jeg bare forklare hele min situation og hvad jeg har fundet ud af?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
08. maj 2012 - 18:14 #11
Det er korrekt at det chipset som Corsair bruger på sine SSD'er er kendt for at volde problemer med en hel del bundkort chipset.
Nogen gange kan en firmware opdatering dog løse det og det chipset der sidder på Corsair's produkter er et af de hurtigste, så det er typisk at foretrække en løsning der muliggør brug af det chipset. :)
Avatar billede ansen Nybegynder
12. maj 2012 - 17:24 #12
Indtil videre hjalp bios opdateringen, hvilket jeg synes er lidt mystisk. Da jeg ikke har ændret nogle bios indstillinger, da den begyndte at bsod.. Og jeg havde kørt helt fin uden problemer i næsten et helt år med den bios version.
Når men ang. lukningen af tråden, så smider jeg pointene til alle dem som har deltaget i tråden og som har oprettet et svar inden i morgen :)

Tak for hjælpen!
Avatar billede ansen Nybegynder
06. juni 2012 - 00:18 #13
Lukker og slukker