Avatar billede ptheill Nybegynder
15. juni 2012 - 08:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overgang fra en version til en anden.

Jeg er for nylig gået over fra Microsoft Office 2002 til 2003. Der er herefter 'sket' det, at teksterne til mapper og filer er skrevet med sort og blåt mellem hinanden. Jeg kan ikke se noget system i det, men tror, at de ældste mapper og filer er skrevet med blåt.

Hvad er idéen med dette, og kan man 'rette' det således, at alle filer og mapper igen bliver skrevet med sort?

Poul
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2012 - 20:02 #1
Hvis jeg har forstået det rigtigt (søgte på nettet), skulle blå betyde at mappen/filen er komprimeret, og hvis du skulle støde på nogle med grøn skrift er det fordi de er krypterede. Farverne kan du sandsynligvis ændre i registry (på eget ansvar).
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2012 - 20:10 #2
Du kan højre i øvrigt højreklikke på en fil og vælge Egenskaber -> Avanceret og sætte/fjerne flueben for at vælge komprimering fra/til (og du kan gøre det samme med kryptering hvis du har adgang til denne mulighed). Så kan du se tekst-farven skifter.
Avatar billede ptheill Nybegynder
15. juni 2012 - 21:15 #3
Kære totalmaps.

Det er meget godt, men så skal jeg jo ind på alle de krypterede filer, jeg ville gerne kunne ændre det med 1 ændring. Hvorfor optræder de forskellige farver først nu??

Poul
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2012 - 22:04 #4
Jeg gætter på at de blå filer/mapper også er markeret som skjulte, så du kan evt. ændre indstillingerne for stifinder så den ikke viser skjulte filer, medmindre du gerne vil kunne se de skjulte filer.

Grunden til at du har pludselig har fået nogle filer og mapper der er blevet komprimeret (de er ikke krypterede for så ville de være grønne), vil jeg tro er fordi der ikke er behov for dem længere når du kører den nye version af office. Så hvis du dekomprimerer dem, vil de bare optage mere plads på din harddisk, og det eneste du opnår ved det er at slippe af med den blå farve. Der er sandsynligvis kun behov for dem hvis du ruller tilbage til den gamle version (hvis det er muligt), og ellers for helt at kunne afinstallere office (men lad være med at slette dem uden at være sikker på det ikke ødelægger noget).

Du kan markere flere filer/mapper og højreklikke på egenskaber og fjerne fluebenet for komprimering. Så vil alle mapper og filer i undermapperne blive dekomprimeret. Muligvis spørger den først om den skal gøre der for alt der ligger i mappen og undermapperne først, og så må du sige ja til det. Jeg ville ikke selv gøre det, da jeg ikke kan se nogen grund til det, udover den irriterende blå farve, og ulempen er at de optager unødig plads. :)

Windows mappen har i øvrigt en masse komprimerede mapper efter alle de opdateringer den har været igennem (til evt uninstall af dem). De ville fylde 3 gange så meget hvis de ikke var.
Avatar billede ptheill Nybegynder
15. juni 2012 - 23:28 #5
Kære tolamaps. (Denne gang har jeg vel skrevet dit navn korrekt).

Nu har jeg prøvet at fjerne fluebenet på nogle mapper/filer. De skifter farve til sort og bruger nu lige så meget diskplads, som filen 'angiver.

Jeg har også prøvet at fjerne fluebenet på en mappe, og her bliver de underliggende mapper/filer ikke ændret. Derimod har jeg nu først indsat fluebenet på mappen, og kan så se, at diskforbruget bliver mindre og alle de underliggende mapper/filer bliver skrevet med blåt. Derfeter har jeg så fjernet fluebenet på mappen og så blev de underliggende mappe/filer også ændret. Så er mit spørgsmål: Hvorfor gælder det så ikke generelt, at systemet komprimerer, hvis det sparer plads, og hvorfor bliver det pludselig forskelligt, fordi jeg skifter version?

Der er derfor noget, der er inkonsekvent.

Jeg vil nu prøve at finde et overordnet sted, hvor man kan fortælle, at filer/mapper skal være komprimerede, så alle mapper/filer fylder mindre og alle tekster bliver med blå skrift. Det skulle så gerne være sådan, at når jer opretter nye mapper/filer, bliver de af samme standard som de. der er oprettet i forvejen.

Poul
Avatar billede ptheill Nybegynder
30. juli 2012 - 10:09 #6
luk