Avatar billede thgis Nybegynder
04. juni 2012 - 11:45 Der er 14 kommentarer

Fordel båndbredde på aktive ip adresser

Hej Eksperter.

Situationen er som følge:
op mod 20 brugere er koblet til internettet gennem en enkelt internetopkobling. Internetforbindelsen er relativt langsom og der opstår problemer hvis nogen starter torrent programmer.

Ønsket løsning:
Jeg vil gerne sætte et system op der fordeler den tilgængelige båndbredde mellem de aktive brugere. Denne fordeling skal ske på IP niveau sådan at hvis en bruger/ip starter en torrent som opsætter en masse forbindelser så skal denne bruger/ip kun have en brøkdel at båndbredden svarende til 1/(antal aktive brugere)

Systemet skal altså begrænse båndbredden men den andel af forbindelsen man får skal være relativ til det antal brugere/ip'er der er aktive på det pågældende tidspunkt

Findes der routere der har en sådan funktion indbygget? Alternativt kan jeg sætte en server(linux) op som firewall. I så fald hvad hedder den funktionalitet jeg efterspørger og hvordan får jeg nemmest sat en server op til at opfylde kravene?(linux distro?, firewall app?)

Håber nogen kan pege mig i retning af et svar. Jeg godtager som minimum svar der beskriver/navngiver den funktionalitet jeg efterspørger men hvis nogen kan hjælpe mig yderligere på vej vil jeg være meget taknemlig
Avatar billede brops Nybegynder
04. juni 2012 - 12:22 #1
JEg har ikke meget forstand på det, men du skal bruge en router eller andet software som kan lave en form for shaping af netværkstrafikken.

Jeg ved de programmer og de routere der kan dette ikke er helt billige.

Google følgende udtryk der kan du finde en del omkring det:

Network Shaping, Trafik Shaping, QoS

/jonas
Avatar billede thgis Nybegynder
04. juni 2012 - 12:43 #2
Jeg har googlet/wiki'et de udtryk du nævner. Jeg synes det lader til at traffic shaping går på at udjævne bursts og ændre måden hvorpå data fødes til netværket. QoS mener jeg handler om at klassificere trafik og prioritere derefter men ikke om at dele båndbredde på IP niveau.

Tak for svaret. Jeg tror dog ikke at de nævnte teknologier dækker hvad jeg gerne vil opnå. Hvis dette ikke er korrekt så irettesæt mig gerne:)
Avatar billede deadman Nybegynder
04. juni 2012 - 22:10 #3
Asus har en router der kan fordele trafikken på en måde der ligner det du vil have.
http://www.asus.dk/Networks/product.aspx?P_ID=8v4vjdqp9UGbDb2k&templete=2
Avatar billede deadman Nybegynder
04. juni 2012 - 22:11 #4
Prøver lige med et link der virker: http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN53/
Avatar billede deadman Nybegynder
04. juni 2012 - 22:13 #5
Ups... det er vist forkert. 2 sek!
Avatar billede deadman Nybegynder
04. juni 2012 - 22:14 #6
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. juni 2012 - 22:21 #7
man kasn vel opdrage brugerne - torrrent kan vel sættes op så den ikke danner de mange forbindelser.
Avatar billede thgis Nybegynder
04. juni 2012 - 22:29 #8
asus routeren ser interessant ud. Jeg vil prøve at finde ud af hvad deres "bandwidth management" dækker over. Egentlig ville jeg helst have een der ikke er wireless men hvis den kun findes som wireless så går det nok.. (man kan vel også bare slukke for radioen)

Jeg vil ikke satse på at jeg kan opdrage på brugerene af flere grunde men primært fordi at hvis bare en enkelt af de 20+ brugere kommer til at starte et download program så kan det lægge nettet ned. Og jeg vil egentlig også hellere have at brugerene kan bruge nettet som de vil men at man bare bliver tvunget til at dele den tilgængelige båndbredde.

Kan det passe at deling på ip basis ikke eksistere som en standard teknologi i middle- til high-end routere? Kan det passe at denne teknik ikke har et navn?
Avatar billede deadman Nybegynder
04. juni 2012 - 22:42 #9
#7
Er også korrekt. sæt max op og ned på torrent programmet
Avatar billede thgis Nybegynder
04. juni 2012 - 23:24 #10
men det er bestemt ikke en løsning i mit tilfælde. Brugeren skal ikke indvolveres.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. juni 2012 - 09:41 #11
Det er en form for QoS du laver.
Det er typisk en round robin load balancing du skal bruge, men her er det på klienterne og ikke på forbindelserne, så her skal du til at undersøge det mere grundigt.

Typisk er det de større og dyrere mærker der har denne funktionalitet, da det kræver lidt ressourcer i routeren at styre dette.
Hvis du har lille penge til rådighed, så vil jeg anbefale dig at kigge på Cisco's produkter.

Denne her Cisco model er ret ny og har fået utroligt gode anmeldelser på throughputtet og funktionaliteten, hvilket indikerer en god mængde ressourcer under låget.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=629245#extra
Avatar billede thgis Nybegynder
05. juni 2012 - 13:54 #12
budgettet er ikke stort men 1500 mener jeg absolut vil være acceptabelt. Men ved du om den funktionalitet jeg referere til er til stede i cisco routeren eller tror du bare den er det?
Princippet med en round robin metode lyder lovende.
Et google opslag på round robin load balancing fortæller mig umiddelbart at metoden dækker over at lave load balancing på serverer og ikke det at styre brugernes båndbreddetildeling.. Er det forkert?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
05. juni 2012 - 16:01 #13
Cisco har funktionen i form af en rate limiting QoS.
Side 150-152 i manualen.
http://www.cisco.com/en/US/docs/routers/csbr/rv220w/administration/guide/rv220w_ag_78-19743.pdf

Funktionen gør at der er reserveret et minimum og evt. et maximum til brugeren og brugeren kan genkendes på flere måder, f.eks. MAC-adresse eller IP-område.

Det jeg er lidt i tvivl om er hvordan routeren behandler den reserverede båndbredde, som en bruger ikke udnytter.
De billige routere med denne funktion lader ofte ikke de andre brugere udnytte denne båndbredde, men jeg ved ikke hvordan Cisco behandler det her og jeg kan ikke helt se det.
Måske du skulle prøve at kontakte Cisco's support med dit problem og spørge om den enhed kan løse det. :)
Avatar billede thgis Nybegynder
30. august 2012 - 14:59 #14
Tak for input til alle. Jeg vil kontakte Cisco. Hvis der kommer noget ud af det vil jeg berette om det her. Indtil videre vil jeg mene at Wally1973 har svaret bedst på mit spm.