Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 19:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke insætte ÆØÅ

Hej allesammen.
jeg har søgt lige på nette men det eneste jeg har fundet er infomationer om at den laver æøå om til noget andet dette er ikke mit problem.

mit problem er at den slet ikke godkend at insætter eller updater noget som helts med æøå i.

konfiguration
min lokale IIS 7 server.
med Mysql version: mysqlnd 5.0.8
og php 5.3.13

Databasen er sæt til MyISAM og utf8_general_ci

#     Navn     Datatype     Tegnsæt (sortering)     Attributter     Nulværdi     Standardværdi     Ekstra     Handling
    1     id     int(11)             Nej     Ingen     AUTO_INCREMENT     Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    2     dato     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    3     levendor     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    4     service_report     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    5     vare_nr     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    6     vare_beskrivelse     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    7     asap     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere
    8     int     varchar(255)     utf8_general_ci         Nej     Ingen         Ret Ret     Slet Slet     Vis flere operationer Mere

har ikke taget det hele med.

        mysql_query("INSERT INTO `proorder` (`dato`, `levendor`, `service_report`, `vare_nr`, `vare_beskrivelse`, `asap`, `int`, `antal`) VALUES ('$dato','$service_report','$levendor','$vare_nr','$vare_beskrivelse','$asap','$int','$antal')");
        $result = mysql_query("SELECT * FROM proorder ORDER BY id DESC LIMIT 1");
        while($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
        echo '<center><form method="post" action="" onsubmit="return v(this)"><input type="hidden" name="id" value="'.$row['id'].'"> ';
        echo '<table bgcolor="#dddddd" BORDER="1" CELLPADDING="3" CELLSPACING="1" RULES="all" FRAME="BOX"> ';
        echo '<tr> ';
        echo '<td>Dato:</font></td> ';
        echo '<td><input id="in" type="text" name="dato" size="10" value="'.$row['dato'].'"></td> ';
        echo '<td>Service reportnummer/andet Revk.:</td> ';
        echo '<td><input id="in" type="text" name="service_report"  value="'.$row['service_report'].'" size="15"> ';
        echo '<td>Intialer:</font></td> ';
        echo '<td><input id="in" type="text" name="int" size="7" value="'.$row['int'].'"></td> ';
        echo '</tr> ';
        echo '<tr> ';
        echo '<td>Vare nr.:</td> ';
        echo '<td><input id="in" type="text" name="vare_nr" size="47" value="'.$row['vare_nr'].'"></td> ';
        echo '<td>Vare beskrivelse:</font></td> ';
        echo '<td><input id="in" type="text" name="vare_beskrivelse" size="50" value="'.$row['vare_beskrivelse'].'"></td> ';
    echo '<td>Ønsked Antal:</font></td>';
    echo '<td><input id="in" type="text" name="antal" value="'.$row['antal'].'" size="7"></td>';
        echo '</tr> ';
        echo '<tr> ';
        echo '<td>Leverandør:</font></td> ';
        echo '<td><select size="1" name="levendor">
                <option value="'.$row['levendor'].'">'.$row['levendor'].'</option>
                <option value=""></option>
                <option value="RS">RS</option>
                <option value="FARNELL">FARNELL</option>
                <option value="CYPAX">CYPAX</option>
                <option value="MOUSER">MOUSER</option>
                <option value="DIGIKEY">DIGIKEY</option>
                <option value="NEDIS">NEDIS</option>
                <option value="ELEKTRONIK LAVPRIS">ELEKTRONIK LAVPRIS</option>
                <option value="EL-SUPPLY">EL-SUPPLY</option>
                <option value="Bob OEC">Bob OEC</option>
                <option value="Std. LAGERVARE">Std. LAGERVARE</option>
                <option value="VAERKTOJS ONSKER">VÆRKTØJS ØNSKER</option>
                <option value="Forbrugsvare">Forbrugsvare</option>
                <option value="Div.">Div.</option></select></td> ';
        echo '<td>ASAP:</font></td> ';
        echo '<td><select size="1" name="asap"> ';
        echo '    <option value="'.$row['asap'].'">'.$row['asap'].'</option> ';
        echo '    <option value=""></option> ';
        echo '    <option value="NEJ">NEJ</option> ';
        echo '    <option value="JA">JA</option></td> ';
        echo '</tr> ';
        echo '</table></center> ';
        echo '<input id="in" type="submit" value="Klik her for at rette data i overstårne" name="ret"><input id="in" type="submit" value="Klik her for at slette varen fra kurven" name="slet"><input id="in" type="submit" value="Klik her for at Godkende varen" name="godkent"></form> ';
}

her også prøvet på min one.com konto(p.s. det er ikke her den skal køre fra) og der har jeg ingen problem.

hvad er der galt er der nogen der kan hjælpe mig
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 19:10 #1
<ole>

For det første bør du bruge utf8_danish_ci. Dernæst skal du sikre dig, at alle dine dokumenter er gemt som utf-8 - samt at de alle indeholder en utf-8 meta.

Du skal være opmærksom på, at data, som ikke er indsat som utf-8, ikke automatisk bliver konverteret, hvis du ændre kollationer i databasen. Derfor vil 'gamle' data muligvis stadig blive vist forkert  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 20:14 #2
Hej Ole.

Har fundet det store problem og det heder Microsoft.
i deres IIS 7.5 har de valgt at køre ascii og men kan ikke ændre det til utf8.

sætter men utf8 meta på så ænder den alle de "normale (tekst)" æøå´er til æøå . men giver adgang til at kunne sende æøå til databasen og hente det igen som æøå.

så jeg tænkt at så køre jeg med utf8 meta på også så ændre jeg bage alle æøå´er til æøå eller vis de skal være med stort
ÆØ Ã...

på den måde se siden rigtig ud og data delen virker.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 20:20 #3
Det kan vist ikke passe. Prøv at forklare lidt tydeligere, hvad du mener
Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 20:28 #4
Her er et ekspemle

i min html kode så den sådanne her nu.
<input id="in" type="submit" value="Tilføre vare til kurven" name="send">

uden at havde utf8 i meta laver den en knap på denne tekst
Tilføre vare til kurven (hvad jo siger sig selv)

med at havde utf8 i meta laver den en knap på denne tekst
Tilføre vare til kurven (hmm.)

----------------------------------------------------------------
nu kommer det sjove stå i html i stedet.
i min html kode så den sådanne her nu.
<input id="in" type="submit" value="Tilføre vare til kurven" name="send">

uden at havde utf8 i meta laver den en knap på denne tekst
Tilføre vare til kurven (hvad jo siger sig selv)

med at havde utf8 i meta laver den en knap på denne tekst
Tilføre vare til kurven (hmm.)

----------------------------------------------------------------

The performance gains from using the FastCGI version of PHP 5 are obvious and the preferred method.  If you build apps that require encoding the page in UTF-8 character set you may have noticed that IIS7.5 overrides your settings. You may have tried explicitly stating  it in your php/IIS config or even on the page with "<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />"  to no avail.  The problem resides in the implementation of the fastcgi module.

By default FastCGI uses ASCII encoding for server variables and there was no way to modify this behavior with the initial release. While just a mild annoyance with a content manager this quickly turns into a problem if you are using server variables that your web application requires to function when IIS7.5 forces the charset on you.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 20:29 #5
Det ser ud til, du har ret. Microsft har udgivet dette hotfix. Derudover er der noget info om håndtering af charset her (læs, selvom det omhandler v.6)
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 20:30 #6
- og hvis du overhovedet har muligheden, så skift til Apache  =)
Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 20:30 #7
med at havde utf8 i meta laver den en knap på denne tekst
Tilføre vare til kurven (hmm.) er faktisk forkert den laven en firekant med et ?
Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 20:35 #8
kørte lige hotfix´en og den sagde at opdating ikke er nødvenig.
hmm.
jeg er uenige.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 20:41 #9
Såvidt jeg kan læse mig til, er der mange problemer med PHP under IIS7.5. Har du mulighed for at skifte til Apache?
Avatar billede okf2000 Praktikant
08. juni 2012 - 21:02 #10
det har jeg desvære ikke.
Avatar billede olebole Juniormester
08. juni 2012 - 22:23 #11
Stakkel!  :o|
Avatar billede okf2000 Praktikant
07. august 2012 - 19:18 #12
lukkrt