Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
01. august 2012 - 21:05 Der er 5 kommentarer

[hurtigt & simpelt spørgsmål] pwr_fan på bundkort

jeg har fornylig købt min gamer stationær, men kan ikke finde ud af hvor mange ampere jeg kan trække på mine fan-stik på bundkortet...

jeg har købt 3 coolermaster blæsere med på hver 0,45A.
min plan er at sætte 2 blæsere på pwr_fan så der bliver brugt 0,9A og så sætte den sidste sammen med min blæser bag på PC'en så der bliver brugt 0,55A.

men skal jo helst ikke brænde bundkortet af, så skal vide hvor meget jeg må trække på stikkene.

min bundkort er et Gigabyte GA-970A-UD3.

der står intet i manual bogen, og har prøvet at søge på google uden held desværre.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2012 - 21:25 #1
du kan uden problemer trække en blæser til et stik - derefter er det på egen risiko (dvs brug andre strømkilder hvis det skulle være nødvendigt med mere køling).
Hvorfor ikke bare sætte en på, og så måle temp - du får ikke point for at flytte temp fra 55 til 53 grader med risiko for at kortslutte bundkortet. Måske er det smart med 3 kølere - men hvis du kun har behov for en, så er det altså spild af 2.
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
01. august 2012 - 21:27 #2
hvad skal man bruge til at foretage en temp måling?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2012 - 09:04 #3
fx http://www.hwinfo.com/download64.html
installer og kør - og klikker du på 'sensors' kan du bla se cpu og motherboard temperatur. Der er dels temperaturen lige nu, men også min og max, og det er specielt max du skal se på når du vurderer kølingen.
Avatar billede MrGamer-KBA Nybegynder
02. august 2012 - 16:39 #4
okay tak for det, prøver at kigge på det.

men med hensyn til at tjekke de max amp på fan_stik, hvor kan jeg det?
har en ven som har haft meget med computere og gøre og han siger der ikke burde ske noget, men vil godt være sikker...
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2012 - 20:57 #5
jeg går efter en køler til et stik - men du kan da godt tro på din ven. Hvem betaler så et nyt bundkort, hvis/når du kortslutter det?