Avatar billede simone007 Juniormester
29. juni 2012 - 16:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilken harddisk?

Jeg skal have en NAS og skal selv finde en harddisk. Er der nogen der kan anbefale en HD på min 1 TB til omkring 700 kr?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. juni 2012 - 16:36 #1
Bruger selv Samsung harddiske så måske denne: http://kortlink.dk/b7e3
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. juni 2012 - 16:56 #2
Gå efter server diske.

Undgå for alt i verden de nye greenline/eco/low power og hvad de ellers måtte kalde dem. Disse indeholder teknologi til strømstyring, men de virker generelt ikke særligt godt i en NAS.

Harddiske til "workstations" er generelt ok, mens harddiske til "desktops" er lidt mere tricky, da du man ikke ved om det er til højtydende workstations eller strømbesparende små kontor maskiner.

At disken virker med nogle NAS modeller er ikke en garanti for at det virker med andre.
Avatar billede simone007 Juniormester
29. juni 2012 - 19:39 #3
Hvordan kan jeg se at en HD er en serverdisk? Jeg havde også tænkt at det skulle være en 3.5, en ved ellers ikke så meget om hvad jeg skal kigge efter. Hastighed osv.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. juni 2012 - 19:53 #4
#3 Det der menes er blot en harddisk som ikke har strømbesparende funktion i sig som kan skade harddiskens levetid..

Dog kan det os være SAS harddiske, men grundet dig budget, så tror jeg ikke vi snakker SAS som er såvidt jeg ved af en server harddisk..

Den harddisk jeg henviser til burde gerne kunne gøre jobbet :)

Et godt råd er dog at når du modtager harddisken, så tilslut den din egen pc og lav en normal formatering (Ingen ekspres formatering) på følgende måde kan du udelukke at den er "defekt" har selv oplevet følgende før skønt det vil tage tid, et godt råd er dog at du bruger kommandoprompt.. Hvis du kører xp så er kommandoen: "format D: /V:" D = drev bogstavet som harddisken får tildelt og V: er for navngivning, men hvis du ikke skriver noget så navngives den ikke, følgende vil du blive spurgt efter når formateringen af harddisken er slut, på denne måde slipper du for følgende ;)
Avatar billede simone007 Juniormester
29. juni 2012 - 20:05 #5
Takker. Jeg har desværre ingen stationær PC
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. juni 2012 - 20:08 #6
Som #1
Samsung er støjsvage og udvikler meget lidt varme
Avatar billede Blueeyez Mester
29. juni 2012 - 22:35 #7
#5 Så er et godt råd at købe noget udstyr så du kan tilslutte en intern harddisk til din bærbar, lidt surt hvis harddisken du modtager går i stykker efter et par uger.. eller data går tabt på den..

Du kan købe et usb -> sata kabel med strømforsyning, du kan os købe følgende og så tilkøbe et esata -> sata hvis din bærbar har esata port i sig :) esata er væsentligt hurtigere end usb ;)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
29. juni 2012 - 22:47 #8
Du skal ind og læse på producentens side.
Der beskriver de hvad disken er udviklet til.

En disk med strømsparende funktioner lever generelt længere end en uden, men det nytter ikke så meget, hvis den slukker konstant og NAS'en ikke kan finde ud af at tænde den igen.

Skal du trække arbejde med store mængder data, hvor hentningstiden er kritisk, så skal det nok være 7200rpm eller måske endda 10000rpm diske.
Er tiden ikke så kritisk, så er 5400rpm bedre.
Jo hurtigere de er jo mere varme og støj laver de.

Sidder du og ser HD-film, så skal du enten buffer eller have en hurtig nok disk.
Laver du video redigering, så kan det skære ned på ventetiden på de videoer der hentes og gemmes på NAS'en.

SAS-diske er ganske rigtigt server diske, men det kræver så også en controller, der understøtter SAS og det hele er generelt dyrere, men så kan man så også typisk have 128 diske på per kanal. :)
Avatar billede simone007 Juniormester
01. juli 2012 - 19:41 #9
Tak alle. Jeg gik efter den som Blue linkede til, så lægger du et svar
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juli 2012 - 22:56 #10
#9 Svar