Avatar billede thermik Nybegynder
27. maj 2012 - 20:18 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Backup af disk

Hej

Jeg har en bærbar pc der er brudt ned i dag den er kun et halvt år gammel så den skal sendes til rep. De skriver at jeg skal tage backup af disken før jeg sender den ind da den vil blive slettet under rep.
Jeg har udtaget disken og placeret den i en doc tilsluttet min anden pc. Jeg kan se de 2 drev der er på disken.
Spørgsmålet er hvordan gør jeg så de data der er på disken nu kan ligges over på den igen når den kommer fra rep. hvor disken er blevet slettet.
Jeg kører windows 7 64bit på den disk der er tale om
På min nr. 2 pc kører jeg vindows 7 32bit
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2012 - 20:28 #1
du skal lave et 'image' af hele disken. Jeg har selv valgt en pro-version - der er vel ingen grund til at gamble med data, hvis de er vigtige.
http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/
20$ ca 120kr er vel ok - det kan bruges til backup fremover - du skal bare have en disk med plads til en kopi (ikke nødvendigvis 500gb hvis din disk er det - bare plads til den brugte plads og lidt ekstra til systemet)
Programmet laver en 1:1 kopi af din disk, og kan efterfølgende køres ind på en anden/tom disk uden problemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
27. maj 2012 - 20:29 #2
Den nemme metode er jo blot at gå til filerne og så flytte dem over på den pc du kører nu.. En anden metode kunne være Clonezilla som kan lave en nøjagtig klon af harddiskens indhold som du så kan smide over på harddisken de erstatter den nuværende med.. Dog er Clonezilla lidt svær (I følge nogle) derfor nævner jeg os den nemme med blot at have dine data ud af harddisken)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 08:45 #3
Man må vel forvente at den kommer tilbage med et fungerende styresystem, så det må jo være backup af filer der skal foretages.
Laver man et image af disken, og det er fejlbehæftet, så vil disken måske ikke fungere korrekt når dette image lægges tilbage.
Avatar billede thermik Nybegynder
28. maj 2012 - 09:43 #4
Har du et bud på et pogram der kan gøre det ? gerne gratis pogram.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 11:04 #5
Hvad er problemet med din pc, siden at den ikke virker?

Backup program freeware:
http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html

Paragon har også et:
http://download.cnet.com/Paragon-Backup-Recovery-Free/3000-2242_4-10972187.html
Bruger selv Acronis som er et købeprogram
Avatar billede thermik Nybegynder
28. maj 2012 - 11:23 #6
Det er en bærbar asusN53s i går frøs den da jeg var ved at se en noget på youtube prøvede alt muligt for at få den lukket ned normalt men til sidst trak jeg stikket ud på den og nu er den total død intet lys eller tegn på liv når jeg trykker på power knap.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 11:27 #7
Og du har prøvet at fjerne strømmen fra den og holde startknappen nede i 30 sek. Genmontere og prøve igen?
Avatar billede thermik Nybegynder
28. maj 2012 - 11:37 #8
Ja alt er afprøvet jeg tror desvære den er død men der er stadig masser af garanti på den ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 11:42 #9
Ok.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. maj 2012 - 12:32 #10
#8 Smid venligst et svar og giv dig selv point så, hvis den er "død" som du skriver, så kan der jo ikke laves backup af den..
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 18:01 #11
#10 Du ved jo ikke hvad der er brændt af Blueeyez.
Så længe disken ikke har været tilkoblet en anden pc kan vi ikke vide om den fejler noget.
Hvis det er bundkortet der er stået af er det jo en rigtig god ide at tage backup af disken.
Bundkortet bliver jo skiftet på garantien.
Avatar billede thermik Nybegynder
28. maj 2012 - 18:15 #12
Disken fejler ikke noget den  er jo sat i en doc og via usb tilsluttet en anden pc
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 18:23 #13
Det har han ikke set at det stod i indledningen.
Men hvis din pc har fungeret fint til den stod af, så burde du kunne køre videre med en klon af din disk, når den kommer tilbage fra rep. De vil sikkert formatere den, for at teste den når det nye bundkort bliver sat i.
Avatar billede Blueeyez Mester
28. maj 2012 - 18:26 #14
#11 misforståelse fra indlæg #8..

#12 Du kan vælge filerne (Blot som du ville med en ekstern) og så smide dem over på stationæren.. så får du KUN de data du selv vil have med.

Du kan os lave en total klon af drevets data og så kan vi jo håbe at det ikke vil påvirke den nye harddisk og hvis så er der jo garanti på pcen endnu.. (Hvis det går helt galt)

Personligt vil jeg nok mest anbefale løsning 1, men det skyldes at så tager du kun de data du vil have fra harddisken..
Avatar billede Blueeyez Mester
28. maj 2012 - 18:27 #15
#13 du er da lidt hurtig med antagelserne...
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 19:37 #16
#15 Ja det skulle nok have været formuleret lidt anderledes. Men det var nu ikke for at nedgøre dig på nogen måde :-)
Avatar billede thermik Nybegynder
28. maj 2012 - 20:19 #17
Vil du smide et svar ?

Du vinder da jeg har lavet et image af disken.. så håber jeg det virker når peèn kommer tilbage fra rep.

Tak for hurtig svar!
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2012 - 20:27 #18
Ja det vil jeg da.
Har du yderligere plads, så ville jeg også anbefale du tager almindelig backup af dine filer. Det ville være ærgerligt hvis din image fil fejler, og du mister dem.