Avatar billede Laes Nybegynder
02. august 2012 - 10:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hastighed ved Linux som OS på 2. partition

Hej

Jeg sidder og overvejer at installere Linux som 2. partition på
min bærbar hvor der i forvejen er installeret Win7 Ultimate.

Jeg har jo hørt så meget om at de forskellige Linux systemer skulle
være så hurtige. Så mit spørgsmål lyder på om der er forskel på hvor hurtig Linux køre som 2. partition i forhold til hvis det kørte alene som eneste styresystem.

Pft.
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2012 - 10:45 #1
det er helt samme hastighed. Tag en ubuntu - den er rimelig let at komme i gang med.
Avatar billede pstidsen Novice
02. august 2012 - 15:56 #2
Jeg har gjort det samme (dog som tredje partition, da jeg også har Windows 8). Det kører fint nu, men i starten havde jeg problemer med at få den rigtige boot menu/loader til at starte med.
Avatar billede Laes Nybegynder
02. august 2012 - 17:02 #3
Tak for de hurtige svar.. Smid i bare begge "et svar" så acceptere jeg..

claes@ Er der nogen specifik version man bør vælge ?? Den sidste nye hedder vist 12.. Har engang haft 8.0 hvor jeg døjede med at få internet driveren til at virke.
Avatar billede pstidsen Novice
02. august 2012 - 17:05 #4
Bare nyeste version.
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. august 2012 - 18:16 #5
Hvis du laver en måling, så bliver harddisken langsommere og langsommere jo længere ind mod midten du kommer. Sådan rent teknisk.
Avatar billede HBP2 Praktikant
02. august 2012 - 20:28 #6
Der er ingen forskel på om det er 1. eller 2. partition. 1. og 2. er bare tal - selvom der måske er mindre forskelle i hvor hurtigt man kan læse fra forskellige dele af drevet, så er der vist ingen der siger at 1. partition altid er den hurtigste del af drevet.

Og hvis du er en gennemsnitsbruger med en moderne gennemsnits PC, så bruger Linux (f.eks. Ubuntu) alligevel ikke al RAM, så det meste adgang til drevet vil være gennem cache/buffer det meste af tiden, og drevets hastighed betyder så ikke det helt store. Jeg har f.eks. 2GB i min Ubuntu PC, og lige nu er der 600MB ledig, og ca. 600MB i brug som disk cache/buffer, så de fleste ting jeg laver kræver ikke at drevet læser ret meget.
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. august 2012 - 20:52 #7
Rent fysisk så er læse/skrivehastigheden altid størst på første partition (der læses mere data per rotation end ved partition 2).
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2012 - 21:03 #8
jeg har så ubuntu 12 på min - den er let at starte på. Og jeg har fået min trådløse usb-dims på - printeren (dell 313w) er endnu ikke registreret. Så skal jeg bruge papir (ca 1 gang pr måned), så skal jeg ind på win7 (det skal jeg så også mht netbank pga java).
dropbox virker, men microsoft skydrive er lukket.
Avatar billede lclemens Nybegynder
02. august 2012 - 21:04 #9
Er det en SSD, så er det naturligvis en anden snak