Avatar billede hyha Nybegynder
31. juli 2012 - 17:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel (VBA) data > Access database

Hejsa.

Nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg bruger Excel 2010s VBA til at indsætte data fra Excel ind i en Access database?

Det er vigtigt det er i excel arket programkoden ligger.

Der er i forvejen en ODBC "User DSN" konfigureret der har fat i Access databasen, hvis det kan være en fordel (eller ulempe)

Ønsker evt et meget back-to-basic eksempel på hvordan det kan gøres.

(Har meget begrænset erfaring med Access/ODBC)
Avatar billede supertekst Ekspert
31. juli 2012 - 17:49 #1
Data fra Excel skal vel ind i en tabel - eller?
Avatar billede hyha Nybegynder
31. juli 2012 - 22:12 #2
Jo det er korrekt.

Tanken er at jeg manipulerer data til nogle området i et ark. Disse data skal jeg med en macro kopiere til en tabel i Access databasen.

Det er rent teknikken til at få det kopieret over. Jeg kan herefter sagtens lave de loop der skal til for udvælge det korrekte data.
Avatar billede hyha Nybegynder
01. august 2012 - 09:05 #3
Det lykkedes mig at finde et godt eksempel på youtube.

Til de der måskke have brug for det samme kan det findes på:
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_173254&feature=iv&src_vid=KMeQzxFk-To&v=V7vATurMjKc

Simpel eksempel kode:

Private Sub CommandButton2_Click()
'****************************************************************
'*                Indsætte af data i database                *
'*                ------------------------------                *
'*  Husk at aktivere "Microsoft ActiveX Data Objects 2.8 lib"    *
'****************************************************************

Dim con As New ADODB.Connection
Dim connectionString As String
Dim sql As String

connectionString = "DBQ=C:\testDB.mdb; Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};"

con.Open connectionString

sql = "insert into Elementer (ID, Beskrivelse) values('99446622','Her er en test tekst')"

con.Execute sql

MsgBox "Værdier håndteret", vbInformation

con.Close

Set con = Nothing

End Sub