Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. maj 2012 - 09:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp - Min PC fryser, men lyden, og musen virker.........

Problem.
Som overskriften siger, så "fryser" min PC - dvs. når den "fryser" så kan jeg ikke bruge pcen i ca 1 min, men hvis jeg er på skype kan jeg fint høre og snakke der. Jeg kan bevæge musen frit over skærmen når den "fryser", men kan ikke klikke på noget.

Problemets oprindelse.
Kom til at tabe mit kabinet. Dog er der ikke opstået nogen synlige skaber, ej heller skete der den "store indre blødning" i kabinettet, en HDD røg løs, og grafikkortet løsnede sig en anelse. Efter at jeg tabte min PC, adskilte jeg hele pcen og tjekkede div. kombinenter for evt. skade, og som sagt intet synligt.

Test af hardware kan ikke lade sig gøre da jeg ikke har andet til at ligge, og jeg er ikke altid selv sikker på at der jeg tror skal skiftes rentfaktisk er det som skal skiftes, og har ikke økonomien til at købe mere end det nødvendige, da det er et år siden pcen blev bygget.

Håber på mange forslag.

Ps. Er denne postet forkert, så undskyld.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 09:37 #1
Hej og velkommen.
Formoder den var slukket når det skete?
Kan du i logbogen se hvad den skriver om fejlen?
Højreklik computer-administrer-logbog.
Prøv at liste hvilke fejl den skriver.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 09:39 #2
Alle ram klodser sidder korrekt i soklerne?
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. maj 2012 - 11:27 #3
Tak for velkomsten =)
Jeg prøver lige at kigge i log filen, det er der hvor den del som hedder fejl jeg skal kigge på ikke ?
Ramblokkene sidder som de skal - dog skal det nævnes at jeg pt har et 32 bit win med 8 gb ram - kan det have noget at sige?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 12:23 #4
Det kan jeg ikke udelukke, men normalt ser Windows bare kun de 4 som er grænsen for dette system, og virker.
Er det 4 blokke på 2gb hver, kan du prøve at fjerne to af dem så du lander på 4, for at se om det ændrer sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 12:50 #5
Den hardware der er mest overfølsom for stød er jo harddisken, hvis det er en mekanisk type. Du oplever ikke at den kommer med sporadiske klik lyde, den ikke har haft før?
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. maj 2012 - 21:49 #6
Jeg har lige prøvet det der med rammene, dog uden held. Logfilen siger ikke noget om at der er fejl. Jeg har selv haft en mistanke til at det kunne være HDDen. Jeg har ikke bemærket lyde fra disken, men kan bedre gøre det i morgen når ungerne ikke er hjemme. (så er der ikke så meget larm.) =) Men hvis nu at disken har en mislyd ville du så ikke sige det var den som var problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 22:11 #7
Jo det ville jeg gøre.
Man kan teste den med HD Tune:
http://download.cnet.com/HD-Tune/3000-18512_4-11121758.html
Det tager en del tid, men programmet vil opdage hvis der er dårlige sektorer i disken.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. maj 2012 - 22:32 #8
okay det prøver jeg. så jeg skal isntall og så bare lade det køre natten over ??
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. maj 2012 - 22:33 #9
har staret en error scan - det er vel den jeg skal bruge ?? =)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 22:38 #10
Ja det tror jeg. Det er godt nok et stykke tid siden jeg har brugt programmet, men som jeg husker det, så skal det færdige skærmbillede inde i boksen være helt grønt (hvis disk er ok). Er der dårlige sektorer ændres farven. Men det ser du når den er færdig.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
14. maj 2012 - 07:51 #11
Så har jeg kørt det program - på normal og ikke quick. Den fandt ingen ødelagte blocks. Alt var grønt, kiggede på speed mappet, og bemærkede at den halvvejs begyndte at køre med semi gul farve i stedet for den grønne som den kørte med i starten.

Kan man få et program der kan teste ram ?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2012 - 15:44 #12
Ja det kan du, og det hedder Memtest86:
http://www.memtest86.com/download.html
Filen skal downloades, og derefter brændes på en cd som bootbar disk.
Når disken er lavet puttes den i cd drevet og pc genstartes.
Der bootes nu på cd og programmet afvikles. Listes der fejl så er der fejl på ram. Jeg mener at der er et felt der er grønt, bliver det rødt listes en fejl så du kan se der er fejl på ram klodsen.
Det bedste er at teste en klods ad gangen, for at udelukke de andre.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
14. maj 2012 - 19:03 #13
Jeg prøver lige at teste rammene. Kan det evt være grafik kortet?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2012 - 21:33 #14
Tror ikke det er grafik kort.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
15. maj 2012 - 15:08 #15
har prøvet det med rammene, og det ser fint ud. Jeg har lyttet lidt til min HDD, den "brummer" mere synes jeg. Det er lidt som om at den går op og ned i omdrejninger når jeg feks spiller eller ser ting på nettet.
Kan det være at den har taget en smule skade men ikke voldsomt ?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2012 - 16:01 #16
Det kan ikke udelukkes, da den var på vej ud af soklen den sidder i.
Hvad betyder den semi gule farve i HD Tune?
Jeg mener den skal være grøn hele vejen under test, hvis den er ok
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
15. maj 2012 - 16:53 #17
den semi gule farve, var hastigheden den kørte med. den virkede ikke som om at det var helt okay. der er ikke en beskrivelse af hvad det er
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
17. maj 2012 - 15:58 #18
Tja umiddelbart virker det som om at det bare var en justering på ram, harddisk og grafikkortet der skulle til. Jeg har i de sidste par dage ikke oplevet nogen form for frysning. Mange tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 17:30 #19
Jamen så lægger jeg et svar du kan lukke med:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1