Avatar billede tofferman Nybegynder
08. juli 2012 - 20:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilket OS til hjemme-server?

Hej.

Jeg har været så heldig, at få en HP Proliant Microserver forærende. Det er en præmie fra Dustin, som min nevø ikke aner hvad han skal bruge til, men det forhindrer jo ikke mig i at få en server.

Nu er det så sådan, at jeg aldrig har haft en server i huset før. Jeg har ofte tænkt på at anskaffe en NAS, men det er aldrig blevet til noget.

Hvis jeg vil have noget NAS-funktionalitet, noget FTP og noget backup, hvilket OS skal jeg så vælge?

Jeg er mest til noget Linux-noget, da det jo ikke koster noget, og da jeg i forvejen har luret lidt på Ubuntu tidligere.

Men hvilken distribution vil I anbefale?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2012 - 20:41 #1
En server distro som f.eks. Centos eller Debian.

Jeg ville vaelge Centos.
Avatar billede tofferman Nybegynder
08. juli 2012 - 20:52 #2
Er den nem at gå til (er ikke ligefrem en kommandolinie-ekvillibrist) :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2012 - 21:00 #3
Du installerer og opdaterer via GUI.

Men du skal nok vide lidt om Linux og de servers apps du vil koere.

Det er ikke en distro for din bedstemor!
Avatar billede Skumlos Nybegynder
08. juli 2012 - 21:12 #4
Hvis du primært er i et Windows miljø og ikke har planer om at skifte til Linux så ville jeg nok selv køre noget a la Windows Home Server eller Windows Server 2011 Essentials... Ellers Ubuntu Server eller Centos...
Avatar billede Wally1973 Praktikant
08. juli 2012 - 22:22 #5
Enten kan du smide pengene efter en Windows, der er lige til at gå til.
Eller også kan du smide tid efter en gratis Linux distro.

Du kommer ikke udenom at skulle ned og rode i forskellige filer og lege med kommandolinje scripts og kommandoer, men der er kun en måde at lære det på og det er at forsøge sig frem og når det fejler, så tage backup og starte forfra.
Avatar billede KHHP Juniormester
09. juli 2012 - 09:14 #6
Du siger at du vil have FTP, Backup og NAS funktioner.
Har du prøvet FreeNAS? Den har funktioner du skal bruge og der kan foretages backup af både windows og mac systemer. Du skal ikke bruge command-line under installationen, og efter opsætning af maskinen, kan du styre det hele via et Web-GUI i din browser.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. juli 2012 - 23:48 #7
#6 godt forslag!

http://www.freenas.org
Avatar billede tofferman Nybegynder
11. juli 2012 - 23:31 #8
Nu har jeg kigget lidt på det, og FreeNAS ser lovende ud.

Læg svar KHHP, så giver jeg point :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
12. juli 2012 - 21:09 #9
Ok, har fået FreeNAS op og køre. Nogen der ved hvordan man installerer noget DLNA-understøttelse, for det har de fjernet fra og med version 8.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2012 - 20:07 #10
Du får svar her.
Og omkring DLNA, så er der her et link til FreeNAS eget forum hvor der er en guide.
http://forums.freenas.org/showthread.php?5485-Setting-up-the-multimedia-(BT-DLNA-uPnP-iTunes)-bits-in-8-0-3-RELEASE_MULTIMEDIA&p=19831&viewfull=1#post19831
Se Post #15
Avatar billede KHHP Juniormester
15. juli 2012 - 20:09 #11
Eksperten tolker linket forkert, så du får det lige igen:
http://forums.freenas.org/showthread.php?5485-Setting-up-the-multimedia-(BT-DLNA-uPnP-iTunes)-bits-in-8-0-3-RELEASE_MULTIMEDIA&p=19831&viewfull=1#post19831