Avatar billede zjadow Novice
19. maj 2012 - 11:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved opstart

Hej!

Jeg har et problem med min efterhånden 4 år gamle bærbar.

Når jeg tænder den, sker der INTET med skærmen. Det er som om, den ikke tænder. Efter noget tid kommer Windows lyden, så den kører egentlig som den skal, bortset fra der intet visuelt er på skærmen. Har forsøgt at kigge rigtig godt efter noget på skærmen, men det er ikke baggrundslyset der er gået.

Det hele skete egentlig sådan her:

Torsdag: Spillede Diablo 3 og League of Legends og brugte den til Facebook osv. Slukkede normalt.
Fredag: Min kæreste tænder computeren og får en fejlmeddelelse, men kommer ind i Windows med skærmen der virker. Slukker normalt.
Jeg kommer hjem fra arbejde, tænder computeren, og problemet er opstået!

Hvad kan der være galt?!
Avatar billede Blaine Nybegynder
19. maj 2012 - 11:44 #1
Har du prøvet knapperne til at skifte mellem ekstern og intern skærm?
(det plejer at være [Fn] plus en F-tast)

Har du prøvet at slutte din computer til en ekstern skærm for at se om det er grafikkortet eller skærmen?

Har du renset blæseren for støv og skidt? Det kan være grafikkortet ikke kan komme ordenligt af med varmen.

En avanceret mulighed, hvis det er signalet fra grafikkort til skærm, er at skille din computer lidt ad, afmontere stikket til skærmen, vente 30s og montere stikket igen.
(Det kan du eventuelt gøre samtidig med at du graver dig ind til blæseren for at rense den).

Mvh
Avatar billede jensenjs Juniormester
19. maj 2012 - 11:59 #2
Prøv at se i System loggen (I startmenuen skriv lovbog ot tryk enter).
Hvornår fredag, loggede din kæreste ind, så kan du se hvad for en fejl meddelelse hun modtog.

Prøv også at tilslutte maskinen til en ekstern skærm, og se om det fungere der.
Avatar billede zjadow Novice
19. maj 2012 - 12:26 #3
Jensenjs - det er PÆNT svært når skærmen ikke virker.

Blaine - Har prøvet at tilslutte en ekstern skærm, der sker intet. Har også prøvet FN+F3 som er til at skifte mellem bærbar og ekstern skærm. Kan det være mit grafikkort som er stået HELT af?
Avatar billede jensenjs Juniormester
19. maj 2012 - 14:20 #4
He He en tanketorsk
Jeg svarer på flere forskellige spørgsmål.

Til dig ville jeg have skrevet, prøv en ekstern skærm, "hvis den virker" så se i loggen

Og på dit svar i #3 har du prøvet den eksterne
Så jeg er bange for at grafikkortet er stået af

En tredie løsning har du med den nuværende opsætning mulighed for at nå den bærbare med fjernadministration?
Avatar billede zjadow Novice
19. maj 2012 - 17:01 #5
Hvordan fungerer det? Kan jo godt logge ind på den bærbare, men skal jeg ikke have en IP jeg kan 'logge på' den bærbare herfra min stationære med?
Avatar billede Blaine Nybegynder
20. maj 2012 - 10:25 #6
Det er desværre ikke unormalt at grafikkort i bærbare brænder af, det skylde oftest at blæseren er stoppet til af støv og de derfor bliver for varme.
Om dit er dødt, vil jeg nødig være skråsikker på, men det lyder af at du kan risikere at bruge meget tid og mange krafter på noget der ikke nødvendigvis vil fungere igen.
Avatar billede zjadow Novice
20. maj 2012 - 11:30 #7
Nu har jeg prøvet at køre VNC på min SORTE computer. Den connecter fint herfra min stationære, men viser også en sort skærm der! Jeg kan dog godt se musemarkøren når jeg bevæger den på den bærbare! What the fuck? Der er jo hul igennem, men der er noget galt.
Avatar billede jensenjs Juniormester
21. maj 2012 - 10:48 #8
Det er godt nok mystisk.
Har du prøvet at boote fra en ekstern enhed, cd/dvd USB
For at se om der kommer et billede på skærmen?
Avatar billede zjadow Novice
21. maj 2012 - 19:18 #9
Jeps det har jeg! Har endda prøvet sådan et OS der kørte 100% over rammene, så jeg måske kunne komme ind og tage backup. Uden held :-/
Avatar billede zjadow Novice
24. maj 2012 - 19:50 #10
-