Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 15:25 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Windows XP crash

Jeg har en Window XP OEM som jeg har brugt adskellige gange med held blot ikke denne gang, hvor reinstallation ender med blå skærm og fejlmeddelelsen, at "programmet" er afbrudt for ikke at beskadige computeren.
Jeg gør et nyt mislykket forsøg.
Desværre er startup filer tilsyneladende allerede beskadiget. Jeg går ind i bios og laver fejlen at vælge "Restore defaults", som gør, at jeg kun kan komme til sort skærm med valgmulighederne; at starte op normalt, i fejlsikret tilstand m.m. men intet virker.
Efterfølgende kan jeg heller ikke boote fra CD.
PC starter up og går straks i sort skærm med de nævnte valgmuligheder og kan så ikke komme videre.
Hvad kan jeg gøre, når jeg ikke kan komme ind til kommando prompten?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2012 - 16:16 #1
Hej lisaolsson og velkommen til.
Når du installerer vælger du at slette c partition og starte helt forfra?
Restore defaults burde ikke ødelægge din installation, da den gendanner standard indstillinger i bios.
Har du styresystemet på en færdig købt cd eller er det en recovery cd du selv har brændt?
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 16:27 #2
Jeg kom kun til at indlæse filer fra CD - windows var på daværende tidspunkt stadig "intakt", så jeg er sikker på, at hele OS er tilgængeligt på en eller anden vis. Det var først efter at jeg lave Restore defaults, at jeg ikke længere kan få pc til at indlæse fra DVD drev eller harddisk.
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 16:32 #3
Min CD er en brændt multiple bruger XP professional CD. Styresystemet blev i sin tid nedgraderet fra Vista til XP.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2012 - 16:54 #4
Hvad er boot rækkefølgen i bios?
Den bør være
1 boot dvd drev
2 boot harddisk 0
3 evt floppy/usb
Hvilken type harddisk har du i. Sata eller ide?
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:09 #5
Boot rækkefølge:
1. DVD
2. Hardisk (notebook hard drive)
3. Floppy/usb
4. Optical Disk drive

Jeg har selvfølgelig prøvet at bytte rundt på dette i håbet om at den ville boote op fra harddisken.

Jeg har en IDE harddisk

Tak fordi du gider hjælpe!
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:20 #6
Jeg kan se, at jeg mangler sptd.sys driver til startup. Min pc forsøger at loade denne fil, når jeg vælger at starte op med kommandoprompten.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2012 - 17:23 #7
Velbekomme.
Mystisk synes jeg.
Synes det ser rigtigt ud.
Hmm har du data du vil tage backup af på disken?
Vi bliver nok nødt til at teste både hdd og ram for at være sikker.
Til at teste ram har jeg brugt Mentest86: http://www.memtest86.com/download.html
Og til at teste selve disken har jeg prøvet HDTune: http://www.hdtune.com/download.html i den frie version
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2012 - 17:28 #8
Hvis du trykker med det samme på f8 under opstart kan du så starte i fejlsikret tilstand?
KAjn du kan du prøve "sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede" eller prøve at køre en systemgendannelse til før problem opstod.
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:31 #9
Jeg har fundet følgende. Det forklarer vist den down grading, som er skrevet i sin tid, men jeg ved desværre stadigvæk ikke hvad jeg skal gøre:

Tubesandwires November 12, 2010 at 19:29:04 Pacific

Press enter to loading sptd.sys
------------------------------------------------

It's normal to see that line when you boot into Safe mode if certain software has been installed.
Press Enter.
If there's nothing wrong, Safe mode will load fine.

Process name: SCSI Pass Through Direct Host or sptd
Product: sptd or SCSI Pass Through Direct
Company: Duplex Secure Ltd
File: sptd.sys

Daemon Tools Driver

A driver for DAEMON Tools Virtual Drive Manager. Configured to be the very first driver to load when system starts; may cause instability.
Driver used by the CD Rom emulation program, Daemon Tools Version 4. There have been some reports of problems with this driver.

Came with Daemon Tools. Not dangerous, but can't boot when SATA and ATA drives are installed. See also: http://www.daemon-tools.cc/

comes with daemon tools and alcohol. The company is duplex secure (www.duplexsecure.com).. It is supposedly an interface system that prevents rootkits from working etc (however it is a bit strange in itself, as it blocks registry keys, file access and other things), so it is hardly 'harmless' See also: http://www.duplexsecure.com/
....

It comes with a number of Drive Emulation and Disc Mastering software, including Daemon Tools and Alcohol (120% and 52%). Duplex Secure claims sptd.sys is a security benefit. But the software itself acts like a rootkit. And, while it has nothing to do with networks, it somehow disrupts network connections. When the original software (Alcohol, for example) is removed this driver stays in place. It is particularly hard to remove (a number of abnormally protected registry keys + the driver file).
......

If this happens:

"....during booting into safe mode, it asks me if I want to load sptd.sys. I have the option to press 'ESC" or enter. If I press 'enter' , it would hang and restart after a while. It restarts upon pressing 'esc' key."

- then there's something wrong.
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:33 #10
F8 virker ikke og jeg prøvede faktisk systemgendannelsen før alt dette. Det gik i fisk og jeg kunne ikke få pc til at virke, så derfor besluttede jeg mig for reinstallation.
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:40 #11
Jeg kan ikke trykke noget som helst - intet virker. Det eneste der sker uanset hvad er at pc starter up med windows startup skærm og går direkte til sort skærm med valgmulighederne for at starte op på anden vis, men det virker jo ikke. Pc slukker straks, når jeg trykker på startknap.
Jeg var forberedt, så jeg har både en total back-up på en ekstern harddisk samt div. individuelle filer på usb. Jeg har ikke prøvet at sætte den eksterne harddisk til, men det vil jo heller ikke hjælpe, når pc alligevel ikke vil indlæse noget.
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 17:57 #12
Nu fandt jeg noget, som måske ville have løst problemet, hvis jeg havde kunnet komme ind på harddisken. Det kunne se ud til at den sptd.sys fil er roden til hele misseren og grunden til at jeg ikke kan få lov til at reinstallere XP.

retroguy May 23, 2006 at 00:54:16 Pacific

-----------------------------------------------------------------

You mean you get the System Display options panel?

this from www.daemon-tools.cc:
(QUOTE)
If you are unable to boot into safe mode even if you pressed ESC when prompted, boot with your Windows cd into recovery console, log on to your Windows installation (requires Administrator password), change dir (cd) to Windows\System32\Drivers directory, and rename sptd.sys and dtscsi.sys. Reboot to check if your issue is solved
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juni 2012 - 20:17 #13
Du kan godt komme ind på disken hvis det er du vil.
Med en live cd fra Linux skulle du få adgang til disken.
downloader man Ubuntu og brænder den som en bootbar cd kan man få lov til at prøve Linux direkte fra cd skiven.
Og på den måde skulle du måske kunne omdøbe den Daemon Tools driver så du ikke får fejlen.
http://www.ubuntu.com/download/desktop
Avatar billede lisaolsson Novice
13. juni 2012 - 22:04 #14
Det er et forsøg værd :-) Jeg prøver imorgen og lader dig vide om det virker. Foreløbig mange tak for din tid.............
Avatar billede lisaolsson Novice
14. juni 2012 - 15:32 #15
Hej 220661

Jeg har idag forsøgt at indlæse den brændte iso fil men uden held. Jeg kan høre, at den forsøger at læse på DVD drevet men jeg kommer ingen vegne - kun tilbage til den sorte skærm med de valgmuligheder, som alligevel ikke virker.

Jeg er godt klar over, at dette er langhåret. Jeg har været ude for noget lignende engang (har læst en engelsk tekst om en anden, som havde samme problem, men ikke fik det fixet). Jeg havde selv på daværende tidspunkt en tekniker ved hånden, så det blev klaret. Kan selvfølgelig ikke lige huske hvordan, men jeg er 99% sikker på, at dette kan løses.

Har du andre forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2012 - 15:44 #16
Måske ikke andet end at wipe disken med Activ Killdisk og førsøge en ny installation:
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Men så skal du så starte helt fra bunden af med at oprette partition og installere derfra.
14. juni 2012 - 16:11 #17
... eller www.killdisk.com ...
Avatar billede lisaolsson Novice
14. juni 2012 - 16:26 #18
Med lidt stædighed kommer man lidt frem :-) Det er faktisk lykkes mig nu at indlæse ubuntu cd efter at jeg med den i CD drev gik i bios og igen valgte "restore defaults", så måske systemet er blevet snydt ved at først at skulle vælge at indlæse fra DVD-drev.

Nu kender jeg ikke Ubuntu - men det er da en begyndelse.

Tak for deltagelsen i mit problem!
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2012 - 17:24 #19
Ja stædighed belønner sig som regel.
Karise Larry har du nogle andre "guldkorn" at putte på, end dem der er kommet i tråden?
Jeg har også kun kørt Linux fra cd. Men jeg har da prøvet at surfe rundt på Windows disken og kopieret nogle filer over på usb pind for at afprøve det.
Avatar billede lisaolsson Novice
15. juni 2012 - 14:12 #20
Det ser ud til, at det slet ikke er daemon tools drivers, der er problemet. Da min styresystem er downgradet fra Vista til XP og jeg forsøger at restore defaults, vil bios forsøge at bruge de oprindelige indstillinger og derfor går det galt. Ydermere er min Windows XP ikke den samme, som den der i sin tid blev lagt ind, så derfor endnu en grund til misseren. Jeg får nu hjælp af en ekspert og i første omgang har vi ændret lidt i bios. Samtidig forsøger vi at finde ud af, om min XP CD er defekt, så jeg låner en udvendig harddisk til forsøget.

Dette er info til andre stakler, som får samme problem. Jeg vil forsøge at huske at rapportere med mere info om bios opsætninge, hvis forsøget lykkes. Dette vil dog først ske efter weekenden, da jeg skal ud og hente harddisken mandag og derudover kun er i telefonisk kontakt med min ekspertven.

Endnu engang tak til 220661 - måske du også kan bruge disse info (det håber jeg nu ikke for dig) men intet er jo sikkert med IT :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2012 - 17:25 #21
Nej man kan aldrig føle sig sikker på det.
Og velbekomme.
Avatar billede lisaolsson Novice
28. juni 2012 - 13:42 #22
Jeg har nu fundet ud af, at min harddisk slet ikke er IDE men SATA derfor kan XP ikke finde min harddisk. Jeg skal nu forsøge med et udvendigt diskettedrev for at få fat i det opstartsprogram, som XP beder om.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juni 2012 - 16:05 #23
Så skal du enten finde en sata driver til dit bundkort som så indlæses med det samme under installation i en af de første billeder.
Eller også skal du ind i bios og sætte bundkortet til ide mode.
På nogle skal du finde noget der hedder AHCI og disable denne.
Så skulle den kunne se disken.
Avatar billede lisaolsson Novice
29. juni 2012 - 21:21 #24
Hele problemstilling omkring den manglende driver for at kunne se SATA harddisken er beskrevet på HP hjemmeside (min pc er HP). Der fandt jeg også driver, som blev "lavet" til en diskette, således at XP havde en startdiskette, som den bad om. Hurra nu virker min pc igen med en ny og ren XP installation. Jeg fik fat i en ny CD (den anden var sikkert defekt). Dog har det været noget af et problem at få SP3 ind, da man ikke med SP2 kan få lov til at opdatere via windows update, men jeg fandt en version beregnet til netværk og den virker, så nu kan jeg installere alt fra windows update.
Dette til andre, som kommer i lignende situation.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 07:28 #25
Det var godt det løste det for dig.
Er det denne side? http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?cc=dk&lc=da&dlc=da&softwareitem=cp-93750-1
Jeg lægger et svar som du kan bruge til at lukke med:
Lukke tråd:  http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 07:30 #26
Hov nej denne er til Win 7.
Avatar billede lisaolsson Novice
30. juni 2012 - 15:12 #27
Hej 220661
Her er linket:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=3442832&prodNameId=3442833&swEnvOID=1093&swLang=8&mode=2&taskId=135&swItem=ob-51521-1
Samtidig fandt jeg også alle mine drivere til min maskine, dog var jeg ude på nettet for at hente oplysninger til den sidste driver til min ukendte enhed, som viste jeg at være quicklaunch buttons.
Somme tider ligger svaret lige for, men lige netop i den forbindelse havde jeg ikke parret Microsoft (software) og HP hardware problematikken.
Jeg skal prøve om jeg kan finde ud af at lukke denne tråd.
TAK - håber mine sidste oplysninger har givet dig nogle gode input.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 15:33 #28
Læs #25 nederst