Avatar billede bertel21 Nybegynder
01. juli 2012 - 10:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man fat i databaser til brug på website?

Jeg står og har en ide til et website og det første jeg skal finde ud af før end jeg overhovedet ved om min ide kan blive til virkelighed er hvordan jeg får lov til at få oplysninger fra andre websites på mit website.

F.eks. hvordan får edbpriser.dk fat på virksomhedernes databaser på deres priser, så de kan få en liste frem over de 10 billigste steder man kan købe en vare? Eller hvordan får momondo fat på over 700 rejsesites databaser over priser, afgange osv.?

Hvor eller Hvordan får jeg fat i sådan nogle oplysninger?

Jeg kan selv kode i hmtl & css og kan tildels forstå PHP, java og jquery. Jeg gør brug af et CMS system der hedder Concrete5 og det er dette system jeg har tænkt at udarbejde min ide i, hvis jeg altså kan finde ud af hvordan jeg får fat i de her oplysninger fra andre virksomheder.

Håber der er nogen derude som har styr på hvordan man gør de her ting, eller kan fortælle mig hvilken retning jeg skal søge i eller hvem jeg evt. kan snakke med.

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2012 - 10:28 #1
spørg firmaerne som du vil lave en database over, om du regelmæssigt kan få deres prisliste - og i hvilket format?
lav evt en form, så firmaer kan oprette sig selv, og uploade en prisliste i et fast format (varenummer, varetekst, pris)
Avatar billede bertel21 Nybegynder
01. juli 2012 - 13:45 #2
Ved du at det er sådan sider som eks. edbpriser og momondo gør? Eller er det bare sådan du tror det foregår? Tænker bare det virker lidt besværligt hvis virksomheder selv skal gøre ting for for en - selvfølgelig giver det dem (forhåbentlig) flere kunder, men troede egentlig bare man fik lov til automatisk at hente sådanne data fra en database eller lign.?
Avatar billede keysersoze Guru
01. juli 2012 - 14:01 #3
Der er ikke én måde at gøre dette på og jeg vil også mene at der let kan være stor forskel på hvad momondo og edbpriser gør. Du får i hvert fald ikke lov til at stikke snablen direkte ned i databasen og det vil også være uhensigtsmæssigt fra dit synspunkt - edbpriser kræver så vidt jeg husker en xml-fil i et bestemt format og den kan de så hente efter behov mens momondo nok har adgang til et API fra hver udbyder - en tredje og heller ikke så holdbar løsning er screenscrabing, altså hvor man læser målets hjemmeside igennem og finder de nødvendige oplysninger ud fra et bestemt mønster.

Hvad der er den rigtige afhænger helt af formålet - edbpriser kan sagtens være lidt bagud på priserne mens momondo skal være fuldt ud opdateret - så det endelig svar kan ikke gives ud fra dine oplysninger.
Avatar billede bertel21 Nybegynder
01. juli 2012 - 14:18 #4
Men det er sådan de gør, enten via xml fil fra de virksomheder der er interesseret i at blive vist på min side eller en API key, som rummer de info jeg har brug for?
Avatar billede keysersoze Guru
01. juli 2012 - 14:42 #5
Som udgangspunkt ja - men jeg sagde nu ikke API key, kun API, altså et interface du programmerer op imod, lidt som havde du direkte adgang til databasen.
Avatar billede bertel21 Nybegynder
01. juli 2012 - 15:24 #6
Ah okay - API, det lyder som den metode jeg skal undersøge nærmere så - tak for din tid og din viden. Du kan lægge et svar, så får du points.
Avatar billede keysersoze Guru
01. juli 2012 - 16:10 #7
svar.

Der hvor den store forskel nok ligger er, at mens langt de fleste webshops har eller let kan få XML løsningen, så er API løsningen primært noget de større firmaer tilbyder.