Avatar billede Max Novice
20. juli 2012 - 15:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Remote administration af MySQL - ingen adgang

Hej alle,
Jeg har en maskine med Ubuntu server 12.04 64 bit som kører MySQL 5.5. På min Windows 7 maskine har jeg mine udviklingsværktøjer og MySQL Workbench 5.2.40 CE. Jeg kan bare ikke få adgang til administration af MySQL'en fra min windows maskine, og jeg aner ikke hvor det går galt for mig.

I /etc/mysql/my.cnf har jeg udkommenteret flg. linier:
#skip-external-locking
#bind-address = 127.0.0.1

Min firewall er sat op til at tillade al trafik på port 3306 og MySQL lytter aktivt på porten.

$ netstat -l --numeric-ports | grep 3306
tcp  0  0 0.0.0.0:3306  0.0.0.0:*  LISTEN

Jeg har givet min root bruger alle rettigheder i MySQL.

mysql> grant all privileges on *.* to root@'%' identified by '*********' with grant option;

Når jeg så åbner MySQL Workbench på min windows maskine og prøver at tilføje en ny Server Instance, fejler den under forbindelse:

"Connecting to MySQL server 10.0.0.19...
Access denied for user 'root'@'10.0.0.10' (using password: YES)"

Det underlige ved det er, at jeg godt kan få forbindelse, når jeg vælger "Open connection to start querying" i MySQL Workbench, og kan se mine databaser, etc.

Hvad er det jeg gør galt? Hvad har jeg overset?

Håber I kan hjælpe.
Mvh.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. juli 2012 - 15:31 #1
Jeg synes der skal stå:  'root'

Og ellers skal du lige have

  FLUSH PRIVILEGES;

eller genstarte mysql-serveren.
Avatar billede Max Novice
20. juli 2012 - 17:49 #2
Har faktisk prøvet alle tre ting, uden held desværre. Samme resultat. :(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. juli 2012 - 00:58 #3
Så skal du være sikker på, at der anvendes det korrekt password. Kig i user-tabellen i mysql-databasen. Root kan have flere passwords afhængig af hvor den kommer fra.
Avatar billede Max Novice
22. juli 2012 - 22:10 #4
Det kan tænkes, at det er et dumt spørgsmål, men der er altså forskel på 'root' og 'root'@'10.0.0.10'? Hvis det er tilfældet, kan man så evt. rette det med:

$mysql -u root@10.0.0.10 -p

.. og så angive password, eller skal det rettes fra mysql?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2012 - 22:16 #5
De finder selv ud hvor du kommer fra - ellers havde vi en sød sikkerhedsbrist...
Avatar billede Max Novice
06. november 2013 - 20:16 #6
Lukker.