Avatar billede JannikO Praktikant
01. juli 2012 - 11:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, har en bærbar der kun når til valg af bios eller boot rækkefølge.

Hej,

Jeg har en Toshiba Satellite, som kørte Vista og har valgt at forsøge med Win 7 i stedet.

Jeg sætter installations disken i og vælger win 7 64 bit, uvidende om at computeren ikke kunne håndtere 64 bit, så jeg skal installere igen... kommer ind i win 7 igen og vælger her win 7 32 bit og installionen starter og jeg ligger mig ind på sofaen for at vente på at den bliver færdig...

Da jeg kommer tilbage står den på den første splash screen fra Toshiba, (Toshiba, Leading Innovation >>> )jeg kan vælge mellem "F2 to run setup" eller "F12 for BBS Popup" (som er boot rækkefølge). Men intet af det virker.

Så nu står jeg med det problem at jeg ikke engang kan komme ind i bios eller boot rækkefølge. Har genstartet adskillige gange og desuden forsøgt at vente i flere minutter på at der skulle ske noget. Jeg har også forsøgt at fjerne installations disken og genstarte... selvom den fryser i splash screenen kan jeg åbne cd drevet.

Det tætteste jeg har været, er at spamme F2 ved opstarte, hvor der efterfølgende står Pleas Wait... i stedet for F2 og F12, men der sker ikke noget.

Jeg har overvejet om jeg skulle nulstille CMOS, men ved ikke om det hjælper?

Nogen der har nogle forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2012 - 12:49 #1
Prøv først at fjerne alt strøm fra den og hold starknappen nede i 30 sek, og forsøg igen.

Hvis dette ikke hjælper er jeg bange for at diskan skal slettes så den fejlslagne installtion ikke kan drille den nye.
Det kan gøres med et program.
Killdisk er et af dem (som jeg dog ikke har brugt)
http://www.killdisk.com/downloads/killdisk.pdf
http://how-to-erase-hard-drive.com/
freevare versionen
Avatar billede JannikO Praktikant
01. juli 2012 - 16:23 #2
Jeg prøver det med sluk knappen når jeg kommer hjem, men hvis det ikke virker, hvordan skal jeg så installere programmet hvis jeg ikke kan starte computeren? Altså komme ind i selve styresystemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2012 - 17:05 #3
Jeg er bange for at disken skal slettes med Killdisk hvis du ikke kan fortsætte
02. juli 2012 - 00:18 #4
Enig med #3 ...
Avatar billede JannikO Praktikant
02. juli 2012 - 09:22 #5
Har nu forsøgt både med Killdisk og UBCD, men heller ikke de 2 virker, da den ikke engang når til dos startup eller bios, som det lader til at man skal igennem for at cd'en med UBCD eller Killdisk kan starte.

Andre forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2012 - 16:39 #6
Kan du komme i bios uden at disken sidder i for at kontrollere boot rækkefølge?
Du skal trykke på den taste du skal bruge for at komme i bios med det samme når du trykker på startknappen.
Du vil måske få en meddelelse om "no system disk" på skærmen.
Vil bare lige kontrollere at bios virker, og at det ikke den der er gået kold.
Avatar billede JannikO Praktikant
02. juli 2012 - 19:23 #7
Så tror jeg ikke jeg har formuleret mig helt optimalt.

Jeg kan kun se den første splash screen der kommer, altså inden bios og boot rækkefølge, så jeg kan ikke komme ind i bios...

får ikke andre oplysninger på skærmen.

Er bange for det er bios der er gået kold :(

Hvad gør man så?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2012 - 19:28 #8
Har du prøvet strøm trikket?
Avatar billede JannikO Praktikant
02. juli 2012 - 19:40 #9
Det med at fjerne CMOS batteriet?

Ville til det, men det viser sig at jeg skal fjerne hele bagbeklædningen på min bærbar og har ikke de rigtige små skruetrækkere til at få løsnet skruerne... men tror du det hjælper?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2012 - 19:50 #10
Det strøm trick jeg beskriver er at fjerne 220 volt + batteri fra pc og holde startknappen nede i 30 sek så bundkortet aflades.
Det er også det jeg skrev øverst i #1.
Jeg har bare ikke fået en tilbagemelding på om du har afprøvet det?
Avatar billede JannikO Praktikant
02. juli 2012 - 21:45 #11
Det har jeg forsøgt:(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2012 - 16:26 #12
Vil den komme videre til bios hvis du fjerner disken fra bundkortet?
Den burde hvis bios fungerer skrive "No system disk"
Avatar billede JannikO Praktikant
05. juli 2012 - 09:51 #13
Den skriver ikke "No system disk"

Der kommer intet andet end den første splash screen med Toshiba og så kan man vælge mellem F2 og F12, men der sker ikke noget når man trykker på dem.

Jeg har netop fået værktøj til at skille computeren ad og forsøger at fjerne CMOS batteriet og lader det ligge i 15 timer og sætter det i igen.
Avatar billede JannikO Praktikant
05. juli 2012 - 14:26 #14
Så er der nyt igen...

Jeg har haft den skilt ad, haft CMOS batteriet oppe og satte det i igen uden at vente hele natten... batteriet var loddet fast og kunne derfor kun tape det fast igen, hvilket var en midlertidig løsning for at se om det virkede og det gjorde det!!! jeg kom ind i bios!

glad som jeg var samlede jeg hele lortet igen og tændte computeren igen, for derefter skuffende at måtte konstatere at den laver samme nummer igen, den viser at jeg kan trykke f2 og f12, men nu er det en anden start skærm der kommer frem da jeg jo har nulstillet bios...

tænker i så at det er cmos batteriet der skal skiftes helt og sættes et nyt i?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juli 2012 - 15:45 #15
Ja eller nogle indstillinger der har drillet som kun blev annulleret ved at fjerne det.
Men nu hvor du er derinde så bør man skifte det for en sikkerheds skyld.
Og ja det er bøvlet når det er loddet på.
Det burde kunne laves som på en stationær i en smart holder.
Avatar billede JannikO Praktikant
13. november 2012 - 07:34 #16
tråden lukkes
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2012 - 08:36 #17
hvad endte det med?
Nyt bios batteri?