Avatar billede sokors Nybegynder
17. juli 2012 - 17:09 Der er 5 kommentarer

Valg af ny computer

Hej,
min gamle Sony bærbar er stået helt af, så det er blevet tid til at skaffe mig noget nyt isenkræm.

Jeg har brug for en arbejdshest af en computer der kan køre tunge 3D programmer, da jeg tegner i 3D, laver renderinger/visualiseringer og  andet grafisk arbejde, derfor vil det også være godt med en rigtig god skærm, og i forlængelse af det, kunne jeg også godt tænke mig at bruge den istedet for et tv. Jeg har nemlig ikke noget fjernsyn.

Jeg håber at der er nogen derude med gode forslag til hvad jeg skal vælge. Jeg er åben overfor at skaffe en stationær, og klar til at skifte til Mac, hvis det er...
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 17:37 #1
Evt. hvilke programmer du bruger til 3D måske lidt overkill at skifte program fordi du skifter computer. Og ikke sikkert du kan kører de PC programmer du er vant til på Mac.

Efter min opfattelse er det et kæmpe problem at sætte sig ind i nye programmer hvis du er go til at arbejde med et andet program er der ingen grund til at skifte. Windows / Mac her ikke så forskællig (Udover jeg af religiøse/etiske årsager hader Mac)

Du skal nok lige overveje disse ting

1. Hvor meget vil du bruge på ny computer? / Eller er vi ude i at skulle samle max ydelse til prisen (Vi kan nemt snakke 10.000-20.000)
2. Har du mod på selv at samle den? Eller skal den samles af sælger
3. Skal du havde skærme/mus/keyboard/TV kort/andet hardware med i prisen? Eller er web tv fint for dig?
4. Krav til at computeren skal være stille? Hvor meget irreter støg dig når du arbejder
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 17:52 #2
http://www.fcomputer.dk/computer/f%C3%A6rdigsamlet-pc/f%C3%B8niks/intel-ivy-bridge-i7-hd6950-large-gamer-cm.html

Kunne være en løsning med kan gøres billiger eller dyre lidt afhængig af dit budget og hvad du vil havde

i den lidt dyre ende
http://www.fcomputer.dk/computer/f%C3%A6rdigsamlet-pc/f%C3%B8niks/intel-ivy-bridge-i7-gtx670-x-large-gamer-cm.html

Vil anbefale dig at købe til dine behov lige nu også regne med at skifte hurtigere frem for at prøve at fremtidssikre da udviklingen i computer endnu følger Moores lov og man regner med at den forsætte de næste par år endnu. Og ting rykker ud i skyen så du måske kan få dine 3D programmer afviklet på super computer også bare send tilbage til dig om en 3-5 år.

Men vil anbefale en i7 processor hurtigere bedre og mindst 1600 Mhz ram og et stort grafikkort igen er der lidt forskel på hvor godt de enklete graffikort samarbejder med forskellige programmer.

Sandsynligvis vil SSD harddisk også hjælpe dig da du arbejder med ret store data mængder der skal gemmes og loads fra harddisken. Men du skal nok havde 2 diske i en SSD til det du arbejder med og en normal HD til at gemme arbejde på. (da store mængder plads på SSD er dyrt)
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 17:58 #3
Og tror jeg vil anbefale du køber 2 skærme at arbejde på de koster ikke super meget og 2x arbejdes område giver rigtigt meget nå du tegner/programmer/kigger på guides til at udføre en opgave

Du kan måske overvej en bærbar hvis du beslutter at din Sony ikke var helt dårlig til de opgaver du godt ville bruge den til. Men lyder lidt som om du vil op i noget af en work station. Og ikke har det helt store behov for en laptop.
Avatar billede pkbech Juniormester
17. juli 2012 - 18:01 #4
Forslag til bærbar
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=706000020&gruppe=pcnotevision

Igen hvis du vælger bærbar ville jeg nok invester i en ekstra skærm eller 2 og en dockingstation til de behov du beskriver men kan selvfølge være du kan klare dig med mindre ;)
Avatar billede sokors Nybegynder
16. august 2012 - 00:43 #5
Jeg fik en af mine kollegaer til at kigge på min skrantende bærbar, og det er lykkedes ham at fixe den. det var harddisken der var gået. Den er nu udskiftet og computeren kør igen fint, så altså ingen ny computer alligevel i denne omgang!