Avatar billede Raakjaer Juniormester
16. maj 2012 - 23:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fabriks/forhandler-garanti

Hej

Jeg er ved at købe ny (brugt) bil, og har fundet en fin bil. Det er dog ikke ved en forhandler, men en privatperson, som ofte kan være forbundet med ekstra risiko.
Sælger nævner, at der er 11 mdr. tilbage af garantien hos forhandleren, hvor han købte den som ny for lidt over et år siden.
Jeg har kigget rundt på nettet, og ser alle steder at der INGEN GARANTI er, når man handler privat. Ej heller reklamationsret.
Men én ting er at sælger udsteder en garanti, en anden er, at der stadig er en forhandlergaranti, som løber i 2 år. Mit spørgsmål er:
Følger den garanti med over til mig, eller ophører den ved salg af bilen?
Ligeledes de 2 års reklamationsret - gælder den stadig hos køber indtil de 2 år er gået - altså så køber "overtager" de sidste måneder.

Jeg har undersøgt nettet og kan ikke finde et svar - har både tjekket fdm, forbrug.dk og diverse bilsider.

Nogle bilsagkyndige der kan give mig et svar - gerne med en kilde.

På forhånd tusind tak!
Avatar billede vejmand Juniormester
16. maj 2012 - 23:41 #1
Ved ikke om dette kan bruges?

Citat:
Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en erhvervsdrivende i Danmark til en forbruger. Du skal derfor sørge for at få den oprindelige kvittering med, når du køber varen. Hvis der stadig er en gældende garanti, skal du også have garantibeviset, hvis du vil kunne udnytte garantien. Det samme gælder, hvis du fx bytter tøj med dine venner, eller får en brugt vare forærende.
Citat slut.

Sakset herfra: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugt

En bil er vel en vare lige som alt andet, vil jeg tro.
Avatar billede Raakjaer Juniormester
17. maj 2012 - 00:38 #2
Det er lige præcis det jeg ledte efter - synes bare jeg havde læst alt på den side, men jeg var nok for hurtig. Tusind tak for det.
Så skal jeg bare have fat i købskvittering og garantibevis.
Avatar billede vejmand Juniormester
17. maj 2012 - 00:48 #3
Velbekomme, så kommer her et svar til accept.

Husk at sende egne indlæg som kommentar, og ikke som svar.

Her kan du se hvordan du lukker spørgsmålet: http://www.eksperten.dk/bruger/post/4640

Pas nu på, du ikke accepterer dit eget svar.  :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2012 - 07:50 #4
Ja du skal have alle de papirer/beviser service manulaler mm. du kan få på bilen. Også for selv at se at service eftersyn er overholdt.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2012 - 08:00 #5
hvad hvis km tælleren er resettet eller udskiftet
hvad så
det er noget af et tillidsforhold man skal have til en man ikke kender

selv fohandlere laver "svindel" eller er kreative som man bør skriver

ok
Avatar billede Raakjaer Juniormester
17. maj 2012 - 10:21 #6
Tak vejmand.
Ja det skal jeg nok huske fremover :-)

Hmm, og det kan jo være svært at gardere sig imod en km tæller der er udskiftet.. Især når man ikke har meget forstand på biler.