Avatar billede viking69 Novice
18. juli 2012 - 20:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken i7 prosessor vil i anbefale?

Jeg planlægger at opgradere min stationære computer, og har besluttet at det skal være en Intel i7 prosessor. Det skal være en i7 2600 eller i7 3770, men jeg ved ikke helt hvad forskellen er. Har læst lidt, og kan se at 3770'eren er en lille bitte smule hurtigere, men ikke meget.

Jeg har ingen planer om at overclocke. Så som standard, er der en af dem som bliver mere varm end den anden, har større strømforbrug o.s.v?

PC'en skal primært bruges til spil og Photoshop CS5.

Kan i ligeledes anbefale en god CPU køler/blæser til ovennævnte? Som sagt har jeg ingen planer om at overclocke.

Mvh

Henrik
Avatar billede pkbech Juniormester
18. juli 2012 - 21:03 #1
Forskellen på de to er at den ene er en 32 nm CPU (størrelse på transitorne i den) og den anden er 22 nm. Mindre er bedre med hensyn til warme og strømforbrug per udregning.

Det sagt er forskellen ret lille ca. 10% i regne kraft. men i3770 bruger lidt mindre strøm og laver mindre warme end 2600 med samme belastning.

Navn    -  Hastighed      - Strømforbrug og warme
i7 3770 - 10,421 CPU Mark - 77 W
http://ark.intel.com/products/65719/Intel-Core-i7-3770-Processor-(8M-Cache-up-to-3_90-GHz)
i7 2600 - 9,083 CPU Mark - 95 W
http://ark.intel.com/products/52213
Avatar billede milter Ekspert
18. juli 2012 - 21:24 #2
Skal resten af computeren også skiftes ud?
Avatar billede viking69 Novice
18. juli 2012 - 21:47 #3
Jeg planlægger at udskifte CPU, kabinet, bundkort, RAM, og harddisk.

Har en Corsair 750W strømforsyning og Nvidia GTX 680 grafikkort, og dem har jeg ikke planer om at udskifte. Ej heller ting uden for kabinettet so tastatur, skærm osv.
Avatar billede milter Ekspert
18. juli 2012 - 22:14 #4
Da der tilsyneladende ikke er den store prisforskel, og med de oplysninger du selv og #1 giver, så ville jeg vælge den nyeste. Rent ydelsesmæssigt vil du garanteret ikke kunne mærke nogen forskel. Begge skulle kunne bruges til samme type bundkort, LGA 1155, så der skulle der heller ikke være nogen forskel.
Avatar billede lclemens Nybegynder
18. juli 2012 - 22:28 #5
cpu-soklen er måske den samme, men der er lavet nyt chipset til ivy-generationen. Så en smule forskel er der.
Avatar billede pkbech Juniormester
19. juli 2012 - 13:17 #6
Ivy(Nye) og Sandy(Gamle) bridge er kompatible det sagt ville det nok være en go' ide at få et motherboard der er til Ivy bridge hvis du køber 3770eren.

Men som sagt kan du nok ikke mærke den store forskelle i performance på de to chipsæt.
Avatar billede viking69 Novice
20. juli 2012 - 19:25 #7
Hvad vil i anbefale af CPU køler/blæser? Som sagt har jeg ingen planer om at overclocke, men spiller processor krævende spil.

Henrik
Avatar billede pkbech Juniormester
03. august 2012 - 14:52 #8
Så længe du ikke Overclocker tjaa så skulle intel box være fint. (det vil sige alle kølere der passer til CPU'en) Knock yourself out med farve/design/støjniveau (Socket skal passe til CPU) OG HUSKE KØLEPASTA PÅ CPU/BLÆSER sammenslutning.

En kraftigere køler kan i nogen tilfælde forlængde din CPU levetid hvis den kører på max. belastning. Men i stor udtrækning ikke nødvendig medmindre du Overclocker da CPU er bygget til belastningen.

http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Cooler-Master-Hyper-612S-2293642.html