Avatar billede Laes Nybegynder
14. august 2012 - 21:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Linux / sudo Password - Hva ???

Hej med jer.

Har lige våget mig ud i at installere Ubuntu 12 - Spændende...

I den forbindelse sidder jeg og er ved at se om jeg kan installere et plugin der skal gøre at jeg kan se youtube videoer i Firefox browseren / tror jeg da...
http://www.liberiangeek.net/2012/04/tools-to-play-download-watch-youtube-videos-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/

Så er det at jeg får fornemmelsen af at jeg helt er på bar bund hvad angår installation på på Linux OSer..

Jeg taster Ctrl-Alt-T og taster kommandoen :
sudo add-apt-repository ppa:ferramroberto/minitube

Så beder den : Sudo password..... Hvor får jeg det fra??
Det eneste password jeg har valgt er "login" password, og da jeg prøver mig frem ved at taste det, kan man ikke få lov til at taste det ?? er det almindeligt ??

Forvirret..

Pft.
Avatar billede theboeck Nybegynder
15. august 2012 - 12:15 #1
Når du taster password i konsollen bliver der ikke vist nogen indikation på at du har taster noget, så tast dit password og tryk enter.

Du kan ikke få lov til at køre en kommando som sudo uden du kender passwordet til root, men fra en ny installation af Ubuntu er der ikke givet noget password til root.

For at give root et password skriv: passwd root    i konsollen herefter skulle du gerne bliver bedt om at give root et nyt password.

Hvis det ikke virker må du sige til.

Hilsen Kim
Avatar billede Laes Nybegynder
15. august 2012 - 13:38 #2
Hej Boeck

Tak for svar.

Det giver jo god mening med at man ikke se koden når den tastes.

Skal det være med småt/stort/blandet ??
Jeg får godt nok stadig kun - Sorry, try again - frem.
Avatar billede theboeck Nybegynder
15. august 2012 - 14:43 #3
Jeg har lige testet en ny installation af Ubuntu og den bruger som du har oprettet er en administrator, så den skulle gerne kunne køre en kommando med sudo foran.

Hvis du er logget ind med den bruger du oprettede under installationen og køre en kommando med sudo foran, skal du bruge den kode du skrev under installationen, og der er forskel på store og små bogstaver.
Avatar billede Laes Nybegynder
15. august 2012 - 21:51 #4
Nåååeh.. jeg har jo ikke prøvet  den kode siden du forklarede det med at man ikke kan se hvad man taster.. Mange tak for hjælpen. Smid endelig et svar ;-)

Dvs. at den kode man skriver når man installere - afhænger af hvordan man er logget ind ?
Avatar billede theboeck Nybegynder
16. august 2012 - 00:07 #5
Ikke helt, for at bruge sudo foran en kommando, skal den bruger, du er logget ind med være en administrator/superbruger.

Hvis du laver en standard bruger, kan den bruger, ikke køre kommandoer med sudo.

Det er muligt at skifte til en superbruger i konsollen, hvis du er logget ind som en standard bruger, men så skal du stadig have kendskab til brugernavn og kode for den superbruger.

Så hvis du er logget ind med den bruger du lavede under installationen, skal du skrive den kommando sudo add-apt-repository ppa:ferramroberto/minitube og bruge den kode du har givet kontoen, så skulle det bare virke.

Hilsen Kim