Avatar billede skillzor Nybegynder
16. juni 2012 - 21:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Server setup - it admin

Hey Eksperter,

Jeg er uddannet datamatiker og har været IT administrator i lidt over 3 år.. mit problem er lidt jeg er som sådan god nok til AD, exchange, hjælp med diverse osv.. Men jeg har aldrig prøvet at bygge et server miljø op fra bunden og det vil jeg give mig i kast med, mest for at forstå baggrunden for mange af de værktøjer jeg bruger, hyper V/esx, AD, exchange, osv..

Så mit spørgsmål går på, hvis jeg skal sætte et server miljø op for lad os sige 10 brugere, og det skal være visualiseret, hvad skal der indgå i setup'et for at kunne lave det og det skal være sådan der også kunne være plads til 100 users..

En Router, firewall, switch, DHCP server, DNS server, domain server (active directory), exchange (mail sever), fil server, print server, er det ikke nogenlunde det der indgår i et setup for lad os sige 100 users uden de self har nogle krav om andet..
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. juni 2012 - 21:40 #1
hmm evt opdelt netværk (subnettet)
Avatar billede skillzor Nybegynder
16. juni 2012 - 21:48 #2
Ja så det er som om der er flere afdelinger, ville helt sikkert være fornuftig at få ind i testen.
Avatar billede skillzor Nybegynder
16. juni 2012 - 21:49 #3
Eller testen, er nok mere fornuftig og kalde det projekt :-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. juni 2012 - 01:05 #4
Det store spørgsmål er så på hvilket niveau og hvilke dele du ønsker at virtualisere.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. juni 2012 - 01:07 #5
Og du har vist også glemt en SQL-server, selvom det ikke lige ser ud til at der er et formål med den i dit setup, men smid en IIS-server ind og du kan nok finde noget at bruge den til.
SQL-serveren giver som regel lidt udfordringer, specielt når den virtualiseres.
Endelig kan sharepoint server også smides ind.
Avatar billede skillzor Nybegynder
17. juni 2012 - 17:45 #6
Gode forslag Wally! Der skal helt sikkert en SQL server med i setuppet, de fleste virksomheder har trods alt en eller anden form for ERP system hvor det benyttes :)
Avatar billede skillzor Nybegynder
17. juni 2012 - 21:42 #7
I hvilken række følge skal det egentlig laves? har lige lavet en esxi server, what comes next?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. juni 2012 - 23:01 #8
Svært at sige.
Det kan gøres organisk eller planlagt.
Planlagt betyder at du sætter dig ned og designer det hele før du starter med at sætte noget.
Organisk, starter du med det mest simple, f.eks. et AD med DNS, DHCP og en router og en klient, og så tilføjer du enheder efterhånden som du ser et behov for dem.
Avatar billede skillzor Nybegynder
09. august 2012 - 15:21 #9
lavede min egen rækkefølge og satte det op fra bunden, tog sin tid, men det kom til at spille det hele :)