Avatar billede nobonu Nybegynder
04. august 2012 - 19:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kølerblæser

hej
vedr acer 5115z model icl50
problem kølerblæser starter op under opstart af pc men slukker igen kort efter og starter ikke op igen når cpu bliver varm hvorefter pc lukker ned.
Der ikke noget styresystem på pc da jeg har slettet. jeg har forsøgt at installere  ubuntu men kun hvis jeg køler ved at vifte med en avis på køleelementet
hvordan kan jeg tvinge blæseren til at køre?
f2 under opstart giver ingen mulighed for at justere blæser
hvad gør men så?
Avatar billede supportsiden Professor
04. august 2012 - 20:46 #1
Indlæs default settings i BIOS.
Ellers skift blæser
Avatar billede nobonu Nybegynder
04. august 2012 - 22:13 #2
Det hjalp ikke
Avatar billede nobonu Nybegynder
04. august 2012 - 22:17 #3
Der må være. En måde tvangstyre blæser på
Avatar billede supportsiden Professor
05. august 2012 - 08:54 #4
Slå alt powersave/automatic fan control osv fra i BIOS

Er du sikker på at CPU blæseren er sluttet til det rigtige stik på bundkortet?

Ofte er det grafikkortets der løber varmt. Sørg for at alt støv er fjernet div. steder også i strømforsyningen.

Du kan jor ikke tvangsstyre noget der er defekt, så prøv med en anden blæser !
Avatar billede nobonu Nybegynder
05. august 2012 - 09:30 #5
Hej det er en laptop computer og der kun den samme blæser til det hele og jeg har renset hele pc for støv.Den mulighed du nævner findes ikke i f2 (bios)jeg har ikke fundet det men jeg tænker at det er en af de indstillinger som fabrikken ikke vil ha´at kunden roder med
Jeg vil gerne finde årsagen til at den ikke køre.når den kan køre under opstart så burde den også gå igang når cpu bliver varm. det må sidde en temperaturføler et sted som ikke virker? eller er det en fejl i bios.
Hvordan opdateres bios?
Avatar billede supportsiden Professor
05. august 2012 - 10:10 #6
PS!

Kommer lige i tanke om at jeg så på en Acer med et lignende problem. Det var batteriet der var defekt/slidt op (det virkede dog stadig)
Kan maskinen køre uden batteri ? Jeg købte et uorg, batt. på e-bay for ca.150 Kr. og vupti - problemet var løst !

Jeg vil ikke anbefale at opdatere BIOS med mindre du med 100% sikkerhed kan afkøle CPU under processes, ellers kan du permanent skade BIOS.

Det kan være at du skal udskifte kølepasta mellem CPU og køleelement.

Ja, der sidder en føler et eller andet sted, muligvis på blæseren selv. Typisk vil der så være 3 ledninger til den.

Der kan også være et kredsløb på bundkortet som slukker maskinen fordi blæseren bruger for meget strøm (er defekt).

Jeg går ud fra at kølesystemet er en såkaldt "heat pipe" hvor kølemidlet kan være fordampet langsomt gennem et mikroskopisk hul.

Prøv at Google om andre har haft samme problem.

Hvis jeg var dig ville jeg indlevere den til rep og bede om tilbud, du ender bare med at ødelægge noget.
Avatar billede nobonu Nybegynder
05. august 2012 - 14:34 #7
Der er ingen problem at køre uden batteri og jeg vil udskifte kølepasta.jeg tror dog ikke at heat piben er utæt da selve kølerelementet bliver meget varmt hvilket tyder på at varmeafledning er optimal og ja jeg kan da godt indlevere til rep. men det lære jeg ikke så meget af ;-) og da det jo er en gammel sag kan det nok heller ikke betale sig.jeg bruger det som træning til at blive bedere :-)
Tak for Hjælpen og input du sender et svar og jeg sender point.
mvh
Avatar billede supportsiden Professor
05. august 2012 - 15:07 #8
Kommer lige i tanke om at jeg så på en Acer med et lignende problem. Det var batteriet der var defekt/slidt op (det virkede dog stadig)
Kan maskinen køre uden batteri ? Jeg købte et uorg, batt. på e-bay for ca.150 Kr. og vupti - problemet var løst !
Avatar billede nobonu Nybegynder
05. august 2012 - 15:24 #9
Tak Jeg prøver.
Jeg har lige læst på ubuntus help site
September 4th, 2011      #3
upchucky
Dipped in Ubuntu

Join Date: Apr 2007
Beans: 541
Re: Acer Aspire 5515 shuts down from overheating, fan not working
I just fixed a customer acer aspire 5720 that was shutting down on high temp. My fix works for any OS, and even when Vista stops working properly.
Acer in its infinite un-wisdom decided to hand over fan control to windows vista "e-power" software. Upon system boot the fan would start up on post then shut down and wait for the os to load and then wait for e-power to start up. On this particular model only Vista has the software to run the fan. So if you install win xp, win 7 or Linux there is no software to control the fan after post.
My solution was to open the laptop, cut the red fan wire and solder it to the 5 volt supply of the USB port.

The fan is designed to run at 3 to 5 volts, the USB runs at 3 volts. the problem was solved.

The reason I chose this was because the so called Bios update from acer does not fix the fan problem, the ACPI grub command solution for ubuntu only works on some machines. My solution guarantees that the fan always runs when the machine is on.

For those that are concerned about the power load of the USB port, the fan consumes less power than a typical USB device.
      Det kan være en løsning men det er ikke den optimale

mvh