Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. juli 2012 - 12:41 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Hvor har I jeres IT-viden fra ?

Jeg synes, at det er helt formidabelt, så god hjælp man får her på Eksperten.dk ...

Hurtigt og præcist, i de aller fleste tilfælde ...

Hvor har I egentlig jeres gode viden fra, hvad angår IT ?

Jeg mener, har I brugt mange år og "studeret" PC privat,
eller som IT-supportere, eller hvad ?

Med Venlig Hilsen  Ikke-Ekspert
Avatar billede vejmand Juniormester
14. juli 2012 - 12:42 #1
Fra eksperten.dk  :-)
Avatar billede Nfoged Nybegynder
14. juli 2012 - 12:47 #2
Jeg startede da min gammel far fik sin første pc.
Ellers de først mange mange år, har det bare været leg med IT, der har givet en basal viden omkring det. Men er begyndt på uddannelse som Datatekniker med spciale i infrastruktur og arbejder i et mellem stort IT firma i Herning/Århus/KBH til hverdag.
Avatar billede mireigi Novice
14. juli 2012 - 12:48 #3
Langt størstedelen er selvlært ved at kigge på, og ændre, eksempler fundet på internettet eller i bøger.

Senere hen suppleret op med teoretisk grundviden fra uddannelse/kurser. I visse tilfælde har dette været starten på ny viden, typisk ved indlæring af et nyt programmeringssprog.

Men ellers er overordnet grundviden fundet ved at eksperimentere selv.
Avatar billede juleulven Nybegynder
14. juli 2012 - 13:14 #4
jeg startede da jeg vel var 12 år gammel med en commodore 64 til spil og hobby ... gik videre til amiga og arbejder derefter i R/TV afdelinger i hhv OBS og Merlin...

Derfra kom jeg videre til en kontorforsynings forretning hvor jeg hjemkøbte og solgte EDB til erhverv og private...

Da dette firma blev et Canon Franchise center m/service fik jeg et par Microsoft MCP'ere også kørte showet ellers bare...

sideløbende med de erhvervsmæssige erfaringer har jeg arbejder med IT privat (selvbyg), selvstudie og hjulpet folk på diverse foraer...

har også oprettet mit eget CVRnummer og momsregistreret og sælger min viden og kompetence i min fritid...

mit fuldtidsarbejde er presales, postsales, undervisning og udvikling af kunders produkter i relation til Kopimaskine producente Xerox og de 3parts leverandører der benyttes til MFP produkter (safecom, equitrac, scanflowstore, ecopy m.f)
Avatar billede sparboon Nybegynder
14. juli 2012 - 13:57 #5
Denne tråd må du helst ikke lukke foreløbig #1.
Den er interessant,
Jeg startede med at lave bridgeudregningsprogrammer i basic
og maskinkode på mine sønners com 64 om natten.
Så gik jeg lidt i stå, men nu har jeg meldt mig ind på eksperten. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 14:10 #6
Man eksperimenterer lidt med pc og derved finder ud af hvordan det er skruet sammen og finder resten på Eksperten som vejmand beskriver.
Og så er søgninger jo også en god makker til lige at finde det man ikke ved.
Avatar billede tiger_dk Mester
14. juli 2012 - 15:20 #7
Et ligende spørgsmål er stillet her: http://www.eksperten.dk/spm/898470#reply_7525226

Her er hvad jeg skrev den gang:

jeg er vokset op med IT, og det har faktisk haft min interesse det meste af mit liv. Jeg fik min først pc i 1995, der før var det Commador 64. Og den pc jeg har nu, er tårnet fra 2000, alt er udskiftet inden i, endog op til flere gange, det har jeg selv sat i, og maskinen køre stadig.
Jeg suger viden til mig, jeg lærer også en masse ting her inde og andre steder, og kan senere hen løse de diverse problemer selv, uden jeg har brug for hjælp f.eks. her fra !

Eksperten.dk er et genial sted, til at søge hjælp alt inde for IT og elektronik osv. Den har hjulpet mig i mange situationer, hvor det så sort ud !

og det gælder stadig, imellemtiden har jeg fået udskiftet min pc, så den gamle står i et hjørne og samler støv, men jeg vil prøve på et tidspunkt og se om jeg kan puste liv i den igen, så jeg har to maskiner kørerende !
Avatar billede Blaine Nybegynder
14. juli 2012 - 15:40 #8
Helt generelt gælder 10.000 timers reglen, når man har brugt de første 10.000 timer på noget (lidt over 5 årsværk), så er man blevet virkelig god til det =)

Hvis nogle af eksperterne herinde er på vej mod de 10.000, så kan spørgsmålene betragtes som opgaver/øvelse der kan flytte en tættere på, og der er heldigvis god konsesus af andre til at rette hvis man tager fejl, så svaret alligevel bliver godt =)

For mit vedkommende, er jeg glad for at spille computer, hvilket har medført at:
- Jeg lærte at bygge selv for at spare penge.
- At forstå en række tekniske begreber for at kunne sammenligne hardware og optimere spil indstillinger.
- At navigere i windows, da der er en større trafik af spil ind og ud.
- Bruge computeren til andet, man sidder der alligevel ^^
- At løse problemer ved hjælp af andres erfaringer, (her og google), da spilproducenter ikke altid sender færdige produkter på markedet, (senest ubisoft der med patch 1.5.0 til HoMM VI corrumperede safegames), eller jeg ikke altid er skarp nok til at gennemføre banen.
- Lært engelsk, da spilproducenterne har gjort os den tjeneste ikke at synkronisere spillene.

Mvh
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. juli 2012 - 17:15 #9
Hjælpen på Eksperten.dk er 50/50. Nogle gange kommer der gode svar, mange gange kommer der dårlige svar, nogle gange er man heldig og få præcist det svar som skal bruges.

Men jeg startede da jeg var 12 med at bygge min egen PC, derefter er det blevet til mange selvbyg så jeg plejer mest at hjælpe med den slags spørgsmål m.h.t valg af hardware m.v.
Avatar billede juleulven Nybegynder
14. juli 2012 - 17:36 #10
#9 som en der har supporteret herinde i RIGTIG lang tid vil jeg lige kaste den "kritik/anmærkning" tilbage efter dig...

meget ofte (næsten i 90% af tilfældende) har man heller ikke ret meget, at arbejde ud fra...

Folk er desværre MEGET naive omkring IT og tror det er en kaffemaskine hvor man putter bønner, vand og filter i også går alt bare glat...

"folks" egenskaber til, at beskrive hvad de oplever (ikke konkludere på hvad DE tror er galt) men simpelt problemet oplever jeg ualmindeligt tit ... ikke kun her men også i min hverdag som IT-konsulent ...

dernæst når folk så HAR et problem forstår de ikke, at man ikke siger: skift denne del så virker alt ....

Og når man beder folk om, at teste nogle HELT specifikke ting får man som regel et svar, at nu har de lukket vinduet.... (det fysiske i stuen) ...

;-)

men problemet er jo "bare" 2 verdnener der mødes :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
14. juli 2012 - 17:44 #11
Jeg kan godt se din pointe, men jeg tror nu bare at mange folk inklusiv mig selv meget ofte forsøger at beskrive problemet så fyldestgørende som muligt, men det er desværre bare ikke altid "godt nok" til at dem som forsøger at hjælpe... derudover så kan det mange gange være frustrerende for dem som sidder med probleemt at tingene ikke "bare" virker, og der kan man tit og ofte savne en nem og hurtig løsning, også selvom det ikke altid kan lade sig gøre..
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2012 - 18:53 #12
#9 Ja og nogle gange bevæger man sig måske ud på tynd is og falder i, og kommer tilbage her med en masse problemer som er svært at rede ud.
Og så først her bliver det svært at hjælpe.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
14. juli 2012 - 22:38 #13
Har min erfaring fordi jeg har brugt computer i lang tid af interesse.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2012 - 00:00 #14
Kilde til viden er vel en af eller an kombination af:
- uddannelse
- erfaring fra arbejde
- hobby erfaring

Man kan laere rigtigt meget ved at svare paa spoergsmaal her paa eksperten.dk !
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2012 - 00:03 #15
re kvalitet af svar)

Kvaliteten af svar varierer naturligvis meget.

Men svar er altid mindst det vaerd som man betaler!

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2012 - 00:07 #16
re kvalitet af spoergsmaal)

Det er mere reglen end undtagelsen at spoergsmaal mangler de noedvendige oplysninger.

Men hvis spoerger viste praecis hvilke oplysninger der var noedvendige, saa kunne spoerge ofte selv loese problemet (via Google eller lignende).

Der spoerges her fordi spoerger ikke selv kan loese problemet og det vil typisk vaere fordi vedkommende mangler baggrundsviden eller har misforstaaet noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2012 - 08:37 #17
#16 Jo det er det i de fleste tilfælde.
Problemet med søgning kan være at man bruger de forkerte kriterier i søgningen.
Er man lidt skrap til engelsk får man et langt bedre søgeresultat hvis der søges på engelsk. Og kombinationen af måden der spørges på kan give vidt forskellige resultater.
Kun ved de lidt simplere problemer er en dansk søgning tilstrækkelig.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. juli 2012 - 12:08 #18
Hej og god søndag ...

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, på opfordring ...

Er der andre end Nfoged, som vil have points?

... Så "kast et svar", eller hvad I kalder det.

Interessant læsning om jeres baggrund, tak

Med Venlig Hilsen  Ikke-Ekspert
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2012 - 16:40 #19
springer over
Avatar billede tiger_dk Mester
15. juli 2012 - 21:08 #20
ping...