Avatar billede RuneDams Juniormester
14. juni 2012 - 13:24 Der er 9 kommentarer

Ny grafikkort eller helt ny pc?

Hej.
Jeg overvejer at købe det nye Radeon HD 7990 når det udkommer, men tjekkede lige Max Payne 3's required specs og de anbefaler man har den nyeste cpu fra intel og amd. Jeg er så begyndt at overveje om det er dumt at købe et godt grafikkort hvis min cpu ikke kan klare det men derimod købe en helt ny pc. Jeg har cpu'en AMD Phenom II X6 1075T (3,0Ghz, 6 kerner). Hvad tror de kloge folk herinde :)?
Avatar billede Blandy Praktikant
14. juni 2012 - 14:03 #1
Din cpu burde da på ingen måde skabe problemer med at afvikle de nye spil. Med den clock frekvens og antal kerne (godt nok AMD), så bude det ikke være et problem i den nærmeste fremtid.

Du har nok også en vis mængde ram. Har du 6 til 8 Gigbyte har du også rigeligt til et stykke tid.

Så er der kun din grafikafvikler tilbage at holde fokus på. Hvilken grafiksystem er den fodret med din pc?
Avatar billede RuneDams Juniormester
14. juni 2012 - 14:08 #2
Jeg har windows 7 64bit og har lige købt nye ram vist nok corsair vengeance 8gb på 1866Mhz.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
16. juni 2012 - 01:36 #3
Jeg har selv en AMD phenom II 1075T og den har jeg sandelig ikke tænkt mig at udskifte endnu. Den kan sagtens køre nye ting og hvis du har prøvet at tweake et system før så kan 1075T cpuen også klare en hel del.... T udgaven er forberedt til at blive Tweaket.

...efter at have kigget nærmere på Max payne 3 system requirements så ser det ud til at de er meget beskedne og at du ikke vil få en mærkbar forskel med den nyeste cpu.

Hvis du vælger at købe et nyt Ati 7990 så bliver din cpu helt sikkert flaskehalsen i dit system... mindre som f.eks ati HD 5870 skulle være rigeligt.

Som regel så køber jeg aldrig det sidste nye fordi man så "finansiere" hele udviklingen af den nye chip, men hvis du har et pengetræ i haven så giver det selvfølgelig "street credits" at have det sidste nye :D

jeg har et amd 6800 HD kort og det eneste spil der kan "slå det ihjel" er ARMA 2. men det spil kan slå næsten alt ihjel på high settings.
Avatar billede RuneDams Juniormester
17. juni 2012 - 12:30 #4
Jeg har bare det problem med, at f.eks. når jeg spiller blandt andet Mass Effect 3 så skal computeren "loade" hele det grafiske når jeg kommer ind i et nyt rum. Og imens den gør det oplever jeg altså ultimativ lagg. Derfor overvejer jeg at opgradere mit system.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
18. juni 2012 - 21:21 #5
nu er jeg ikke expert i grafik, men jeg vil umiddelbart mene at det ikke nødvendig kun er Cpu'en og grafikkortets skyld. Der er en hel række faktorer som jeg har oplevet give store udslag og skabe hakkende grafik.

først og fremmest vil jeg skyde skylden på harddisken for en lang loadtid. Husk at defragmentere harddisken og eventuelt køre 2 diske i raid 0 (ligesom flere cpuér er gode er flere hardiske der arbejder sammen et plus for hastigheden)
alternativt kan du bruge en SSD (Solid State Drive) til at køre systemer og programmer på.

for det andet er visse spil ikke gode til at udnytte flere kerner på én gang. amd phenom II x6 skulle dog skrue op for frekvensen af halvdelen af kernere hvis den anden halvdel kører i tomgang. Så vidt jeg ved kan du også manuelt tvinge processoren til kun at bruge 3 kerner med en højere frekvens.

for det tredje er det ofte software problemer der skaber problemer. som f.eks dårligt udviklede skærmdrivere der kan "lamme" visse kort i visse situationer. Det er dog ikke nødvendigvis den sidste nye driver der er den bedste for dig, men som regel er det.

Du må i gang med at teste dit system. Prøv f.eks at måle din processor activitet når pcén ikke laver noget om den så flader helt ud eller om noget stadig æder ressurser. og pres den til det yderste og se om cpuén arbejder tæt på 100% eller om den pulserer op på 100%.
Jeg har selv haft nogle problemer med power save som fik pcen til at pulsere op på 100% i de mærkeligste stress levels som når jeg bruger kun en browser.
Avatar billede RuneDams Juniormester
22. juni 2012 - 16:58 #6
I øjeblikket hører jeg musik på youtube som det eneste, og cpu'en kører med 1% til 2%. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal pressen computeren til det yderste? Jeg kan vist godt skrue op for f.eks. 3 af kernerne, men indtil videre har jeg ikke brugt det. Jeg har også overvejet ssd men har i øjeblikket ikke råd til det. Min nuværende hdd kører med 7200rpm som jeg troede var nogenlunde?
Avatar billede RuneDams Juniormester
22. juni 2012 - 17:00 #7
Cpu'en kommer op til 20% når jeg indlæser sider og sådan. Jeg bruger google chrome men har på det sidste haft ekstremt mange problemer med den blandt andet at den lukker ned hvert 10. min så tænker det måske kan have noget med sagen at gøre.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
23. juni 2012 - 01:05 #8
Du kan download Pc-Wizard og køre en global benchmark. Den kan give et billede af hvilken component der er flaskehalsen i systemet
Avatar billede RuneDams Juniormester
28. juni 2012 - 20:41 #9
Jeg har endelig fået kørt en global test i pc wizard. Her er et link til et billede af resultatet. Såvidt jeg kan forstå er det min harddisk der er flaskehalsen i systemet?
http://dl.dropbox.com/u/3065411/1.png