Avatar billede hansk Nybegynder
24. maj 2012 - 18:32 Der er 10 kommentarer

Print starter først når pcen bliver rebootet.

Hej, jeg har et netværk med flere tilsluttede computere og en netværksprinter.
På en af pcerne, bliver et printjob i printkøen uden at printe.
Andre pc-er gør som de skal og printet starter med det samme.
Når jeg rebooter pcen, starter printeren med printjobbene.
Jeg vil jo gerne have at printet starter med det samme når det er sendt til print.
har prøvet at kigge i egenskaber, men alt se ud til at være ok.
Nogen ideer til hvor problemet ligger?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. maj 2012 - 18:39 #1
Ikke helt sikker, men måske noget med de ip adresser de forskellige enheder har.
Prøv at tjekke den pc der ikke vil printe ud med printerens adresse.
Nu har jeg ikke selv sådan en printer installeret, men som jeg husker det, så installerer man den på en fast ip der ikke skifter.
Men der kommer sikkert en forbi der er skrappere end jeg til dette.
Avatar billede hansk Nybegynder
24. maj 2012 - 19:07 #2
Printeren er installeret med fast ip-adresse, så det er ikke der problemet er.
24. maj 2012 - 19:53 #3
...ligger der noget i Spool køen ???
Avatar billede pstidsen Novice
24. maj 2012 - 20:10 #4
Måske kunne nogle andre enheder ligge og konflikte med den ip adresse printeren har. Sæt den op så den ender på måske 50.

Juleulven er nok Eksperten.dk's printerekspert. Han arbejder med det til dagligt. Sender ham lige en besked.

Havde engang en tråd hvor han hjalp mig.. Lidt et andet problem, men se den her: http://www.eksperten.dk/spm/952107
Avatar billede pstidsen Novice
24. maj 2012 - 20:13 #5
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. maj 2012 - 20:53 #6
Hejsa

er lige blevet henvist til tråden og jeg kan jo se jeg nu har lidt af et renome at leve op til :-)
jeg skal gøre mit bedste.

Jeg har nogle spørgsmål til dig for jeg bedre kan forstå setuppet, håber du har tålmodighed til mine spørgsmål.

1. du har en printerserver hvorpå der er installeret en printer som er sharet ud til resten af netværket? som jeg umiddelbart læser dit indlæg i #0 så har du en netværksprinter hvor du manuelt installere hver enkelt computer ...

2. er det et domæne netværk eller workgroup?

3. hvordan er porten oprettet på printerserveren? eller klientmaskinen hvis ikke der er printerserver? Standard TCP/IP port, LPR eller?

4. hvad er producenten og modellen af printeren?

5. hvad hedder driveren du installere
Avatar billede hansk Nybegynder
25. maj 2012 - 12:37 #7
Hej,
hermed svar efter bedste evne:
1: Ja, blot sådan at printserveren er integreret i printeren, som er en Brother HL-3040CN
2: det er en workgroup
3: porten er oprettet på printserveren som en Standard TCP/IP port.
4: se spm 1.
5: Dette er jeg lidt mere uklar på. Den blev installeret med der medfølgende driversoftware.  Ved ikke hvad den hedder.
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. maj 2012 - 16:56 #8
den printerinstallation softwaren laver på den enkelte computere er typisk en "speciel port" og ikke "microsoft standard tcp/ip port". Kan du bekræfte dette?

hvis porten ikke er den "microsoft standard" så tilføjer du en ny og peger på Brother Printerens IP-adresse. Sørg for der er flueben i "SNMP" (accepter de standard værdier der dukker op)

angående printerserver så mente jeg en Windows server 2003/2008 :) Det du henviser til tror jeg, er bare det netværkskort der sidder i printeren. Det har producenterne en tendens til, at kalde en "server" hvilket i min bog lidt er noget pjat.

Ydermere så kontroller at IP-adressen du har angivet printeren ligger i den høje ende, at dit DHCP scope ELLER (bedre endnu) helt ligger uden for. Dette kan dog kræve en justering af Scopet i routeren.
Avatar billede hansk Nybegynder
31. maj 2012 - 15:26 #9
Problemet ser ud til at have løst sig selv.

Jeg kan bekræfte at porten var en standard port, og at den var markeret som SNMP. (den kan vel ikke have ændret sig af sig selv?)

Du har ret i at jeg kaldte netværkskortet en server.

Jeg har også checket at der ikke er konflikter i ip adresserne.

Men altså, det ser ud til at virke nu.
Avatar billede juleulven Nybegynder
31. maj 2012 - 17:43 #10
SNMP i sig selv er jo "bare" en 2-vejskommunikation hvor printeren kan levere informationer om papirstop, toner eller andre makinrelevant informationer til printerdriveren og derved windows klienterne. Den har normalt ikke betydning for selve printet.

hvis fejlen opstår igen så prøv og fjern fluebenet i SNMP

kontroller også at du ikke har en firewall der blokere UDP protekollen på port 160 og 161. HVis SNMP er sat og firewall blokere sættes printeren "offline" i windows og alt print stoppes.

Du kan med fordel installere printeren på en server (reel server eller computer der altid er tændt) og "share" den til resten af netværket...

Det gør at du nemmere kan styre printerjobs (fælles kø), nemmere installere printeren på nye klienter (autoport/driver) samt styre rettigheder ....

Du kan også kigge lidt på www.brother.dk og se om der er firmware updates til din maskine ...