Avatar billede malene84 Nybegynder
13. juli 2012 - 13:32 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Advarsel om at jeg ikke er anonym på nettet??

Kære jer.

Jeg kom ind på en tvivlsom side der kom med en advarsel om at min ip-adresse var blevet registreret og at jeg ikke var anonym.

Hvad betyder det?? Bliver jeg overvåget nu eller er det virus?

Jeg gik efterfølgende ind og lavede en fuld scan på min computer som fandt en virus som nu er blevet sat i karentæne.

synes det er en smule ubehageligt at tænke på at nogen måske overvåger mig nu...:0(

Kan i hjælpe?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2012 - 13:47 #1
Hej og velkommen.
Har du ikke en firewall aktiveret på din pc?
Avatar billede pkbech Juniormester
13. juli 2012 - 13:52 #2
Hej Malene

Hvor kom advarselen fra? En hjemmeside/browser eller din egen computer? (Dine egen computer kommer normalt ikke med den slags beskeder og kunne tyde på at du har uheldigt snask på den)

Hvilken virus fandt din computer ved scanningen?

Det at din IP-adresse er synlig er ikke noget problem i sig selv. Internettet fungere ved at man sender beskeder frem og tilbage. Du giver altid din IP-adresse til de hjemmesider mv. du besøger med mindre du bruger en proxy server.

En proxy server er lidt som en postbox som så sender beskederne videre til dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2012 - 14:00 #3
#2 Enig. Der er rigtig mange hjemmesider der sladrer om din IP lige så snart du kommer ind på siden. Det er normalt.
Men hvis en hjemmeside begynder at spørge om noget du skal give tilladelse til, så skal du være på vagt.
Den nævnte virus du har i karantæne kan du jo have haft FØR du fik meddelelsen. Derfor er det en god ide at scanne din pc (C drevet) en gang om ugen med dit antivirus program.
Vil samtidigt også anbefale du bruger denne her også:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede malene84 Nybegynder
13. juli 2012 - 15:21 #4
Hej igen:0)

Tak for jeres svar indtil videre.

Ja, jeg har firewall på min bærbar, og den virus mit antivirus fandt idag hedder Trojan.Generic.KD.668601.

Og ja, i princippet kan jeg sagtens have fået den før jeg røg ind på den uheldige side.

Jeg trykkede mig ind på den uheldige side og så stod den advarsel med rødt så vidt jeg husker- Blev så rad at jeg skyndte mig at trykke mig væk igen, uden at give tiladelse til noget.

Er det normalt at man kan støde på det? Ligger der noget i det eller?

Hilsner fra Malene
Avatar billede malene84 Nybegynder
13. juli 2012 - 15:22 #5
Ps. Advarslen kom fra en internetside og ikke fra min egen computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. juli 2012 - 15:40 #6
Der er ikke noget specielt i det. Den side du går ind på har en IP som du har, og for at du og siden kan kommunikere med hinanden kræver det jo at den kender din IP. Det gemmes normat i baggrunden og kommer ikke frem. Nogle sider sladrer så bare om det, som regel i en boks på siden.
Vil dog stadig anbefale du henter Malwarebytes og scanner en tur med den.
Tryk på opdater knappen til den siger den er 100 % up to date, og kør en fuld scanning af pc.
Vil anbefale du kører en hurtig scanning mindst en gang om ugen med denne også.
Avatar billede pkbech Juniormester
13. juli 2012 - 15:41 #7
Hej Malene

Ja det er desvære normalt at nogen shady hjemmesider prøver at gøre folk utrykke for at købe/installer software/tjenester de tilbyder.

Trojan.Generic.KD betyder at det er et sikkerheds problem der kan betyde folk har control med din computer.

Trojan er taget fra Odysses med den Trojansk heste og er software brugt til at snige sig ind i computeren. Desvære kan jeg ikke sige ret meget mere om den version du har.

Scan din computer igen med dit antivirus og sikre dig at den er helt væk. Desværre er nogen ret gode til at gemme sig dukker op igen efter fjernelse da anti-virus programmet ikke finder det hele.

Men vi du ikke finder noget nyt kan du vist godt følge dig tryk igen.

Og ja du er nok også nød til at gøre som #3 siger installer anti ad-ware da antivirus programmer desværre i stor udtrækning har besluttet at ad-ware ikke er skadelig kode.

Hilsen pkbech
Avatar billede malene84 Nybegynder
13. juli 2012 - 15:55 #8
1000-Tak for jeres hjælp:0)

jeg vil følge jeres råd og håbe på at der ikke er nogen fare på færde.

Tak<3

Malene
Avatar billede pkbech Juniormester
13. juli 2012 - 15:59 #9
Håber mig og 220661 fik besvaret dit spørgsmål tilfredstillende

220661 måske skulle du også lige få smidt et svar ind :)
Avatar billede malene84 Nybegynder
13. juli 2012 - 16:41 #10
Det gjorde i, i hvert fald:0)

Langt over al forventning;0)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 08:17 #11
Godt vi kunne hjælpe dig lidt i din nød. Jeg lægger svar.
Husk at tjekke begge svar af før du accepterer dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 14:00 #12
Har du prøvet en scanning med Malwarebyte?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 14:00 #13
Har du prøvet en scanning med Malwarebyte?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 14:00 #14
Har du prøvet en scanning med Malwarebyte?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 14:00 #15
Har du prøvet en scanning med Malwarebyte?
Avatar billede malene84 Nybegynder
14. juli 2012 - 15:59 #16
Ja, og den siger at der ikke er noget at finde, så jeg tror jeg slap med forskrækkelsen;0)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 16:01 #17
Det er godt. God weekend fortsat :-)
Jeg hopper af tråden nu.