Avatar billede jenzahr Nybegynder
06. juli 2012 - 11:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skrive til en NTFS ekstern harddisk

Hej Eksperten.dk

Jeg har for nylig erhvervet mig en WD My Passport Media ekstern harddisk. Jeg har efterfølgende formateret den til NTFS formatet, da det er det eneste format jeg kan bruge til mit formål. Jeg har haft lidt problemer med at få den formateret og siden få den vist i "Finder". Men nu kan jeg se den. Jeg kan forstå, at man ikke kan skrive, men kun læse en NTFS ekstern harddisk på en MacBook Air. Men hvordan kan jeg gøre det muligt at skrive til min eksterne harddisk på den letteste og billigste mulige måde?
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. juli 2012 - 12:19 #1
Det er en af de diske der har en partition hvor der ligger et program i to versioner der skal installeres på både PC og MAC.
Hvis man fuldstændig har repartitioneret disken kan man hente programmet på Western Digitals hjemmeside.
Det formaterer hoved partitionen i linux format, installationen på computerne PC/MAC kanså læse linux partitionerne.

Link til download (Jeg edv selvfølgelig ikke om det er din model)
http://support.wdc.com/product/download.asp?wdc_lang=en&fid=wdsfMyPassport_AV

Hjælp til Installation PC/MAC
http://wdc.custhelp.com/app/answers/list/c/123/p/208,325/search/1/kw/

Mit forslag er at bruge netværks deling, med mindre man har disken med hos en ven med en MAC og der ikke er en PC i nærheden.
Avatar billede egonspock Seniormester
06. juli 2012 - 12:38 #2
jenzahr: Den her brugsanvisning på at installere MacFuse og 3G-NTFS ser ud til at være ok. Det er den metode jeg normalt vil anbefale:

http://www.macbay.dk/14634

jensenjs: dine link giver ikke specielt gode svar: det eneste der ligner er at formattere i FAT32, hvilket ikke kan anbefales hvis disken blot er en smule stor. ( ... og jensensjs, Du må gerne forklare hvordan den kan formatere "hoved partitionen i linux fomat"(sic), for sådan et har jeg da aldrig hørt om før ;-) - det hedder måske noget andet. )
Avatar billede jenzahr Nybegynder
06. juli 2012 - 13:00 #3
Jeg fik det til at fungere. Vil gerne give point til egonspock :)
Avatar billede jensenjs Juniormester
06. juli 2012 - 13:30 #4
Godt du fik løst dit problem :)
Jeg bruger selv et lignende program MacDrive8 fra Mediafour
http://www.mediafour.com/

Det jeg i al "lidt for hurtig" hast forsøgte at henvise til, var at de to omtalte programmer der "måske fulgte med" skulle installeres henholdsvis på PC og MAC
disse programmer gør brugeren i stand til at arbejde med den eksterne HDD altså slette, oprette og formatere partitionen og arbejde med den, på disken for derefter at læse og skrive data som normalt.Den oprettede partition er så formateret i ext3 filsystemet.

Det er et godt stykke tid siden jeg sidst har haft med dem at gøre, så jeg ved ikke om det er sådan i dag.
Men jeg har haft mange af dem mellem hænderne, med netop de problemer du beskriver, og fælles for dem var at de havde formateret HDD i det ene eller det andet format, og derved kunne kun den ene af maskinerne læse HDD'en