Avatar billede ttrold Praktikant
14. august 2012 - 11:02 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Automatisk flyt sendt post fra en postkasse til en anden?

Kammarater!

Nu har jeg brugt den halve formiddag på at finde ud af hvordan jeg kan få Outlook til automatisk at flytte mine sendte emails fra en 'Mailbox' til en anden.

Ved hjælp af 'Regler' kan man naturligvis bede den kopiere og flytte mails, men ikke til andre mailboxes (den reagerer simpelthen ikke, hvis man vælger en mappe udenfor den primære mailbox).

Jeg har også prøvet ved hjælp af VBA koder, men også her sker der ikke noget hvis jeg vælger en mappe udenfor min primære mailbox.

HJÆLP!
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2012 - 13:30 #1
Kunne du evt. vise den VBA-koden, som du har forsøgt med?

Kunne sendt mail ikke flyttes andetsteds hen?

Begrundelsen for den ønskede flytning - hvis man må spørge?
Avatar billede ttrold Praktikant
14. august 2012 - 13:51 #2
Jeg arbejder for en virksomhed, hvor vi ud over vores egen personlige postkasse, også deler en postkasse. Når vi svarer ryger svaret i vores egen 'sendt-post' mappe. Desværre medfører dette ofte en del besvær når folk glemmer at flytte deres email til den fælles 'sendt-post' mappe.

Jeg kan hverken ved brug af regler, eller ved brug af nedenstående VBA kode, overføre til den fælles sendt post mappe på trods af at der ikke er nogen problemer med at "trække og slippe".

Den VBA kode jeg har forsøgt er denne:

Private Sub Application_ItemSend(ByVal Item As Object, _
                                Cancel As Boolean)
    Dim objNS As NameSpace
    Dim objFolder As MAPIFolder
    On Error Resume Next
    Set objNS = Application.Session
    If Item.Class = olMail Then
        Set objFolder = objNS.PickFolder
        If Not objFolder Is Nothing And _
          IsInDefaultStore(objFolder) And _
          objFolder.DefaultItemType = olmailitem Then
            Set Item.SaveSentMessageFolder = objFolder
        Else
            Set objFolder = _
              objNS.GetDefaultFolder(olFolderSentMail)
            Set Item.SaveSentMessageFolder = objFolder
        End If
    Set objFolder = Nothing
    Set objNS = Nothing
End Sub

Public Function IsInDefaultStore(objOL As Object) As Boolean
    Dim objApp As Outlook.Application
    Dim objNS As Outlook.NameSpace
    Dim objInbox As Outlook.MAPIFolder
    Dim blnBadObject As Boolean
    On Error Resume Next
    Set objApp = objOL.Application
    If Err = 0 Then
        Set objNS = objApp.Session
        Set objInbox = objNS.GetDefaultFolder(olFolderInbox)
        Select Case objOL.Class
            Case olFolder
                If objOL.StoreID = objInbox.StoreID Then
                    IsInDefaultStore = True
                Else
                    IsInDefaultStore = False
                End If
            Case olAppointment, olContact, olDistributionList, _
                olJournal, olMail, olNote, olPost, olTask
                If objOL.Parent.StoreID = objInbox.StoreID Then
                    IsInDefaultStore = True
                Else
                    IsInDefaultStore = False
                End If
            Case Else
                blnBadObject = True
        End Select
    Else
        blnBadObject = True
    End If
    If blnBadObject Then
        MsgBox "This function isn't designed to work " & _
                "with " & TypeName(objOL) & _
                " objects and will return False.", _
                , "IsInDefaultStore"
        IsInDefaultStore = False
    End If
    Set objApp = Nothing
    Set objNS = Nothing
    Set objInbox = Nothing
End Function
Avatar billede ttrold Praktikant
14. august 2012 - 14:01 #3
For god ordens skyld skal det også nævnes at jeg heller ikke 'automatiskt' ved hjælp regler eller VBA, kan overføre til andre mapper i den 'fælles' mailbox
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2012 - 14:43 #4
Ok - tak for fyldig info. Prøver at se på det..
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2012 - 15:38 #5
Kan der sendes mail til den fælles mailbox?
Avatar billede ttrold Praktikant
14. august 2012 - 15:59 #6
Jeg kan af sikkerhedsmæssige grunde desværre ikke oplyse den fælles mailbox (jeg arbejder i staten).
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2012 - 16:07 #7
Ok - men det var ikke et spørgsmål om selve adressen - men om der kan sendes dertil.

Tanken var om der via VBA kunne sendes en kopi af den personlige sendte mail til den fælles.
Avatar billede ttrold Praktikant
15. august 2012 - 09:33 #8
Ahh, :)

Der kan godt sendes dertil. Jeg har forsøgt at udtænke en regel der kan fange de emails der lander i indbakken, men som er blevet videresendt, men det har ikke rigtigt kunnet lade sig gøre, da det også skal være muligt for os at sende emails til den fælles indbakke.

Jeg undrer mig i det hele taget over, hvorfor sulan det ikke er muligt at bruge regler eller vba mellem postkasser.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. august 2012 - 09:42 #9
Kan en regel "teste" på et givet ord i Emnefeltet?
Avatar billede ttrold Praktikant
15. august 2012 - 09:48 #10
ja, det kan det godt. jeg har tænkt på det, men jeg er bange for at ændres navnet i emnefeltet , kan Outlooks 'søgefunktion' ikke finde 'lignende meddelser'.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. august 2012 - 10:01 #11
Kunne også være et ord i selve teksten (body) - har jeg set, der også er mulighed for.
Det ord/udtryk skulle så sættes via VBA før mailen blev sendt til den fælles.

Hvad mener du med "Outlooks søgefunktion" i den aktuelle forbindelse?
Avatar billede ttrold Praktikant
15. august 2012 - 10:15 #12
Når en email er besvaret i Outlook, får man, når man går ind på den eller en af de andre mails i samtalen, information om, at der er flere mails i tråden. Derudover et "klik her" for at se mere. Denne funktion er nødvendig, da vi bruger den til at finde ud af hvad der er blevet af videresendte og besvarede mails.

Hvis der er skal indsættes et ord i teksten, skal dette ske automatisk. Ellers er vi tilbage ved at folk bare glemmer at sætte ordet ind.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. august 2012 - 10:30 #13
Indsættelse af ord er naturligsvis tænkt at ske automatisk via VBA.
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 09:24 #14
Det lyder godt :)
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 10:11 #15
Jeg prøver at eksperimentere lidt i en ledig stund og vender så tilbage.
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 10:50 #16
Fedt! Tusind tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 13:47 #17
Indsat i ThisOutlookSession:

Sub Application_Newmail()
Dim OlApp, Namespace
Dim myinspector As Outlook.Inspector, mailobject As MailItem
Dim antalMails As Integer
Const regelTekst = "<++||++>"                              '<-- ajf.
Const videreSendesTil = "mail@Adresse"                      '<-- ajf.
    Set OlApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = OlApp.GetNamespace("MAPI")
    Set cfold = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)
    antalMails = cfold.Items.Count

    For m = 1 To antalMails
        Set mailobject = cfold.Items(m)
        With mailobject
            If .UnRead = True Then
                .Body = mailobject.Body & vbCr & regelTekst    'sæt tekst der kan regelsættes efter
                Set myForward = .Forward                        'videresend
                myForward.Recipients.Add videreSendesTil        'til fælles postkasse
                myForward.Send

                .UnRead = False
                .Save
            End If
        End With
    Next m
End Sub
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 14:33 #18
Tak for hjælpen. Du må dog lige hjælpe mig lidt yderligere. Jeg har ændret koden således:

---------------------------------------------

Sub Application_Newmail()
Dim OlApp, Namespace
Dim myinspector As Outlook.Inspector, mailobject As MailItem
Dim antalMails As Integer
Const regelTekst = "dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook"                              '<-- ajf.
Const videreSendesTil = "XXXX@XXX.dk"                      '<-- ajf.
    Set OlApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = OlApp.GetNamespace("MAPI")
    Set cfold = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)
    antalMails = cfold.Items.Count

    For m = 1 To antalMails
        Set mailobject = cfold.Items(m)
        With mailobject
            If .UnRead = True Then
                .Body = mailobject.Body & vbCr & dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook    'sæt tekst der kan regelsættes efter
                Set myForward = .Forward                        'videresend
                myForward.Recipients.Add videreSendesTil        'til fælles postkasse
                myForward.Send

                .UnRead = False
                .Save
            End If
        End With
    Next m
End Sub

---------------------------------------------
Men får en fejl i : Set mailobject = cfold.Items(m)
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 14:38 #19
run-time error '13' .. Type mismatch
?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 14:39 #20
Ok - ser på det..
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 14:51 #21
Har kørt med din kode - uden fejl.

Prøv at fjerne typebetegnelsen for mailobject 'As MailItem
i 3. linje
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 15:07 #22
hej igen. når jeg sletter As MailItem får jeg ingen fejl, men der bliver heller ikke indsat noget tekst og den sendte meddelse ligger stadig i min egen sendt post..
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 15:31 #23
Hej..

1)
                .Body = mailobject.Body & vbCr & dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook

-"- skal erstattes af den tidligere defineret konstant regelTekst
du har anvendt selve teksten uden "" - derfor opfattes den så variable
- i dette tilfælde tom

2)
VBA-koden gør ikke noget ved "sendt post"
Avatar billede ttrold Praktikant
16. august 2012 - 15:58 #24
Men det er de meddelelser jeg "besvarer", "videresender" og "nye mails" jeg sender, altså alt det der normalt ville ryge i min sendt post, jeg gerne vil have skal ryge i vores fælles sendt post mappe. Evt. bare som kopi. har vi misforstået hinanden?

**
Nu har jeg brugt den halve formiddag på at finde ud af hvordan jeg kan få Outlook til automatisk at flytte mine sendte emails fra en 'Mailbox' til en anden.
**

Jeg er rettet "", men der sker stadig ikke noget. Jeg forstår heller ikke rigtigt hvordan jeg kan være sikker på at den ryger i en bestemt sendt post mappe ud fra ovenstående VBA?
Avatar billede supertekst Ekspert
16. august 2012 - 17:15 #25
Ja - det er mig der taget indgående i stedet for sendt - beklager - skal blive forsøgt rettet.

Hensigten var at forsyne teksten(body) med en særlig tekst, som en regel kunne "videreekspedere".
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 09:34 #26
Private Sub Application_ItemSend(ByVal Item As Object, _
                                Cancel As Boolean)
Const regelTekst = "dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook"
Const videreSendesTil = "info@mim.dk"
    With Item
        emne = .Subject
        .Body = .Body & vbCr & regelTekst
        Set myForward = .Forward                        'videresend
        myForward.Recipients.Add videreSendesTil        'til fælles postkasse
        myForward.Send
    End With
End Sub
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 10:19 #27
Der sker desværre stadig ikke noget. Skal jeg ikke på en eller anden måde fortælle den hvilken postkasse den skal smide den i? Du må undskylde hvis jeg er lidt tungnem, men copy-paster bare teksten ind i

"this outlook session" for at checke om den virker ikke? Skal jeg ændre noget i teksten?
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 10:54 #28
Har testen i min Outlook, hvor videreSendesTil-adressen så var en anden. Det fungerede.

Flytning til den specielle mappe sker ikke før der bliver skrevet en regel, der undersøger om teksten:  "dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook"
findes i mailens tekst(body).

Har ikke prøvet den del.

Så ovenstående kan kopieres direkte ind i ThisOutlookSession.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 11:10 #29
men skal der ændre i denne del?:

myForward.Recipients.Add videreSendesTil    'til fælles postkasse
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 11:29 #30
Nej - idet der i konstanten
          Const videreSendesTil = "info@mim.dk"
er anført jeres adresse.

I dennes mailboks skal der så indsættes en regel, der flytter til den ønskede mappe.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 11:46 #31
godt, men så har jeg forstået det rigtigt.

Der ryger dog stadig ikke en kopi af den sendte email videre til indbakken i xxx@xxx.dk..
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 12:03 #32
Virker det med "info@mim.dk", som du selv anførte?

I givet fald må du godt prøve at sende en "neutral mail" til min mailadresse - kan ses under min profil.

Så indsætter du blot denne i stedet for "info@mim.dk" - eller hvad der nu måtte være anført.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 12:11 #33
nej, når jeg sender noget ryger det direkte i min egen sendt post, som om intet var sket.

uanset og jeg sætter: dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook

ind i tekst - eller emnefelt.

Jeg har også forsøgt at sende til min egen mail, men uden resultat.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 12:21 #34
så, nu virker det (jeg ved ikke hvad der er sket tidligere, slettede det hele og startede forfra).

Problemet er nu, at jeg så selv får et autosvar fra hovedpostkassen - "tak for din mail, som vi vil besvare inden, bla bla bla.. ) hver gang jeg sender en mail..
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 13:03 #35
Fint hvis det virker.

Det næste problem er måske at forhindre autosvar når det er en intern afsender (@min.dk). Kan autosvar styres af en regel?
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 13:24 #36
nej, autosvar ligger uden for vores hus, desværre.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 13:36 #37
Ok - så er der jo kun den mulighed at lade Outlook slette indkomne autosvar fra den pågældende mailadresse?
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 14:07 #38
ja, det vil ikke være noget problem
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 14:13 #39
Ok - jeg ser hvad jeg kan finde ud af..
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 14:18 #40
Kunne du vise hvad der står i Emnefeltet for autosvar fra den pågældende adresse.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 14:21 #41
den regel har jeg hermed oprettet.

når jeg sender noget indeholdende ordet: dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook

videresendes det automatisk til xxx@xxx.dk

autosvaret er ved hjælp af regler filtret fra og lander i særskilt mappe.

dog er der opstået et nyt problem - nemlig at modtager dog den sendte post dobbelt i min egen sendt post nu... ?

derudover skal "dennemailervideresendtfraprivatsendtpostioutlook" helst indsættes automatisk i svar. og flyttes automatisk fra indbakke i info@mXXX.dk til sendt post.
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 14:22 #42
der bliver bare sat "SV:" foran den titel henvender selv har skrevet.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. august 2012 - 14:28 #43
ok..
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 14:41 #44
hmmm.. det er måske også lidt problematisk at jeg er nødt til at ændre sikkerhedsstillingerne så alle makroer er tilladte før at det virker?
Avatar billede ttrold Praktikant
17. august 2012 - 14:44 #45
.. og at teksten er forsvundet i videresendelsen.. for filan!?
Avatar billede ttrold Praktikant
20. august 2013 - 00:09 #46
Hej Supertekst - vil du ikke have nogle point? Så smid et svar? Jeg fik rigeligt hjælp af dig. Det lykkedes aldrigt rigtigt, men du gjorde en solid indsats, og jeg synes at du fortjener det!
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2013 - 08:05 #47
Tak for det ...
Avatar billede _iversen_ Nybegynder
12. marts 2014 - 10:10 #48
man kunne også bare lave en registrerings ændring ;)

HKEY_USERS\<user's SID*>\Software\Microsoft\Office\<version of Office**>\Outlook\preferences

opret Dword: "DelegateSentItemsStyle" herefter sæt Value til 1 genstat af Outlook ;) let fiks til hele firmaet