Avatar billede tjassi Novice
12. august 2012 - 21:38 Der er 8 kommentarer

Ødelagte billeder

For lidt over en måned siden begyndte jeg at få ødelagte billeder, når jeg tømte mit kamera. Jeg har haft mit Canon EOS 450D i godt 2½ år og det er først lige begyndt at ske.

Det sære er, at billederne ser ud til at virke fint når jeg kigger dem i Adobe Bridge, men når jeg åbner dem i Camera RAW og Photoshop er de ødelagte. Det sker ikke hver gang. I juli har jeg taget omkring 4-500 billeder og ud af dem har nok 10 af dem været ødelagte.

Mine egne to gæt, er at det enten er mit SD kort, der er noget galt med eller så er det kameraet.
Her er et billede af, hvordan det ser ud: http://i116.photobucket.com/albums/o38/tjassi/delagt_billede.jpg

Vil høre, om der er nogen, der har en idé om, hvad der kan være galt?
Avatar billede klt Seniormester
12. august 2012 - 22:13 #1
Grunden til, at billedet i første omgang ser ok ud i Brigde (og garanteret også hvis det ses på kameraet) er, at raw-billeder indeholdet et lille thumbnail udgave af billedet, og de er dette som ses i bridge.

Vil da tro det er SD-kortet, og hvis det er købt sammen med kameraet for 2½ år siden, så må et tilsvarende også være ret billigt idag.
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2012 - 00:58 #2
Har du prøvet at formatere SD-kortet/kortene?
Avatar billede milter Ekspert
13. august 2012 - 00:59 #3
Og du skal så selvfølgelig se bagefter med nye billeder, om det har hjulpet.
Avatar billede tjassi Novice
14. august 2012 - 22:53 #4
Nej, jeg har ikke lige prøvet at formaterer kortet. Det vil jeg lige afprøve og så vænne tilbage hurtigst muligt, når jeg har fået taget nogle billeder igen.
Avatar billede daphne Novice
31. august 2012 - 11:04 #5
Det er en god idé, at formattere kortet via kameraet, når du har tømt det. Dette kan i nogen tilfælde modvirke, at man oplever ødelagte billeder, som dem du viser her.

Det er vigtigt, at du bruger formatteringen på kameraet, mens kortet stadig sidder i.

Jeg plejer at gøre det, når jeg sætter kortet i kameraet igen, når det er tømt for billeder.

Hvis dette lille trick så ikke virker, så må du ud og have nogen nye SD-kort, for det er da pænt irriterende, og noget af en grim overraskelse, når man forventer, at kunne bruge billederne, man tager med sig hjem.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede tjassi Novice
13. september 2012 - 12:30 #6
Undskyld det sene svar - har ikke fået taget så mange billeder på det sidste. Men det har desværre ikke hjulpet at formatere kortet, så jeg skal nok have købt mig et nyt kort.

klt > Du forslog først at købe et nyt kort, så hvis du sender et svar får du pointsene. :)
Avatar billede tjassi Novice
06. maj 2013 - 11:31 #7
Tillader mig lige at få lidt liv i dette emne igen.

Jeg fik aldrig købt et nyt kort til mit kamera, men har siden da købt et nyt kamera, hvori jeg bruger det gamle kort. Siden da har jeg ikke haft disse problemer, så det har nok ikke været kortet, der var i stykker.

Nogen der ved, hvad der så eventuelt kunne være galt med det gamle kamera?
Avatar billede daphne Novice
06. maj 2013 - 12:20 #8
Tror stadig det har været kortet. Personligt ville jeg have udskiftet kortet, også selvom du p.t. ikke har haft nogen problemer med det i det gamle.

Som jeg skrev tidligere i 'tråden', så tror jeg du skal gøre dig det til en vane, at formattere kortet hver gang, du har tømt det for billeder - fra kameraet vel at mærke. Dette skulle bevirke, at du undgår tilsvarende problematikker.

Jeg har haft selvsamme problem med ødelagte billeder. Men ikke efter at jeg er begyndt på at formattere kortet efter hver 'tømning'.

God fornøjelse med dit nye kamera.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne