Avatar billede lindenkron Praktikant
23. maj 2012 - 21:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

HDD load medfører FPS drop

Computer Specifikationer
CPU: Intel Core i7 2600k (3,4 Ghz) running @ 4,0 Ghz
Motherboard: Asus P67 Sabertooth
Ram: 8gb 1600 Mhz Kingston
HDD: 2x Black 7200rpm Western Digital 1 terabyte
GPU: Nvidia GeForce 570GTX

Problem
Har fornylig købt Diablo III og det kører sådan set ganske udmærket på maks grafik, undtagen de FPS drops der kommer på samme tid som min harddisk begynder at arbejde, lydt.

Jeg har lavet Diskfragmentering på det drev spillet ligger, og har kørt Western Digital Data LifeGuard Diagnostics og fået et Pass på dens helbred. Begge mine harddisk er 1½ år gamle, og af "Black" mærket. 7200RPM som nævnt.

Hvorfor hakket der og giver FPS drop? Kan høre harddisken larmer i det lagget kommer. På samme tid.

Tak!
Avatar billede Blueeyez Mester
23. maj 2012 - 21:32 #1
Hvad er temperaturen på harddiskene i din pc? generelt samt under gaming? (Især når den larmer) og hvad hvis du stopper med og spille bliver den så normal igen eller skal du genstarte/slukke pc før den bliver normal igen?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
23. maj 2012 - 21:38 #2
Din harddisk controller styres i store træk stadigvæk af din CPU, så når der arbejdes på harddisken, så mister du CPU-ressourcer til andre ting, så som dine spil.

Hvad det er der kræver at din harddisk kører er det virkelige problem og her skal du kigge på hvad der kører af processer og evt. hvad der også har højt CPU-forbrug, selvom det ikke altid er tilfældet for denne type processer, så kan det i mange tilfælde stadigvæk være retningsgivende.
Avatar billede lindenkron Praktikant
24. maj 2012 - 09:10 #3
@Blueeyez
Den ligger på 33/34 for de to harddiske, og det rykker sig ikke. Så intet galt der.

@Wally1973
I et område hvor jeg har været før, bruger Diablo III 10% af min CPU. Når spiksne begynder, ryger den op på 15%. Intet her skriger vagt i gevær til mig.
Det eneste der kører på min PC imens det sker er 10% diablo, 2% FireFox plugin container og så er alt andet under 1% (Så det kan ikke ses, der står bare 00).

Der er 3,47 GB Ram i brug (Ud af 8 GB available).

Andre forslag?
Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2012 - 10:34 #4
Ønsket fjernet

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Blueeyez Mester
24. maj 2012 - 10:41 #5
Ønsket fjernet

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Wally1973 Praktikant
24. maj 2012 - 23:36 #6
#3 som jeg sagde, så er CPU-forbruget kun retningsgivende i de fleste tilfælde.
Er dit tilfælde ikke et sådanne, så er der ikke noget besynderligt CPU-forbrug, hvilket skyldes at processen er næsten udlukkende IO-afhængig og ikke CPU-afhængig overhovedet.
Dette kan f.eks. være tilfældet med visse oprydnings- og indekseringsprocesser.
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. maj 2012 - 03:12 #7
@Blueeyes
Har fået den fulde version, og kørte en Normal Seek test (30 minutter). Ved ikke hvilken .txt rapport du snakker om.

Det her var det jeg fik:
http://i50.tinypic.com/18knpj.jpg
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. maj 2012 - 04:11 #8
Forkert drev. Det her er fra testen hvor der blev gamet fra:
http://i50.tinypic.com/14j6p08.jpg
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. maj 2012 - 04:32 #9
@Wally1973
Nogen forslag til hvad jeg så gør herfra? Er ikke helt sikker på hvad det du skrev til sidst betyder.

(Undskylder for de mange posts).

Tak.
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. maj 2012 - 07:15 #10
Så blev Surface Test færdig. Her er resultatet:
http://i47.tinypic.com/wtt7pk.jpg

Helt clean.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2012 - 10:12 #11
#10 Under sølgende tests:

Seek og surface test begyndte harddisken da og larme mere (fx ligesom når du spiller diablo?)
Avatar billede lindenkron Praktikant
25. maj 2012 - 13:21 #12
Den begyndte lydt at kører ja. En rislende lyd, som når en hard disk kører.
Avatar billede lindenkron Praktikant
26. maj 2012 - 07:14 #13
Blueeyez:
"Har du samme problem med at harddisken larmer / FPS drop i andre spil? Hvad hvis du ændrer grafikken til lavere? (Trin for trin og ikke fra 100% til 50% kvalitet hvis muligt)

Dernæst så kan du jo prøve og forøge side filen på din windows maskine, her er en guide, dog er den på engelsk, men ellers må du jo skrive ;) http://lifehacker.com/ (...)"

Har prøvet at sætte det hele ned og alle mulige settings. Den gør det samme, det er et load problem, ikke et CPU/GPU problem.
Avatar billede lindenkron Praktikant
26. maj 2012 - 08:40 #14
Her er et billede fra Hard Disk Sentinel som viser hvor FPS droppet forekommer:
http://i45.tinypic.com/2nsxuvo.jpg
Det er alle spikes der kommer over den røde linje der giver FPS drop. De hvide cirkler er bare for at give et eksempel.

Kan det være overførsels hastigheden på bundkortet? Eller et stik der ikke kan følge med? Noget der er sat forkert sammen eller noget? Der er jo ingen indikation af tingene ikke virker.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. maj 2012 - 09:52 #15
#13 Er det KUN i diablo 3 at du får FPS drop? For så kunne det da snarer være spillet der har en fejl i sig.. (Du kunne jo prøve og fjerne spillet og derefter installerer det igen)

#14 Har du FPS drop i andre spil eller kun diablo 3? Prøv og geninstaller diablo 3 og se om det gør en forskel.. (Du kan evt os geninstallere alle driverne på din pc) - Følgende er blot et skud i tågen..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
26. maj 2012 - 11:24 #16
Der kan køre tusindvis af processer på din maskine og det kan være enhver af disse der forårsager den I/O-spike du ser.
Det kan være en proces, der altid gør dette, men det kan også være en proces, der kun gør det med den specielle opsætning du har.

Hvis du ikke selv har viden om hvad de forskellige processer gør og hvordan det påvirker computeren, så er der kun en vej frem, nemlig en succesitiv test.

En succesitiv test betyder at du prøver dig frem indtil din test viser hvor fejlen opstår.
I dit tilfælde vil det sige at du reinstallere din maskine med Windows og de mest nødvendige drivere og så dit spil.
Så spiller du indtil du med sikkerhed ved at fejlen burde være indtruffet og er den ikke det, så installerer du ET enkelt program og foretager testen igen.
Avatar billede lindenkron Praktikant
26. maj 2012 - 14:11 #17
@Blueeyez
Nej, har også haft det i andre spil, f.eks. DotA2, men da de ikke kræver nær så meget, så er det sjældent det forekommer. I Diablo III forekommer det måske hver 15-30 sec, hvorimod jeg I DotA2 måske ser det 1 gang i timen. Lidt står forskel.

@Wally1973
Kan da ikke være rigtigt at der ikke er nogen måde at finde ud af hvad der skaber flaske halsen end at starte hele ens maskine forfra? At geninstallere C:  ville hellere ikke rigtigt afinstallere nogle programmer andet end Windows. Da jeg har alle andre programmer installeret på andre drev, i tilfælde af PC crash.

Tak,
lindenkron
Avatar billede lindenkron Praktikant
26. maj 2012 - 15:31 #18
Her tror jeg nok den rapport .txt du spurgte om tidligere er:
http://www.text-upload.com/read.php?id=376433&c=9384350

Det der dog undrer mig er at den siger:
Virtual Memory . . . . . . . . . . . . . . . . . : 16335 MB, Used: 2624 MB (16 %)
Selv om der kun sidder 8GB DDR3 1600mhz ram i.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. maj 2012 - 16:29 #19
#18 og i DotA2 der larmer harddisken os? (Det nemmeste vil nok være som Wally skriver..

Hent bios opdatering og seneste drivere til din maskine
Opdater bios på din computer (Også selvom du har den sidst nye) Husk at bios skal indstilles forfra efterfølgende.

Formater computeren
Installer driverne

Installer diablo 3 og se om problemet er der endnu.. Hvis problemet består endnu så er det nok worst case, men det er metoden der måske kan afhjælpe dig med problemet..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
28. maj 2012 - 22:03 #20
Der er andre metoder, men at forklare hvordan man debugger noget som dette er næsten umuligt.
Det kræver en ret god forståelse for hvordan en maskine virker med registre og kommandoer, som typisk er i maskinkode.
Avatar billede lindenkron Praktikant
30. marts 2014 - 03:01 #21
Close