Avatar billede ferdinand.k Mester
16. juli 2012 - 10:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opløsning laves om ved hver genstart

Jeg har en maskine med XP SP3 som ellers kører fint - men hver gang maskinen startes, laver den opløsningen om fra 1024x768, 32 bit - til 640x480, 8 bit. Så kan jeg gå ind og lave denne om til den "korrekte" opløsning og bruge computeren som normalt.
Maskinen har ikke virus og der findes ingen firmware-opdateringer til grafik-kortet...

Nogle ideer ?
Avatar billede foodear Praktikant
16. juli 2012 - 10:40 #1
Skift batteri på bundkort, måske ?
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. juli 2012 - 10:58 #2
hmm, kunne være en ide, men burde den så ikke også smide klokkeslet og dato osv ?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2012 - 11:11 #3
Jo i Bios men hvis du har været i uret i højre hjørne og sat til internet tid retter den det jo automatisk!
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. juli 2012 - 11:19 #4
Det er et godt bud, men ved nærmere eftertanke så starter maskinen faktisk op med korrekt opløsning indledningsvist, men inden den har fået startet alle services op, når den at lave opløsningen om inden maskinen er klar til brug...
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2012 - 11:26 #5
Der for burde du alligevel starte bios op og kontrollere om alt er Ok og så er der måske lavet om på i advanced hvilken Grafik opstart PCI Eller! sæt for en god ordens skyld Bios til optimal gå der efter ind i opstart og sæt til HDD først så den eventuelt ikke prøver fra Floppy."kommer selvfølgeligt an på om tilstede"?
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. juli 2012 - 12:42 #6
Ja det kan der være noget om - men jeg tænker at når nu at maskinen starter op med korrekt opløsning, for derefter at ændre denne, så må det næsten være noget software-mæssigt der trigger denne... ?!
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2012 - 14:19 #7
Du skriver der ikke nogen Firmwareopdate! men hvis det F.eks. er et ATI. kort kunne det godt være at det mangler Catalyst controller. så prøv at køre den gratis Slim drive!
http://kortlink.dk/cnet/b8vf
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. juli 2012 - 09:28 #8
Har fundet fejlen - det viste sig at være OpenOffice som var installeret på maskinen, og som startede op i baggrunden hvergang maskinen startede op. Det var dette program der på mystisk vis lavede om i opløsningen.
Meget mystisk - men det er fixet.

Læg lige svar så jeg kan få denne lukket...
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2012 - 09:32 #9
Ingen point her samler ikke!
Avatar billede ferdinand.k Mester
17. juli 2012 - 09:36 #10
så lukker vi her