Avatar billede mellin81 Nybegynder
06. juni 2012 - 16:03 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken af disse 2 bærbare skal jeg vælge!

Hejsa

håber på en hurtig afklaring mellem 2 Asus laptop

Har bestilt denne pc hos wupti ASUS K73SV-TY285V

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/Baerbare-computere/17-/

Jeg bruger den kun til surf og kontor opgaver... måske engang ifremtiden også til film osv

Kan se at både ram og netkort har mere substans på den anden ASUS K73SD-TY091V... ved siden af, der koster 300 kr mere

Mit spørgsmål går så på om dette er 300 kr værd, i henhold til mine beskedne behov... hørte engang noget om at det var ligegyldigt med en stor processor (Core i5-2450M) hvis grafikkortet ikke var for 'småt'

-Skal lige siges at 5000 kr er meeeget for mig og 300 kr. ligeså :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. juni 2012 - 16:09 #1
Personligt havde jeg nok valgt den anden (300 kr mere), men den første opfylder dine krav også.
Avatar billede mellin81 Nybegynder
06. juni 2012 - 16:20 #2
tænkte på om forholdet mellem processor og grafikkort er ok... eller kan jeg lige så godt købe en billiger pc med mindre processor, når nu grafikkortet (ser det ud som om) er så beskedent?

Jeg mener hvis forholdet mellem disse 2 ting har en signifikant betydning og indvirker på afgørende funktioner i dagligdagen, eller måske ligefrem gør den langsommere...

vil ikke investere i noget der ikke virker optimalt
Avatar billede Quarks Nybegynder
06. juni 2012 - 16:41 #3
Du skal vælge denne (HP Pavilion g7-2030eo). Det er lidt dyrere (6080 DKK), men med den nyeste Intel-processor (Ivy Bridge) meget meget bedre og hurtigt.
Avatar billede detziaw Nybegynder
06. juni 2012 - 16:54 #4
Nu ved jeg ikke hvad du mener i "kontor-opgaver", men 5000 er umiddelbart ALT for mange penge at bruge - og især hvis det er mange penge for dig. Hvis du kan skrive lidt mere detaljeret hvad kontor-opgaver er, så tror jeg sagtens jeg kan finde en billigere bærbar til dig.
Avatar billede sadolin1978 Novice
06. juni 2012 - 19:16 #5
jeg må indrømme jeg havde også valgt den med de 6 GB ram, da for lidt ram ville betyde øget brug af HDD og dermed en længere loadetid, og sløvere PC. men kommer igen an på havd kontorbrug er, men igen måske til filmbrug ville jeg nok have valgt den med de 6 GB
Avatar billede buttwipe Juniormester
06. juni 2012 - 19:56 #6
Enig med #4

Stort set alle bærbare på markedet vil kunne klare det du har behov for.
Der er ingen grund til at kigge efter bærbare med separat grafikkort for en integreret løsning er rigeligt.
Et separat grafikkort vil kun blive brugt til spil og enkelte funktioner i grafik- og videoredigerings programmer.

Her er en anden der også snildt kan bruges:
http://kortlink.dk/elgiganten/b4rh
Avatar billede Blaine Nybegynder
06. juni 2012 - 20:56 #7
Hvis kontor opgaver ikke er benhård 3D rendering, eller meget tung MatLab beregning, så lægger jeg mig også op ad #4 og #6

Denne maskine til 4.000,- vil klare surf, tekstbehandling, almindelig regneark, power point, databaser og videoafspilning ganske glimrende:
http://www.dell.com/dk/p/inspiron-17r-n7110/pd?oc=n00q1703&model_id=inspiron-17r-n7110

Der er ikke grund til at betale for mere end 4Gb ram, (men du må ikke købe mindre).
Det du har hørt om processor/grafikkort er mest henvendt til gamere, da de har det største behov for grafikkræfter. For dig er det lige omvendt, du har ikke behov for mere grafik end et intel HD graphics, og vil være mere afhængig af din processor.

Men hvis dit kontor brug er omfattet af office, mail og film, vil du ikke mærke en hurtigere processor på andet end pengepungen.

Med venlig hilsen
Avatar billede mellin81 Nybegynder
07. juni 2012 - 19:09 #8
Mange tusinde tak for jeres input... der var meget berigende, og samtidig dybt frustrerende, for ja nu havde jo lige kogt det ned til 2 ud af... nærmest 1000!

Måske var det alligevel det der skulle til, for tror vidst jeg mistede øje for virkeligheden undervejs i jagten... Det er bare virkelig svært som 'amatør' ikke at blive taget af grådigheden, når man prøver at sætte sig ind og læser en helt hulens masse om tingene!

-Tilbage til udgangspunktet/kriterierne, som i virkeligheden var ret baseret på ydre de spec.indtil jeg begav mig ind i pc-verden:
*omkring 4000 kr.
*17" skærm
*Godt og nemt tastatur, rengøringvenligt (plads mellem taster) og ikke noget med taster der skal TRYKKES ned.. faktisk har nogle af  acer/packard et godt og  flydende tastatur, men har bare ikke rigtig tillid til mærket!
*Så støjsvag som det overhovedet er muligt
*God opløsning/skærmbillede til at se tv

-Egentlig er det mest til Surf og lidt hjemmeskrivning, men skal måske bruges til TV kigning, så opløsningen osv skal være god især med tanke på at det er en 17" skærm (troede det var det grafikkortet hjalp med)

Har pt. en HP dv6 den tog dog en slurk af min pepsimax, hvilket den åbenbart ikke kunne tåle, så nu reagere den med nogle allergiske reaktioner en gang imellem... men kan heller ikke lide den.. har nordisk, tætsidende taster, for lille skærm og larmer ad pommeren til!

-Tilgengæld synes jeg at ASUS har et godt 'vibe' om sig og jeg har egentlig heller ikke hørt så meget skidt om dette mærke, derfor var det mit udgangspunkt!
-Og her kan man jo godt få én til mine behov og prisleje, men det er alle med AMD-processor og synes bare at kunne fornemme at en Intelcore-I er det der er nutiden/fremtiden...
Det er jo en investering der gerne skulle holde nogle år, og hvem ved hvad mine behov er senere hen (tror dog næppe at stor tunge spil komme til at spille en rolle udi der)
-Så denne her er altså den billigste ASUS med intet processor på markedet, det var begrundelsen for dette valg!

-MEN nu er jeg så åben for hvad i end smider mod mig, hvis bare der en god begrundelse bag :)

Faktisk synes jeg at den Dell der lyder ok (kan dog ikke fornemme tastaturet udfra foto), men den har så også en lidt dyrere udgave med en intel corei3... og det er jo hovedet på sømmet... for der er altid en i samme serie, der er 'bedre' eller dyrere, og som amatør, aner jeg bare ikke HVORFOR? og om jeg kan nøjes!

Det blev vidste en længere udredning, men håber på lidt fornyet assistance, nu jeg har afviklet bestillingen ASUS'en

Mange Hilsner Melina
Avatar billede mellin81 Nybegynder
07. juni 2012 - 19:18 #9
Og så så jeg lige denne, som jeg er et mærke jeg ikke bryder mig om, men med det tastatur jeg nævnte ovenfor og med en corei3 pr.
Hvad tænker I om den?

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/acer_as7750-2334g32mnkk_i3-2330m__4gb_320gb_17.3_w7hp_intel_hd3000-15266489?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=edppriser_dk
Avatar billede sadolin1978 Novice
08. juni 2012 - 16:25 #10
Som kommentar til #9 udfra det du beskriver af behov ville den fra cdon som du selv har fundet kunne dække det. Jeg køre selv med Acer og har ikke de store opgaver med dette, men det er korrekt at den kan virke billig i forhold til andre mærker.
Mht. DELL maskinen det kommer lidt an på hvor meget du selv har mod på, har desværre både set og hørt om flere der har været utilfredsse og har haft mange problemer med disse.
Så for at prøve noget helt andet prøv at gå i elektronik varehus for at prøve de forskellige mærker af, derefter har du måske mere erfaring til at søge efter dem på nettet.
Avatar billede mellin81 Nybegynder
08. juni 2012 - 16:44 #11
Forstår stadig ikke det med processor og grafikkort og skærmopløsning.. er der noget af dette der har en afgørende indvirkning på at se f.eks Tv eller film?
Med henblik på dette er der noget jeg IKKE skal købe, eller er der nogle spec. der skal være tilstede?

Denne HPdv6 jeg har, som skulle være en multimedie pc... er simpelthen noget bras når jeg skal se tv over nettet, så skidt at jeg end ikke gider prøve, så vil jeg hellere gå højere op i pris... men selvfølgelig ikke så højt at jeg køber noget jeg ikke har brug for

I forhold til specifikationer, når jeg fortsætter jagten, hvad skal jeg så se efter/lægge vægt på og hvad skal jeg 'overse/ikke lade mig fange af' -med henblik på ovenstående?

Mang hilsner Melina :)
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juni 2012 - 12:29 #12
Jeg synes ellers at jeg forklarede det godt nok i #6?

Det du vil bruge computeren til, kan overhovedet ikke give en nyere pc sved på panden.
Processorer i dag har en grafikløsning indbygget, som er mere end rigelig hurtigt til det du vil bruge computeren til.
Et eventuelt separat grafikkort vil overhovedet ikke komme i brug i den sammenhæng og vil derfor bare være en overflødig udgift.

Enhver ny bærbar med en Pentium eller Core cpu og 4 GB ram løser nemt opgaven og kan fås for under 4000,-.

En årsag til at din nuværende pc er langsom, kan jo også være at du skal formattere og genindlæse Windows.
Windows har det med at "støve" til efterhånden.
Avatar billede mellin81 Nybegynder
09. juni 2012 - 15:40 #13
sorry... mit tungnemme sind, vil så gerne forstå når det I siger (som jeg virkelig har fuld tillid til) ikke går hånd i hånd med det jeg læser i div. artikler og pc sider og hvad ved jeg...

Men svar er nu modtaget :)