Avatar billede juliemusen Nybegynder
06. juni 2012 - 00:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvorfor ikke bare kopiere en dvd direkte over på harddisk

Hejsa.

Jeg sidder og undrer mig lidt. Jeg har prøvet at kopiere rigtig mange dvd film over på harddsiken, bare ved at tage fat i mapperne og kopiere dem over. Så liggder de på nøjagtig samme måde på ens harddisk, som når man ripper dem. Så hvorfor egentligt rippe dem?

Synes jeg har prøvet ved mange hvor der også skulle være et codec på, men dvdén spiller ganske fint alligevel.
Avatar billede kjeldsted Novice
06. juni 2012 - 01:31 #1
Bl.a. fordi man så slipper for at have fx. alt ekstramateriale samt 733 lydspor på sprog man alligevel ikke forstår, og så også hvis man gerne vil afspille den på andet end en computer, som fx. tablet, telefon el.lign. Og så fylder en DVD med en spillefilm en god sjat i forhold til fx en H.264 fil som er et ganske okay format at have den slags liggende i.
Derfor.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2012 - 09:15 #2
Hvis man vil have dem i fuld version uden alt tilbehøret kan man med program fjerne disse ting og lægge dem i mappe i stedet.
Jeg har ikke selv brugt metoden, men jeg mener at DVD Fab Platinium kan ligge indholdet i mapper i stedet for at brænde dem ud.
Avatar billede Blaine Nybegynder
06. juni 2012 - 09:52 #3
Hele ideen med at rippe dvd'er (musik cd'er, etc.) er at have kontrol over formatet, hvilket kan have flere grunde:
- Plads, en DVD kan reduceres til en femtedel uden voldsomt kvalitetstab, (musik cd'er til en tiendedel).
- Codec, det er ikke altid det er computeren der skal afspille dem, nogle vil gerne have dem på telefonen, f.eks.
- Sikkerhedskopi, hvis du kun har enkeltlags DVD'er til brænding, og  filmene er på dobbeltlag, skal du have skåret et par Gb fra.
- Antipirat film, lovlydige borgere der køber lovlige DVD'er straffes nogle gange med en film man ikke kan hoppe forbi, (jeg har nu set de der - "et par kopier til vennerne" så åndsvagt mange gange at jeg er temmelig negativt stemt over for filmindustrien, hvorfor skal jeg som betalende kunde have et ringere produkt?).
Ved at rippe, kan man fjerne den intro.
- Kun en fil, det kan være en fordel kun at have en fil i stedet for en mappefuld, det både med hensyn til egen orden på computeren, og hvordan disken fragmenteres, usb sticks er gladest for få store filer.
Avatar billede Quarks Nybegynder
06. juni 2012 - 10:12 #4
Du skal rippe dinne DVD'er. Du kan bruge nogle af gratis værktøjer:http://lifehacker.com/380702/five-best-dvd-ripping-tools
Avatar billede juliemusen Nybegynder
03. december 2012 - 15:57 #5
mange tak for svarene. Jeg glemte vist helt at bede om svar. Ligger i et svar ? :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2012 - 16:17 #6
svar
Avatar billede kjeldsted Novice
03. december 2012 - 21:29 #7
svar
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2012 - 15:46 #8
#7 Du fik kun lagt det som kommentar
Avatar billede juliemusen Nybegynder
06. december 2012 - 18:41 #9
tak for hjælpen. Blaine ligger du ikke et svar? Synes jeg fik mest ud af dit.
Avatar billede kjeldsted Novice
07. december 2012 - 13:10 #10
Vi prøver da bare igen så :)
Avatar billede calarlucky Novice
16. maj 2017 - 03:54 #11
Jeg googled og også finde en artikel om kopiering dvd til harddisk. Dette indlæg har til formål at tilbyde dig effektive løsninger til at kopiere eller / og konvertere beskyttede dvd'er, du har købt, ikke opmuntre dig til at dekryptere dvd'er du lejer eller låne. I mellemtiden dekrypteres DVD-indhold ikke opmuntret til kommercielle eller rentable formål.

Kilde:
http://www.leawo.dk/tutorial/backup-dvd-to-hard-drive.html
http://www.leawo.dk/dvd-copy/
http://www.leawo.dk/dvd-ripper/