Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 00:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CPU fan error

Hej eksperter.

Ved opstart af computeren får jeg følgende besked: CPU fan error. Press F1 for continue.

Nu har jeg tjekket om blæseren faktisk kører, og det gør den, jeg har også tjekket om der eventuelt sidder en masse støv, hvilket der ikke gør. Hvad kan ellers være skyld i denne fejlmeddelse?

Skal lige siges, at computeren sagtens kan starte osv, men det er lidt irreterende at denne error kommer frem hver eneste gang, og evt. er det noget der kan skade pc'en?
Avatar billede The_Buzz Novice
21. juli 2012 - 09:07 #1
Det har jeg faktisk også selv som en fejl på min computer.

Efterhånden er jeg startet med at ignorere den, men det tror jeg ikke man bør :P

De bedste hilsner
Tom Frank Christensen
http://www.lottostat.dk/all.onsdagslottotal
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 09:29 #2
Lyder den af "mere" end den plejer at gøre (slidte lejer)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 10:44 #3
Har du brugt et program ala Speedfan på den, så du har kommet til at nedjustere hastighed i forhold til default?
Har du tjekket at den ikke kører varm?
Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 12:17 #4
#2+3

Den larmer slet ikke, pg har ikke brugt nogle programmer ala dem du referere til, desværre.
Hvordan er den nemmeste måde at tjekke om den bliver varm?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:14 #5
Det kan du i bios, men nemmere er det at installere et program.
Speedfan kan sikkert også liste temperaturen, men selv buger jeg SIW som gør det under sensors.
http://www.gtopala.com/siw-download.php
Brug home edition nederst som er gratis.
Hvad er dine temps når du har brugt den som du plejer?
Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 13:24 #6
#5 den ligger på ca 69 grader.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:28 #7
Det er for en bærbar ikke alarmerende. Det er kun når temperatur nærmer sig 85-90 grader du bør blive bekymret.
Men der er en grund til du får denne besked??
Har du opgraderet pc til nyt styresystem?
Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 13:30 #8
#7 Det er en stadionær PC, ved ikke lige hvor du har læst det skulle være en bærbar :P
Jeg har prøvet at reinstall windows, da det muligvis kunne være en fejl i windows.

Det er iøvrigt en standard køler der sidder på, hvis det har noget at sige.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:34 #9
Har du prøvet at gå i bios og se om der er specifikke indstillinger til din fan blæser?
Du vil typisk få besked om hvilken taste du skal tykke på under opstart for at gå i bios.
Hov er måske ikke en bærbar forresten?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:35 #10
fik ikke opdateret.
Roder rundt i en anden tråd med en bærbar og fik lige skrevet det forkerte
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:39 #11
Med en stationær pc vil jeg mene den ligger for højt, og din blæser kører for langsomt.
Du kunne prøve at lukke pc ned og tage strømmen fra den.
Tryk på startknappen for at aflade bundkortet.
Pil det lille bios batteri af i 15 minutter og genmonter det.
Start pc op. Du skal nu ind og indstille boot rækkefølge så 1 boot er dvd drev og andet er HHD0.
Kommer fejlen så om cpu fejl så?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 13:41 #12
Du skal også lige justere tiden på oc der ændres ved denne operation.
Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 15:20 #13
#11 Dette er nu blevet gjort, men fejlen er der stadigvæk, dog ser det ud som om temperaturen er faldet en smule, kan selvfølgelig også være fordi computeren har stået slukket lidt, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2012 - 17:51 #14
Ok. Det var ærgerligt det ikke løste det.
Avatar billede Crucky Novice
21. juli 2012 - 23:48 #15
Jeg har fundet fejlen, det var det ene cpu fan slot på bundkortet der var defekt, da jeg smed det i slot 2 kørte det perfekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juli 2012 - 08:56 #16
Det var da heldigt du kunne redde de på den måde.
God "vind" i fremtiden herfra. Kikser det igen er det så jo måske et nyt bundkort næste gang. :-)