Avatar billede danco Nybegynder
25. maj 2012 - 23:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Konfiguration af Webserver - Oprettelse af FTP brugere til apache

Hejsa,
sagen er den at jeg er blevet stille overfor en opgave at jeg, til et større website, skal konfigurere en webserver. Der er installeret CentOS 6.2 på denne server. Jeg har fået installeret MySQL og Apache på min server hvilket er rigtig fint. Men nu skal jeg have lavet en bruger til at overføre filer til apache root mappe.
Jeg forestiller mig at jeg ville sætte det op så brugeren har adgang til alle under mapper i www folderen.  Og naturligvis med både læse/skrive rettigheder.

Jeg er fuldstændig blank lige her, jeg har aldrig arbejdet med linux og jeg har slet ikke arbejdet med opsætning af webservere tidligere.

Jeg har fundet en del artikler på nettet men jeg kan ikke se den røde tråd at forfølge når der er tale om en webserver.
Avatar billede moddi100 Seniormester
26. maj 2012 - 01:37 #1
Det er blot at vælge en FTP-server, hvorefter denne selvfølgelig skal installeres og konfigureres. Et eksempel herpå er PureFTPD, som jeg selv anvender på en debian linux maskine:

http://blog.namran.net/2011/05/04/how-to-setup-virtual-ftp-server-using-pure-ftpd-in-centos/
Avatar billede Wally1973 Praktikant
26. maj 2012 - 11:33 #2
Grunden til at du ikke kan finde guides til dit problem er at webservicen er den som viser filerne til brugerne, mens FTP-servicen er den der gør det muligt at lægge filerne op.

De to ting er sådan set uafhængige af hinanden.
Du skal altså derfor søge guides på opsætning af en FTP-server.
Avatar billede danco Nybegynder
26. maj 2012 - 14:57 #3
Jeg tror muligvis jeg har fået formuleret mit spørgsmål dårligt.
Jeg er helt med på at apache og FTP servicen er adskilt og jeg er helt med på at jeg skal have en FTP service installeret. Her har jeg valgt vsftpd efter utallige google søgninger så det ud til det var den der var mest populær.

Det jeg så skal bruge hjælp til er :

- Oprettelse af en bruger på serveren
- Kobling mellem server bruger og ftp brugeren?
- Give denne bruger skrive/læse rettigheder til var/www/ mappen
Avatar billede Broxigar Praktikant
27. maj 2012 - 01:14 #4
Hvis FTP-brugeren kun skal bruges til at uploade til /var/www/ kan du følge denne guide til at lave en virtuel bruger:

http://www.cyberciti.biz/tips/centos-redhat-vsftpd-ftp-with-virtual-users.html

Ved at følge den guide, opretter du en bruger som kun virker med FTP (kan ikke logge på SSH eller noget andet) og ved at ændre

local_root=/home/vftp/$USER
til
local_root=/var/www

så sørger du for at brugeren kan uploade til webfolderen