Avatar billede DCNR Nybegynder
29. juni 2012 - 12:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SSD til gammel HP

Hey Folkens

Jeg tænker lidt på at opgradere min gamle HP bærbar med en ny SSD...

Det er en Pavilion DV5 1095eo - Core 2 duo P8400 med Nvidia 9600m GT versionen

Jeg har kigget lidt på den her SSD:
http://www.proshop.dk/Harddisk/Corsair-Performance-Pro-SSD-256-GB-2302279.html

Er der nogen, som kan fortælle mig om, jeg kan sætte den i min gamle bærbar ? =)

Hvis i har en kommentar til valget af SSD, må i også meget gerne sige til =)

Tak for jeres tid
Avatar billede DonSkoD Juniormester
29. juni 2012 - 13:03 #1
Jeg vil tro at din PC kan tage en SSD, men hvis ikke, så er der som regel 14 dages returret på varer bestilt på nettet, selvom man tester dem først.

Personligt er jeg lidt lun på følgende SSD'er:
OCZ Vertex 4 - http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-vertex-4-series-solid-state-disk-256-gb-id-6746210.aspx?q=vertex+4
Samsung 830 - http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-830-series-mz-7pc256n-256-gb-id-5565175.aspx?q=samsung+830
Kingston HyperX 3K - http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/kingston-hyperx-3k-240-gb-id-6747768.aspx?q=hyperx+ssd

Bemærk at der er 5 års garanti på OCZ modellen.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. juni 2012 - 13:16 #2
Så vidt jeg kan se vil det være overkill med en ssd der kan kører sata 600, da chipsettet kun understøtter sata 150.

Selvfølgelig er ssd'en bagudkompatibelt, men du vil kunne sparer nogle penge, og du får alligevel ikke udbytte af ssd'en fulde hastighed.

Så vil hellere foreslå denne:http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/ocz-octane-2-series-solid-state-disk-256-gb-id-6306476.aspx
Avatar billede DonSkoD Juniormester
29. juni 2012 - 13:27 #3
Hvis du nu har planer om at udskifte din bærbar i den nærmeste fremtid (½-1 år), så mener jeg det ville være dumt at bestille en Octane, for at spare 200 kr., når nu specifikationerne på Vertex-modellen er noget bedre hvis udnyttet fuldt ud.
Avatar billede Blandy Praktikant
29. juni 2012 - 13:31 #4
Rigtig nok. Men hvis det er permanent, og man stadig skal bruge den gamle bærbar kan man lige så godt fylde de specs den har.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. juni 2012 - 16:43 #5
OCZ og sikkert også nogle af de andre benytter SandForce chipsettet til deres SSD'er, som nok er det hurtigste chipset på markedet, men det koster altså en del på kompatibiliteten.
Understøtter maskinen kun SATA-1, så er der store chancer for problemer med SandForce chipsettet og det kunne så være bedre at forsøge med et chipset fra f.eks. Intel.
Hastighedsforskellen på de forskellige chipsets betyder ikke det store, når nu SATA-1 forbindelsen alligevel begrænser det hele.
Avatar billede DCNR Nybegynder
30. juni 2012 - 22:45 #6
Mange tak til jer alle for svarene...

Kan forstå på jer, at der vil være begrænsninger pga. chipsættet på hastigheden, lige meget hvilken SSD jeg vælger, og det er primært hastigheden jeg søger fra opgraderingen...

Så det kunne måske være tid til at spare lidt op, sælge den gamle comp og købe en helt ny =)

DonSkoD - gider du smide et svar op =)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
02. juli 2012 - 09:17 #7
#5

OCZ Vertex 4 benytter nu ikke Sandforce, men Indilinx Everest 2 controller. Firmaet er i øvrigt ejet af OCZ, så chancen for at firmware bliver opdateret når der opstår problemer er temlig stor. Jeg ville i hvert fald ikke have problemer med at bestille en Vertex 4 model - og hvis den nu ikke passer, så har de fleste webshops 14 dages retur selvom enheden er testet.
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. juli 2012 - 10:48 #8
Hvis de overholder SATA-standarden, så burde den principielt virke overalt