Avatar billede nidyahou Praktikant
16. maj 2012 - 02:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Udviklerpc

Jeg står og skal til at indkøbe en ny pc, da jeg er træt af at vente på min bærbare. Min plan erm da jeg alligevel bruger det meste tid ved mit skrivebord, at overføre min win7pro licens til den nye stationær og installere ubuntu på den bærbare.

Jeg tænker på at sætte den stationære sammen efter mit behov som er en stor del multitasking, og ikke så meget gaming.

Jeg tænker specs skal være:
bundkort: ASUS M5A78L-M LX V2 (intet fancy, bare det mest basale usb, onboard lyd og usb 2.0)
processor: AMD FX 8120
ram: 8 GB Ram (bør jeg have 16?)
grafikkort: GeForce GT 520 2GB
Harddisk: 120 SSD HDD
og dvd brænder

kan nogen se problem med dette setup?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2012 - 04:05 #1
64 bit Win 7 ?
Avatar billede Opadome Nybegynder
16. maj 2012 - 06:25 #2
Ser fint ud - og 8 GB ram er mere end rigeligt, du kommer aldrig til at bruge mere alligevel lige meget hvor mange programmer du fyrer op for, sørg hellere for at det er 1600 MHz ram i stedet for 1333 :) Det eneste jeg ville skifte ud var nok SSD - ville nok vælge en på 256 GB i stedet for, men hvis ikke du har brug for mere plads så ser alting fint ud :)
Avatar billede JimmiFriborg Nybegynder
16. maj 2012 - 07:35 #3
Det kommer jo lidt an på hvad du vil arbejde med, hvad du skal have af hardware. Som Opadome siger, så sørg for at få 1600 MHz RAM frem for 1333, det giver bedre ydelse for kun en smule ekstra kroner.
Du skal dog være meget opmærksom på at bundkortet ikke kan køre med 1600 MHz, så der ville jeg finde et andet. Og når du nu er i gang, så tag et med USB 3.0.
Evt dette: http://www.edbpriser.dk/bundkort/asrock-880gmh-u3s3-id-5061601.aspx

Men CPU, Grafikkort og SSD lader til at passe meget godt, hvis du kan nøjes med det lille grafikkort og de 120Gb, som Opadome også nævner.
Avatar billede nidyahou Praktikant
16. maj 2012 - 11:19 #4
Windows 7 pro 64 bit.

Jeg regner med at SSD'en kun skal være til programmer og systemfiler. Større filer som film placerer jeg bare eksternt.

Hvad er den performative forskel på 1333 og 1600 Mhz ?

Jeg er klar over at jeg kan opgradere til 3.0, og det kan jo altid blive lidt bedre. Sagen er den at jeg kan ramme den PC som jeg har beskrevet for jer for omkring 3000 kr., og det er en pris jeg er meget tilfreds med som studerende.

Mit primære behov er ikke at spilde tid på at vente på min pc, da jeg pt kun har en bærbar. Jeg er ikke hardcore gamer og synes ikke jeg har pengepung til at være entusiast ud over en value-for-money optik.

Det er iøvrigt fra tysk ebay
http://www.ebay.de/itm/AUFRUST-PC-AMD-FX-8120-GF-GT-520-2GB-8GB-DDR3-RAM-ASUS-1000MBit-LAN-Computer?item=150809348016&cmd=ViewItem&_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D5%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D8452798507162587947#ht_14118wt_1168
Avatar billede nidyahou Praktikant
16. maj 2012 - 11:20 #5
og tak for jeres besvarelser indtil videre - dem der vil have point må gerne oprette svar - jeg synes det har været gode indlæg.
Avatar billede Opadome Nybegynder
17. maj 2012 - 08:30 #6
Med 1600 MHz er PC'en omkring 5% hurtigere end 1333 hvis du har endten Sandy Bridge eller AMD FX CPU, og som nævnt er prisforskellen ikke vildt stor :)